Gheşurit |
Uşi din Gheşur |
Erau pricepuţi în lupte, mari de statură şi - similar cu apusenii Galileeni direct numiţi anterior lor Gherghe-sei / Ghirga-siţi - n-au putut fi cuceriţi şi dominaţi de către vechii Evrei. În timpul Vechiului Testament, Gheşuriţii aveau fortăreţe puternice mai ales în Zer şi în zona Argob / azi Lejah. Gheşuriţii apar doar în Vechiul Testament - în “a cincea carte a lui Moise” 3:14, “cartea lui Iosua” 12:5, 13:2, 13:11, 13:13, “cartea întâia a regilor” 27:8, “cartea a doua a regilor” 3:3, 13:37, 13:38, 14:23, 14:32, 15:8 şi “cartea întâia a cronicilor” 2:23, 3:2 - pentru că în timpul Noului Testament au fost cunoscuţi numai sub numele de Gherghe-sei / Ghirga-siţi. Referindu-se la Hitiţii din Palestina şi Țările vecine, Americanul Randolph Williamson a scris în 1890: “Gheşuriţii erau legaţi de cei din Gujarat / NV Indiei iar pe Muntele Amaleciţilor şi în Kadeş trăia şi populaţia Leka - menţionată împreună cu Karke-miş din Siria - care exista şi pe Muntele Gherizim, în alianţă cu Hitiţii”; e de observat că şi acum în Gujarat se practică muzica religioasă Garbha, cu dansul Garbha al femeilor purtând fuste Ghagra iar Gherizim / Gargazi - după cum reiese din originalul Evreiesc al Vechiului Testament - era “Buricul Pământului” / “Muntele Ghirziţilor” (al localnicilor găsiţi de vechii Evrei când au invadat zona). Ghirziţii / Ghirzenii au fost locuitorii Ghezerului (în apusul Cis-Iordaniei şi Ierusalimului) cunoscuţi drept tăietori de lemne / păduri. Sunt menţionaţi de Biblie împreună cu Gheşurenii, în capitolul 27 din “cartea întâia a regilor”: “8. În vremea aceea a ieşit David cu oamenii săi şi au năvălit asupra Gheşurenilor, Ghirzenilor şi Amaleciţilor, care locuiau demult această ţară până la Şur şi până la ţara Egiptului”. Gheşurenii trăiau în Fâşia Gaza şi au fost exterminaţi de către David împreună cu Amaleciţii, ambele grupări fiind prin Tradiţie ostile Evreilor / conform Americanei Diana Edelman de la Universitatea Chicago. Gheşurenii - prezenţi în zonă de la mijlocul mileniului III î.C. - au avut ghinionul distrugerii fortificaţiilor lor datorită unui cutremur la începutul domniei lui David; principala lor localitate a fost Gherar / azi Tel Haror 31,23 lat. N, 34,36 long. E, unde patriarhul Semit Avram a locuit o vreme săpând fântâni, îmbogăţindu-se prin prietenia lui atunci cu cârmuitorul de acolo (după aceea însă pretinzând întreg Canaanul, ca “voinţa Domnului”). Când Avram a reuşit să-şi scape nepotul Lot de robie, “Facerea” 14 a scris:
“18. Iar Melhisedec, regele Salemului, i-a adus pâine şi vin. Melhisedec acesta era preotul Dumnezeului celui Preaînalt.
19. Şi a binecuvântat Melhisedec pe Avram şi a zis: ‘Binecuvântat să fie Avram de Dumnezeu cel Preaînalt, Ziditorul cerului şi al pământului
20. Şi binecuvântat să fie Dumnezeul cel Preaînalt, Care a dat pe vrăjmaşii tăi în mâinile tale!’ Şi Avram i-a dat lui Melhisedec zeciuială din toate”.
În “Tradiţiile Bibliei” din 1998, profesorul emerit în literatura hibru James Kugel de la Universitatea Harvard din Cambridge / SUA (Evreu ortodox) a scris: “Argarizim - conform inscripţiilor secolului II î.C. din Insula Delos şi corespunzător Targum / traducerii Aramaice a Bibliei dar şi Vulgatei - a fost Muntele Gerizim (la Pliniu cel Bătrân - în secolul I - ‘Mons Argaris’), aparţinând Samaritenilor, care îl numeau Hargerizim; ‘Cronica Pascală’ de la începutul secolului VII l-a notat ca Muntele Gargazi. În acea zonă Samariteană - după cum a scris şi episcopul Eusebiu din Cezareea în secolul IV - se afla Salem unde domnea regele Melhisedec, care slujea în sanctuarul de pe Muntele Gargazi / Gerizim”. Eusebiu a mai scris - reluând cele publicate de Fenicieni cu un mileniu şi jumătate înaintea sa - şi că “din Mesia s-a născut Tautos care a născocit primele semne ale scrierii; pe acela Egiptenii l-au numit Thot iar Grecii Hermes. Din Sidec îşi trag obârşia Cabirii, Coribanţii, Dioscurii sau SamoTracii” (“Sidec” era “Cel PreaÎnalt”, însemnând Dumnezeu). Regele Melhisedec / “Melhi-sedec” l-a primit pe Avram, care pentru favoare i-a plătit 10% tribut din ceea ce avea (conform obiceiului zeciuielii / consecvent practicat inclusiv de Români, încă din vechi timpuri); e de observat că numele regelui a fost scris de Evreii vechi separat, ca “Melhi-sedec”, unde “Melhi” - rezonând cu “malach”, adică “mesager” / Sanscrit “Mleccha” - la vechii Evrei însemna “cârmuitor” / “rege” iar “sedec” / “sidec” era “drept” (însă “zedek” era şi Zeus / Jupiter, conform “Enciclopediei Evreieşti” din 1906): literalmente, regele Malkizedek / Melhisedec - stăpânul Muntelui Sacru Gargazi şi mare preot - a fost “Mesagerul Domnului”, cârmuitorul din Canaan avându-l ca supus pe noul sosit / imigratul Avram (la începutul mileniului II î.C.), strănepot Semit al înaintaşului Peleg. În Noul Testament, Sfântul Pavel - Evreu nu din Canaan, ci din diaspora - a scris în “Epistola către Evrei” 7:
“1. Căci acest Melchisedec, rege al Salemului, preot al lui Dumnezeu cel Preaînalt, care a întâmpinat pe Avraam, pe când se întorcea de la nimicirea regilor şi l-a binecuvântat,
2. Căruia Avraam i-a dat şi zeciuială din toate, se tâlcuieşte mai întâi: rege al dreptăţii, apoi şi rege al Salemului, adică rege al păcii,
3. Fără tată, fără mamă, fără spiţă de neam, neavând nici început al zilelor, nici sfârşit al vieţii, ci, asemănat fiind Fiului lui Dumnezeu, el rămâne preot pururea.
4. Vedeţi, dar, cât de mare e acesta, căruia chiar patriarhul Avraam i-a dat zeciuială din prada de război.
5. Şi cei dintre fiii lui Levi, care primesc preoţia, au poruncă după lege, ca să ia zeciuială de la popor, adică de la fraţii lor, măcar că şi aceştia au ieşit din coapsele lui Avraam;
6. Iar Melchisedec, care nu-şi trage neamul din ei, a primit zeciuială de la Avraam şi pe Avraam, care avea făgăduinţele, l-a binecuvântat.
7. Fără de nici o îndoială, cel mai mic ia binecuvântare de la cel mai mare.”