Delta Dunării |
Fruntaşii coloniştilor litoralului Pontic - lung acum de 4074 km - în mileniul I î.C. (inclusiv al celui Vestic şi al celui Nordic, în Dobrogea, Crimeea, etc.) n-au fost Europeni / Balcanici, ci au fost Asiatici / Anatolieni: ei erau Greci dar nu Eleni, ci Cariani. Marea Neagră în mileniul I î.C. a fost considerată un “Imperiu” al Miletului - metropola Cariei, care la gura Meandrului îşi avea portul protejat de Insula Lade, acum înglobată coastei datorită aluviunilor depuse în timp ale emblematicului Râu, cel care a furnizat simbolul “Meandros” al lumii Grecilor, “Lade” fiind într-o evidentă apropiere de Leto ori Latin - coloniştii Cariani începând să se aşeze durabil și masiv pe coastele Pontice începând din Dobrogea (e de reţinut că acei colonişti în Pont / inclusiv în Dobrogea n-au fost Eleni din Balcani - aşa cum în Epoca Modernă prea mulţi eronat îşi închipuie - ci Cariani / Greci din Anatolia); metropola mamă Milet - ca şi Malta, etc. - îşi avea numele legat de vechiul termen “melitos” pentru “miere” iar coloniştii Cariani mutaţi în Dobrogea, după cum a afirmat şi Dr. Nelu Zugravu în 2014, erau cunoscuţi cu genericul de “phylai” (în vechea pronunţie “pulai” / apoi “fulai”, sinonim cu “fiul lui”), însemnând “clanuri”. Dobrogea înainte de a fi colonizată de cei din Ţara Gherghiţilor - adică din Caria / SV Anatoliei, unde Miletul era un port important - a fost stăpânită de Ghergarii din Troia / NV Anatoliei (deci încă din Epoca Bronzului), capitala administrativă a vechiului Regat - de atunci și de acolo - fiind Gherghina / Barboşi, în cotul Dunării: aşadar, Vest Anatolienii aveau o îndelungată prezenţă în cârmuirea Vestului Pontic. Vechii Greci care au colonizat Dobrogea n-au sosit nici pe uscat, nici pe Mare din Peninsula Balcanică, ci au sosit - numai pe Mare - din Peninsula Anatolică (mai exact, din Caria = Țara Gherghiților, aflată în S fostului Regat al Troiei); spre comparație - după cum a observat și istoricul Italian Guido Mansuelli în “Civilizațiile Europei Vechi” - “Atena n-a fost o mare colonizatoare. Malurile Pontului au fost ocupate de numeroase colonii Grecești, aflate în relații adesea strânse cu populațiile din interior: Sciții și Tracii mai ales. Pontus Euxinus era sediul unui intens trafic maritim, regiunile riverane fiind foarte bogate în cereale, în lemne și în metale, indispensabile pentru aprovizionarea unor mari centre ca Miletul și mai târziu Atena”.
Avanpostul Orgame |
În 2007, profesorul Ionel Cionchin a scris și despre o altă veche ramură a Istrului, pe traseul actualului Canal Dunăre - Marea Neagră: “Existența brațului care lega Danubius de Pontus Euxinus, pe valea râului Axios / Carasu, de la Axiopolis la Tomis, a fost susținută de unii autori. La începutul secolului XX, academicianul George Vâlsan menționa că în perioada viiturilor de primăvară nivelul fluviului era mai ridicat cu 4 metri, formând o adevărată ‘mare’ dulce pe o distanță de 160 km și o lățime de 15-25 km, între Silistra și Brăila, între Dobrogea și Bărăgan. Pământul dobrogean e într-o mișcare ascendentă lentă de circa 1-3 centimetri pe an, în ultimii 2500 de ani ridicându-se mai mulți metri. Presupunând că acum 2-3 milenii nivelul apelor fluviului se ridica cu cel puțin 4 metri la viiturile de primăvară și că pământul dobrogean s-a ridicat între timp cu mai mulți metri, rezultă că între fluviu și mare astăzi e o diferență de nivel de peste 10 metri, considerând acceptabilă ipoteza existenței acelui braț al fluviului. În secolul II î.C., istoricul macedonean Polibiu în lucrările sale a menționat și fluviul Istru; distanța dintre 2 brațe sudice ale fluviului, după afirmațiile lui, era de o mie de stadii (aproximativ 167 km), corespunzând distanței dintre Lyko-stomos și Tomis, confirmându-se existența acelei guri de vărsare a fluviului în mare. Printr-o etimologie populară, toponimul Tomis a fost apropiat de grecescul ‘tomos’ = ‘tăietură’. Considerăm mai verosimilă ipoteza că la acea așezare de la Pontul Euxin se afla gura de vărsare a ‘Istrului Negru’ = ‘Istros stoma’: grecescul ‘stoma’ = ‘gură’, prin afereză, a devenit ‘toma’ și grecescul ‘stomion’ pentru ‘orificiu, deschizătură, gură’ a devenit ‘tomi’, de unde ușor s-a ajuns la Tomis. Ipoteza existenței celei de a șaptea guri de vărsare a fluviului în mare, pe vechiul curs Axiopolis / Cernavodă - Tomis / Constanța, a fost confirmată de Valerius Flaccus în Argonauticele, unde pare a sugera că Insula Peuce se întindea între brațul Peuce și cel de al șaptelea braț al Dunării. Sintagma Axiopa, printr-o etimologie populară, poate fi comparată cu iranianul ‘axsaena’ = ‘de culoare închisă’ și ‘opa’ = ‘apă’ cu accepțiunea de ‘apa neagră’, tradus în slavonul Cernavodă și în turcescul Karasu = ‘apa neagră’. Cum fiecare braț al fluviului a avut o denumire, acela poate fi numit ‘Istrul Negru’.”
Fortul Argamilor - un complex întărit pe 100 de hectare, acum pe Promontoriul Doloşman / Doloj-man de la Lacul Razelm - avea denumirea rezonând cu a Gargarilor / Ghiorgarilor, ca Ghergamia: Ergamia (cu aspiraţia “G” ca la Argos), purtând într-un timp şi denumirea de Orgame / “Organe”, după cum a scris de pildă Dr. Ion Ghelase în “Vechimea autohtonilor şi a transhumanţei Mocanilor”. În aşezarea “Erga-milor” / “Arga-milor” din mileniul I î.C. cea mai importantă construcţie a fost Fortul Orgame / “Orga-mos”, adică - literalmente - Fortul moşului Orga = Gorga-moş: era avanpost Ghergan (al celor sosiți dintre Anatolienii / Carianii Sudici între Europenii / Gheţii Nordici). Dr. Mihaela Mănucu - responsabila științifică a șantierului arheologic Orgame / Argamum - a susținut: “Există urme sporadice ale prezenței umane în zonă încă din epoca bronzului târziu (secolul XIII î.C.); mai abundent reprezentată e începutul epocii fierului, când se pare despre Capul Dolojman că a fost ocupat în forme stabile de o comunitate locală. Îndeosebi de-a lungul terasei înalte sudice a Capului Dolojman au fost identificate câteva bordeie și gropi menajere iar recent a fost cercetat un mormânt de inhumație. Toate observațiile efectuate îngăduie concluzia că locuirea de la Capul Dolojman a fost în secolele IX-VIII î.C. Această încheiere stinge definitiv speculaţiile cu privire la instalarea - contractuală, tolerată sau ‘manu militari’ - a grecilor în contextul unui contact nemijlocit cu o comunitate indigenă ce și-ar fi avut așezarea pe același amplasament. Așadar, în ceea ce privește raportul dintre prezenţa unei populaţii locale la Capul Dolojman și ocuparea amplasamentului de către o comunitate greacă venită de peste mări, se poate afirma - suficient de categoric - că este vorba despre o relaţie cronologică de succesiune, după un interval de timp îndeajuns de semnificativ, în care teritoriul rămăsese nelocuit. Instalarea grecilor la Capul Dolojman a precedat-o cu aproape o generație pe cea de la Histria. Acest fapt a devenit cu desăvârșire de necontestat mai ales în urma identificării și cercetării unui impresionant complex funerar din necropola Orgamei, datat la mijlocul secolului VII î.C. El a aparținut, fără îndoială, unui personaj de vază al primei generații de coloniști: pe lângă faptul că amenajarea funerară a fost cu totul aparte, în jurul său au apărut indicii privind exercitarea unui cult special timp de mai multe generații. Ceramica arhaică descoperită la Orgame poartă amprenta artistică a atelierelor de pe coasta vestică a Asiei Mici sau din insulele din vecinătatea sa: Milet, Samos, Chios, etc. Fragmentele de vase decorate în stilul caracteristic ariei artistice greco-orientale constituie repere prețioase atât pentru fixarea cronologiei complexelor arhaice de la Orgame, cât și pentru evaluarea locului acestui nou centru în lumea contemporană. Astfel, cele mai vechi piese, datate în al treilea sfert al secolului VII î.C. situează așezarea de la Capul Dolojman în același plan cronologic cu descoperirile din unele zone litorale din nordul Mării Negre și din Stepele nord-pontice. Cele 2 cuptoare pentru producerea ceramicii descoperite la Orgame atestă practicarea unui artizanat local în epoca arhaică. Tipurile de amfore arhaice identificate printre descoperirile ceramice relevă faptul că aceleași regiuni vest anatoliene erau furnizoarele privilegiate ale Orgamei pentru asigurarea cantităților de vin și de ulei de măsline necesare consumului”. Carianii / Gherganii care părăseau zona îndeosebi dintre Milasa / capitala Cariei şi Milet / metropola Cariei - de aceea fiind denumiţi “Milesieni”, ca o combinație între Milasa și Milet - o făceau atât din raţiuni politice cât şi economice (e de observat că Mylisa / Mylita - după cum a scris și Herodot Karka 1:131 - era soția Zeului Enlil, patroana sacrei prostituții, notată Mulisu în Mesopotamia): Milesienii proveneau din interiorul Cariei - Țării Gherghiților, care avea capitala Milasa departe de coastă - și se îmbarcau în portul Milet (distanța dintre cele 2 importante orașe Cariane fiind de 67 km, spre comparație, litoralul Dobrogean - destinație preferată în Marea Neagră a Milesienilor = Carianilor / Gherghiților, azi împărțit de România / cea mai mare parte și Bulgaria - având peste 3 sute de km); șefii expediţiilor Milesiene pline de riscuri spre Dobrogea au fost aristocraţi nemulţumiţi, care nu întrezăreau nici un viitor politic în regiunea lor iar coloniştii de rând au fost săracii sau cei fără pământ, dornici să-şi încerce norocul peste Mări şi Țări. În 2011, profesoara Daniela Curelea a scris: “aristocraţia era direct interesată în declanşarea procesului de colonizare - deoarece beneficia în mod direct de pe urma unor noi emporii şi colonii - iar pe de altă parte, colonizarea reprezenta marea şansă şi provocare pentru mulţi dintre tinerii eupatrizi. Trebuie ţinut cont că atât Miletul, cât şi oraşele ioniene sudice (din vestul Asiei Mici) nu se puteau extinde către Caria, aşa cum oraşele nord-ioniene s-au extins în spaţiul lidian. De altfel oriunde, geograficeşte vorbind, aceia îşi păstrau limba, obiceiurile şi cultul. Definitoriu este că emigranţii fondau un polis după modelul polisului metropolă. Şi pe care nu-l doreau cu nimic mai prejos oraşului-mamă. Procesul propriu-zis de întemeiere a unei colonii era un demers social şi economic general de natură publică, iar relaţia cu metropola fondatoare era menţinută cu atenţie şi cu mare grijă din mai multe considerente politice şi economice. Accentul era pus pe dorinţa polisului nou constituit de a avea şi acesta la rândul său coloniile sale, care puteau fi întemeiate numai cu acordul dat de metropolă. Grupul de emigranţi, constituit mai ales din familii în speţă tinere, erau voluntari, fiind ameninţaţi cu aspre pedepse, în condiţiile în care odată declanşată colonizarea ca acţiune, nu ajungeau să pună fundamentul noii aşezări în locul stabilit de metropolă. În general contingentul emigrant se compunea din 200-300 familii, metropola îngrijindu-se ca viitorii săi colonişti să corespundă din perspectiva sănătăţii fizice şi psihice. Totodată, metropola punea la dispoziţie lotului de voluntari mijloacele materiale necesare pentru perioda primului an, în cazul în care diferite familii nu dispuneau de resurse proprii. Doar metropolele erau acelea care hotărau în problema declanşării acţiunilor de colonizare, fixând contingentul colonial, resursele alocate, spaţiul afectat, traseul care trebuia urmat, respectiv, stabileau locaţia / locaţiile propriu-zise. Emigraţia grecească în Pont s-a întemeiat pe rolul de pionerat deţinut de Milet. Contingentul emigrat punea temeiurile unei noi aşezări acolo unde - în calitate de fondatori - deţineau rolul predominant în interiorul polisului; negustorii şi interesele lor de comerţ - pentru schimburile imediate şi permanente de produse - au deţinut roluri majore în mişcarea generală a înfiinţării coloniilor sau măcar a avanposturilor economice”. Coloniile duceau în toate locurile patria cu dânsele; ele luau focul din vatra oraşului părintesc (o reminiscenţă azi e reprodusă şi prin obiceiul purtării torţei olimpice): așadar, țărmul V Pontic / European era luminat de focurile sosite din S Pontic / Asiatic, datorită îndeosebi Gherghiților Cariei. Dobrogea - regiunea dintre Marea Neagră şi Dunăre - cu înălţimile Nordice numite Antic Angyron / “An-Gyron”, era fertilă, cu apele ce-i scăldau malurile bogate în peşte iar în interior, autohtonii au căpătat repede gustul pentru obiectele de lux Greceşti: vase frumoase, bijuterii, ulei de măsline, vinuri de calitate superioară.
Gherghina deja era în colţul NV al hărţii |
Insula “Alba” / Șerpilor în 1896 |
Ţărmul Insulei Şerpilor |
Cavalerul Vest Pontic: Gherghis / Derzis
|
Componenţa “Consiliului Bătrânilor” din Histria |
În lucrarea din 2012 “Cu privire la coloniile greceşti din Dobrogea şi la data constituirii teritoriului lor rural”, cercetătorul Român Vladimir Iliescu a afirmat: “Pe la mijlocul secolului VIII î.C. a început marea mişcare de răspândire a grecilor. Cauzele mişcării greceşti de colonizare trebuie căutate în condiţiile interne ale lumii greceşti în perioada arhaică. Este vorba despre o creştere a marii proprietăţi, ce se manifesta prin concentrarea ei în mâna aristocraţiei gentilice, concomitent cu o scădere a numărului micilor proprietari. Aceia au ajuns în dependenţa economică a primilor, odată cu pierderea loturilor personale. Astfel luă naştere o lipsă acută de pământ - respectiv un mare surplus de braţe de muncă - accentuată şi de relativa suprapopulare datorită creşterii demografice periodice. Dacă la contradicţiile social-economice se mai adaugă şi altele politice, ca de pildă opoziţia unei părţi a cetăţenilor faţă de tirania care a început să apară în lumea greacă de la mijlocul secolului VII î.C., înţelegem de ce pentru o lungă perioadă de timp au existat grupuri de oameni dornici de o viaţă mai bună. Aceia erau dispuşi să se expatrieze şi să înfrunte un drum lung şi anevoios şi mai ales primejdiile unui ţărm ‘barbar’, chiar dacă acela era de multe ori nelocuit. Alături de acea mişcare ‘agrară’ - fie ea spontană şi particulară sau dirijată şi formală - au existat şi acţiuni oficiale care urmăreau scopuri comerciale. În locurile în care debarcau, noii veniţi procedau de obicei la o împărţire a pământului ocupat. Aceasta se efectua prin tragerea la sorţi a unor loturi destinate satisfacerii nevoilor proaspeţilor locuitori. În felul acela, colonia dispunea de un teritoriu rural - ‘chora’ - care cu vremea avea tendinţa să se mărească, pe măsură ce se dezvolta şi oraşul prin forţe proprii sau datorită venirii unor grupuri colonizatoare ulterioare. Când se vorbeşte despre teritoriul rural al coloniilor greceşti, trebuie avut în vedere faptul că există 2 sensuri ale termenului ‘chora’ în greacă; astfel, trebuie deosebit înţelesul restrâns de cel larg al cuvântului. Primul desemnează ogoarele din jurul aşezării, cultivate pentru satisfacerea nevoilor locuitorilor acesteia. Al doilea cuprindea o regiune întinsă de zeci de km, reprezentând zone de influenţă sau de dominaţie politică, în interiorul căreia se găseau de obicei şi alte aşezări, de mărime variabilă, dar legate de aşezarea principală. Colonizarea greacă în Marea Neagră a fost aproape exclusiv opera celor din Milet. Tradiţia istorică (consemnată şi de Pliniu cel Bătrân ori Seneca) le-a atribuit zeci de colonii. Caracterul mişcării milesiene a fost apreciat - în general - ca fiind de factură comercială. Stepa nord-pontică a cunoscut o depopulare temporară tocmai în intervalul când s-au aşezat grecii. De aceea grupuri relativ numeroase de greci au ocupat devreme mari întinderi de pământ iar de la început nu există urme despre convieţuirea elementului grecesc nou venit cu localnicii (ori de asimilări). În nordul Dobrogei, lângă Jurilovca, la Capul Dolojman, întâlnim prima localitate amintită de un izvor, pe nume Orgame. Prima tradiţie literară a întemeierii Histriei, reprezentată de Eusebiu din Cezareea, a plasat evenimentul în 657 î.C. Despre oraşul Tomis, Periplul aşa-zisului Scymnos a spus că era vorba de o colonie milesiană. Miletul a participat la revolta cetăţilor împotriva perşilor şi fiind învins a fost devastat de aceia în 494 î.C., an după care nu mai poate fi vorba de acţiuni colonizatoare din partea metropolei milesiene. Ţărmul dobrogean n-a cunoscut numai acele mari colonii greceşti, care au trăit perioade de mare înflorire; alături de ele au existat şi un şir de localităţi mai mici: lângă Tomis - la Capul Tuzla - era Turris / Stratonis, între Callatis şi Caliacra (Capul Tir-Isis) era ‘Portul carianilor’, etc. Nu trebuie uitat nici ‘Portul istrienilor’ care se găsea la nordul Dunării (ce reprezenta - după cum îi spunea numele, cu mare probabilitate - o aşezare creată de locuitorii Histriei). Oraşul Aphrodisias s-a aflat în apropierea ‘Portului carianilor’, în regiunea care a şi primit numele de Caria, deoarece antecedentele erau cariane. Între Callatis şi Tomis erau aşezările ioniene Eumenia şi Parthenopolis, la a căror întemeiere nu este exclus să fi contribuit - dacă nu au realizat-o chiar integral - Histria şi/sau Tomis. Faptele prezentate şi mai ales legăturile cauzale sugerate urmăresc să atragă atenţia asupra unui aspect important (dar omis la noi), al colonizării greceşti din Dobrogea: e vorba de rolul activ - colonizator - al aşezărilor greceşti, indiferent dacă ele au acţionat singure, împreună cu metropola sau în colaborare cu vecinii. Cetăţile dobrogene trebuie să fi avut câte un teritoriu rural în jurul lor; de exemplu, Histria avea încă din secolul VI î.C. un teritoriu rural înspre interiorul Dobrogei. Apoi, lupte între geţi şi sciţi au avut loc fără îndoială, căci ocuparea unei părţi a Dobrogei nu s-a petrecut fără o rezistenţă a autohtonilor; din secolul IV î.C. şi sciţii au întreţinut raporturi cu cetăţile greceşti, garantând în mod eficient marile zone rurale ale acelora”. La S de Vama Veche - şi respectiv de Callatis / Mangalia - era Portul Carianilor (în Latină “CARYS PORTYS”, acum “Karon Limen” în Bulgară); fosta localitate Dobrogeană Karia - existentă acolo din secolul VI î.C. - în prezent se numeşte Şabla 43,32 lat. N, 28,32 long. E (cel mai răsăritean punct al Bulgariei) iar în Golful Carian de pe coasta Dobrogeană, cetatea Kartalii - azi Duranku-lak 43,42 lat. N, 28,31 long. E din comuna Şabla - era neolitică, datând din mileniul VI î.C., supranumită “Troia Europeană”: acolo Carianii au ridicat în secolul IV î.C. din piatră Templul Cybelei, al Marii Zeiţe Anatoliene.
Templul Carian al Cybelei în cetatea Kartalii din Dobrogea |
Soții Zei Enlil și Ninlil / Iștar |
Dobrogea Antică |
Regatul Pontic (violet), aliat cu Regatul Armeniei (verde) |
În 2014, istoricul Basarabean Ion Țurcanu în “Antichitatea greco-romană la Nistrul de Jos și în teritoriile învecinate” a scris: “Pătrunderea grecilor în apele Mării Negre trebuie să fi început încă în ultimele secole ale mileniului II î.C. Teama de puterile ascunse ale mării și incapacitatea de a o stăpâni au dat naștere numelui pe care grecii, la etapa timpurie a istoriei lor, au dat-o Mării Negre: mare neospitalieră, expresie pe care ne-a transmis-o mai ales antichitatea clasică, prin gura poetului Pindar și mult mai târziu prin cea a lui Ovidiu (‘Euxini litora Ponti: dictus ab antiquis Axenus ille fuit’). E posibil ca grecii să-și fi închipuit că marea era de fapt un ocean sau parte a unui ocean, ceea ce i-ar fi putut face să se teamă de ea și deci să amâne pentru 2 secole colonizarea ei, numai că în secolele X-IX î.C. încă nu existau premisele care aveau să determine colonizarea. Cu trecerea timpului, pe măsura perfecționării construcțiilor navale și a dezvoltării artei navigației, marea a devenit tot mai blândă, mai primitoare, ceea ce i-a adus, așa cum a arătat același Ovidiu, un alt nume, acela de mare ospitalieră. Numele actual al Mării Negre vine tot din antichitate și pare să fie de origine iraniană; acest conținut semantic al numelui a fost însușit de toți cei care au trăit lângă ea, dar și de cei care s-au aflat doar o vreme în preajma ei. Unele mărturii arheologice - de la Histria și Berezan, de exemplu - sugerează prezența grecilor în aceste locuri încă din secolul VIII î.C. Colonizarea litoralului pontic mai devreme ar fi fost zădărnicită de incursiunile repetate ale cimerienilor; au fost însă și alte cauze, în special de ordin economic. Modalitățile de întemeiere a coloniilor erau variate, dar procedura care s-a impus aproape în mod absolut era cea care se realiza prin voința instituțiilor de stat ale polisurilor ce se hotărau să înființeze colonii. Principalele sarcini constau în cercetarea preliminară a teritoriilor viitoarelor colonii de câțiva oameni delegați de cele mai înalte foruri de stat din metropolă cu acea misiune specială, știindu-se că grecii navigau frecvent în Marea Neagră încă din secolul VIII î.C. și alegerea unui conducător al grupului de coloniști, numit ‘oikist’. Acela, delegat cu împuterniciri aproape nelimitate și însoțit de un grup numeros de coloniști, până la câteva sute de oameni, pleca navigând de-a lungul coastelor uscatului la locul dinainte știut, unde înființa colonia. Locurile preferate depindeau de scopurile urmărite de coloniști, altfel spus, de caracterul viitoarei colonii. În general, se vorbește de câteva categorii: agricole, comerciale, pescărești, chiar piraterești. Este însă greu de închipuit că ar fi putut exista o colonie care ar fi avut doar o singură ocupație, mai cu seamă dacă ne gândim la piraterie. Ceea ce e de admis ca cel mai probabil e că primele comunități erau orientate spre activități largi și diverse, în general pașnice, continuând în noua patrie ocupațiile din metropole. Întrucât principalul mobil al plecării de acasă era lipsa sau insuficiența de pământ, coloniștii căutau pământuri fertile. Acestea însă trebuiau să se afle în mod necesar lângă mare, fapt ce se explică atât prin dorința de a păstra legătura cu metropolele, cât și prin modul de viață al coloniștilor, care erau originari din polisuri situate pe sau lângă litoralul maritim și deci, în afară de faptul că erau aproape întotdeauna agricultori și crescători de vite, mai erau marinari și pescari. De aceea, continuând tradiția și totodată urmărind să obțină pământurile de care aveau nevoie pentru a cultiva cereale și a crește vite, coloniștii căutau să fondeze noua așezare într-o zonă favorabilă practicării agriculturii din apropierea unui golf, a unei rade sau a estuarului unui râu, cum erau de exemplu locurile de revărsare în mare a Nistrului, Bugului și Niprului. Odată debarcați pe țărm, noii sosiți înființau la început o așezare destul de primitivă, pe care o împrejmuiau cu un zid grosolan de apărare. Dar în cel mult câteva decenii așezările de acel fel erau înlocuite de cetăți solide din piatră, după modelele din patrie, cu case private, edificii publice, cu un sistem de fortificații și destul de des cu construcții portuare. În același timp începea valorificarea pământului, care era împărțit în loturi egale și apoi repartizat coloniștilor de către conducătorul ‘oikist’ prin tragere la sorți. Colonizarea greacă din era arhaică a fost numită de unii istorici aventură, dar bineînțeles nu în sensul peiorativ al termenului. Aceasta a fost o acțiune temerară, o călătorie în necunoscut, adeseori plină de pericole, care i-au însoțit pe coloniști din momentul expatrierii și până la afirmarea deplină a puterii lor pe pământurile pe care și le-au ales. Lipsurile sau necazurile de la baștină au constituit motive temeinice ca aceia să ia hotărârea de a pleca din patrie pentru a-și întemeiea un cămin în străinătatea necunoscută, dar numai prin ele însele acelea nu pot lămuri amploarea, tenacitatea și reușita aventurii. Au existat, în afară de acelea, 3 factori mai puternici: credința în zeii lor, încrederea în ei înșiși, în propriile lor puteri și capacități, și modelele de acasă, despre care erau siguri că dacă le vor implanta în noile teritorii, vor reuși cu siguranță. Despre Tyras / Cetatea Albă - la gura Nistrului - de exemplu s-a spus că la început fusese o colonie exclusiv agricolă, ceea ce pare puțin probabil. Nici o colonie nu a fost întemeiată în spații complet izolate, pustii, ci în locuri unde se puteau stabili legături cu populații care aveau anumite ocupații productive. Majoritatea coloniilor grecești de jur-împrejurul Pontului au fost întemeiate de cetățeni ai orașului anatolian Milet, din care motiv această mare a fost numită uneori, din antichitate, Mare Milesiană sau Lac Milesian (în 494 î.C. a încetat înființarea de colonii pontice de către Milet, deoarece metropola a ajuns să facă parte din Imperiul Perșilor). Strabon XIV 1:6 avea desigur dreptate când afirma că ‘multe lucruri a făcut acel oraș dar cel mai mare din ele este numărul coloniilor lui, deoarece Marea Neagră a colonizat-o în întregime, tot așa ca și ProPontida și multe alte ținuturi’. Vorbind despre cetățile grecești de pe litoralul vest-pontic, Ovidiu zicea în ‘Tristele’ 3:1 că ‘aici au venit coloniști trimiși de Milet și au pus casele lor grecești în țara geților’. Tradiția literară antică a atribuit orașului Milet întemeierea - după mărturia lui Pliniu cel Bătrân 4:26 - a 90 de cetăți (la același autor, Olbia - de la confluența Bugului cu Niprul - se mai numea și Miletopolis). Foarte puținele studii actuale referitoare la așezarea greacă puțin cunoscută Orgame de lângă Delta Dunării, pe malul Lacului Razelm (ca de exemplu cea de Mănucu-Adameșteanu) susțin că ar fi fost și ea întemeiată de milesieni. Ceea ce pune la îndoială posibilitatea înființării așezării de către imigranți veniți direct din Milet este faptul că ea are o preistorie indigenă, ceea ce nu poate explica de ce noii veniți s-au așezat peste o populație locală și nu și-au întemeiat propria lor așezare într-un ținut nelocuit, așa cum se practica peste tot la înființarea coloniilor. Și mai trebuie semnalat încă un detaliu important: aproape fără excepție, acelea erau situate lângă o radă sau un estuar, dar neapărat la mare, preferabil într-un loc cât mai puțin accesibil eventualelor atacuri din afară, pe când Orgame s-a aflat într-un loc mlăștinos. Cauzele interesului deosebit al Miletului pentru colonizare, în afara problemelor de ordin material, care erau comune pentru toate polisurile participante la acest proces, țineau de lupta îndelungată și istovitoare cu Regatul Lidiei în secolul VII î.C., ce s-a soldat cu devastarea zonei rurale a cetății, precum și luptele politice interne. Influența grecilor pe litoralul pontic s-a afirmat nu numai prin întemeierea coloniilor de la început, ci și prin faptul că unele din acele colonii au întemeiat, la rândul lor, alte așezări, fie în imediata lor apropiere, fie la o depărtare mai mare; astfel, Histria - întemeiată, în baza cronicii târzii a lui Eusebiu din Caesarea, pe la 657 î.C. - a înființat, pe malul stâng al limanului Nistrului, așezarea Nikonion, probabil în a doua jumătate a secolului VI î.C. Relațiile coloniilor cu metropolele au fost diferite, variind de la caz la caz. În general, ele aveau legături mai strânse cu orașele-mamă, dar puteau avea contacte la fel de bune, iar uneori chiar mai strânse, și cu alte cetăți din lumea greacă. Regula valabilă pentru toate coloniile a fost că, din momentul întemeierii, acestea deveneau orașe-state aparte, independente, având statutul politic și toate instituțiile publice pe care le-au cunoscut în patria lor. Excepție de la acea regulă făceau doar emporiile, adică factoriile comerciale, create anume pentru a servi metropolele și tocmai de aceea aveau mai degrabă statut de reprezentanțe ale acelora în noile teritorii. Trebuie însă să observăm că aici e vorba de acele emporii care au avut tot timpul acel statut, cu funcții exclusive de simpli agenți comerciali ai polisurilor egeene, nu de cele care, fiind înființate ca emporii, cum a fost de exemplu cazul Olbiei, ulterior au devenit orașe-state de sine stătătoare. Statutul politic specific al polisului nu admitea în principiu recunoașterea autorității unui factor de putere din afară asupra cetății. Din acel motiv, coloniile pontice nu au urmărit niciodată obiectivul de a se uni și a crea o singură formațiune politică, în pofida faptului că de multe ori interesele lor o cereau, fie sub presiunea barbarilor sau a unor state puternice, ca Atena în secolul V î.C. Pe de altă parte, fiind izolate totuși de orașele-mamă și aflându-se o perioadă îndelungată în mijlocul unor populații indigene în general numeroase, cetățile din colonii au avut de suportat o puternică influență din partea acelor populații, care s-a regăsit în toate manifestările culturii și ale modului lor de trai, fără să fie evitată sfera vieții politice și sociale: în religie, artă, construcții, rit funerar, vestimentație, alimentație, în fabricarea uneltelor și armelor, în confecționarea veselei și a podoabelor, etc. dar într-o anumită măsură și în peisajul etno-social al comunităților, iar pe alocuri chiar și în caracterul regimurilor politice. Ba, în anumite perioade, ele au fost nevoite să accepte protecția sau chiar stăpânirea impusă cu forța din partea unor conducători ai populațiilor învecinate, cum a fost cazul regilor traci Teres, Sytalkes, Seuthes, ș.a. în secolul V î.C. sau așa-zisul protectorat al sciților asupra unor orașe ca Histria și Olbia, tratat uneori cu neîncredere. Mult mai sigură a fost stabilirea unei dominații a regilor macedoneni asupra cetăților grecești de pe coasta vestică a Mării Negre, cu începere din anul 339 î.C., care - abstracție făcând de fiscalitatea excesivă - în general pare să fi fost tolerantă, poate cu excepția expediției din 331 î.C. a lui Zopyrion, când a asediat Olbia și ar fi distrus cetatea Nikonion (azi e localitatea Roxolani). Dar acest fenomen iese oarecum din cadrul relațiilor coloniilor grecești cu barbarii. Cât privește - în general - influențele acestora din urmă asupra comunităților grecești din mediul lor, este cunoscut foarte bine că astfel de influențe, oricât de insistente și de îndelungate ar fi fost, nu au avut cum schimba radical caracterul grecesc al coloniilor; dimpotrivă, impactul civilizației grecești asupra populațiilor locale a fost incomparabil mai puternic. De fapt, relațiile cetăților grecești cu populația locală, atât cu cea din teritoriul imediat învecinat, care (de regulă) făcea parte din colonie cu titlul de ‘chora’ și avea sensul de ținut, spațiu rural, cât și mai ales cu comunitățile etnice din jur - la momentul înființării, cu tracii și cu sciții - au fost diferite, dar în general pașnice. Cercetările arheologice la Berezan - nume conectat de Borysthene - au stabilit că acolo fortificațiile nu au existat iar până în secolul V î.C. acelea nu au putut fi constatate nici la Olbia, când au fost semnalate de Herodot 4:78 și nici în cetățile bosporane (de la strâmtoarea dintre Pont și Azov). Ziduri de apărare către teritoriile rurale nu au fost găsite nici la Histria, în orice caz, acelea nu au existat până în secolul V î.C. Resturile zidurilor de apărare din Histria și Callatis, care s-au păstrat și au putut fi cercetate sistematic, nu sunt mai vechi de secolul IV î.C. Din astfel de constatări, istoricii au tras concluzia că, cel puțin în momentul întemeierii coloniilor, în multe cazuri și un secol sau două după aceea, relațiile dintre coloniști și populația locală au fost pașnice. Și de vreme ce aproape toate cetățile pontice erau colonii ale Miletului, a fost firesc să se caute explicația acelor atitudini, întâi de toate, în comportamentul coloniștilor milesieni, o astfel de atitudine născându-se din experiența Miletului de colaborare îndelungată cu cele mai diferite popoare și regimuri politice, care s-au manifestat în spațiul anatolian. Acea experiență a dat naștere unei anumite suplețe și dibăcii în raporturile politice și diplomatice, de aceea - odată stabiliți pe țărmurile Pontului - milesienii au fost dispuși mai degrabă către înțelegeri pașnice și contractuale decât către luarea cu forța în stăpânire a ținuturilor colonizate. Înființarea Ligii de la Delos a însemnat pierderea temporară a influenței Miletului în Marea Neagră, cedând locul Atenei: expediția conducătorului statutului atenian Pericle în Marea Neagră, pe la 437 î.C. - despre care aflăm de la Plutarh - apoi cea din 424 î.C. a lui Lamachos, au urmărit să asigure supunerea necondiționată față de Atena a coloniilor pontice; Histria, Tyras, Olbia, împreună cu alte câteva polisuri pontice, au fost forțate să intre în uniunea maritimă ateniană (dacă va fi fost așa, din acel moment cetățile pontice nu mai aveau libertate nici măcar în activitatea lor economică, fiindu-le impusă mai ales sarcina de aprovizionare a Eladei, și în primul rând, a Atenei cu pâine, forțându-le ca și celelalte fluxuri de mărfuri pentru export să le orienteze în aceeași direcție iar orice încercare de nesupunere era înăbușită cu cruzime). Înfrângerea Atenei în Războiul peloponeziac (404 î.C.) a descătușat coloniile pontice, făcându-le să-și recapete libertatea. Miletul și-a restabilit parțial și pentru o vreme autoritatea în bazinul Mării Negre; în noua eră, metropola milesiană a continuat să întrețină relații bune cu coloniile sale pontice, reînnoind - între altele - tratatele cu unele din ele. Instaurarea stăpânirii romane pe litoralul vestic al Mării Negre și cuprinderea țărmului nord-vestic al acestei mări în sfera de influență a Romei practic au lichidat micile state independente grecești din aceste teritorii. La începutul dominației romane, în orașul Tyras / Cetatea Albă ar fi existat un spital militar, ceea ce presupunea un serviciu medical pentru populația cetății; dintr-o inscripție votivă aflăm numele a 2 medici, Lucius Papirius Olimpicus, medic al vexilației din Tyras și Marcus Seius Gargilus, medic cu soldă dublă, care era în slujba unei unități de infanterie marină ce staționa în această cetate și care făcea parte, desigur, din ‘Classis Flavia Moesica’: cei 2 medici aparțineau unor categorii sociale diferite, cel dintâi având o poziție socială inferioară, fiind probabil libert, iar celălalt reprezenta o categorie privilegiată, care viza flota și garda pretoriană”. (“Vexilația” era forța armată Romană - de mărimea unui detașament - cu misiune temporară, în “vexilația” Tyras fiind detașați militari din Legiunea Macedonica; “Classis Flavia Moesica” era flota Romană pe Istru / Dunărea inferioară, cu acțiuni până în Crimeea, având baza navală la Isaccea 45,16 lat. N, 28,27 long. E / județul Tulcea).
Așadar, foarte clamata imixtiune Elenă în Bazinul Pontic ar fi fost doar pentru o generație, inițiată de generalul Pericle / bărbatul Carianei Aspasia din Milet (după invazia Perșilor, în acel secol mulți Vest Anatolieni au trecut Marea Egee, plecând spre diverse zări): unii în Epoca Modernă au îmbrățișat propaganda politică Elenă și au denaturat adevărul istoric, închipuind - în mod injust - că ar fi fost o extraordinară influență a Atenei la Marea Neagră (vremuri de multe secole, toate coloniile Grecești fondate în Bazinul Pontic au fost Anatoliene - respectiv Cariane / Gherghite - nici una Ateniană, căci Atena nu a fondat nici o colonie la Marea Neagră); de fapt, Miletul a fost în cea mai mare parte a mileniului I î.C. cel mai puternic factor alogen în Marea Getică = Neagră, prin coloniștii săi Cariani / Gherghiți (iar Dr. Jan de Boer de la Universitatea din Ghent 51,03 lat. N, 3,2 long. E / Belgia a arătat în 2002 că în afara poveștii Elenului Plutarh - o ulterioară invenție în scop de propagandă pentru Atena - nu-s alte surse documentare, nici dovezi arheologice despre vreun control Atenian vreodată în istorie la Marea Neagră). De altfel, e de știut că generalul Pericle (comandantul militar al Atenei) a fost onorat de vizita istoricului Carian Herodot - din S Peninsulei Anatoliene - care apoi s-a dus în S Peninsulei Apenine: pe atunci, Carianii erau încă renumiți ca redutabili militari și navigatori, ei colonizând - printre altele - țărmurile Mării Negre, inclusiv Dobrogea, fără lupte cu alți redutabili militari, anume indigenii Geți, cu care au dezvoltat veritabile simbioze; iar istoricul Herodot - contemporan cu generalul Pericle - nu a scris despre vreo capacitare militară a Atenei pentru Pont.
După ce a studiat corăbierii sacri Gherghiți - decidenții coloniștilor Dobrogei - Dr. Zoe Petre a afirmat (în “Pontica” din 2014): “nu există o ipoteză plauzibilă care să explice extraordinara investiție colonizatoare a cetății Milet la Pontul Euxin, în general și aproape de hotarele dunărene, în special; nu se cunoaște nimic despre oikiștii orașelor grecești din Pontul stâng” (adică despre primii șefi de pe uscat ai coloniștilor). De exemplu, după ce tatăl ei academician a condus timp de decenii șantierul Histria, profesoara emerită a Universității din București - fosta decană a Facultății de Istorie - a scris (tot în anul 2014): “Cel puțin o parte din aceste lacune vor putea fi completate în ziua când se va putea cerceta în întregime acropola greacă a cetății; până atunci trebuie să ne imaginăm viața culturală a cetății bazându-ne pe mărturiile provenind din toate orașele ioniene, respectiv grecești, din era arhaică și clasică”. Deci - după multiplele și îndelungatele investigații ale specialiștilor - încă nu se știu nominal cei mai timpurii lideri Cariani stabiliți pe malul Dobrogean și ce motive i-au mânat la Marea Neagră; autorul lucrării “Originea Gherga” avansează atât unul dintre nume - al neamului Gherga - cât și una dintre motivațiile pentru ce au făcut-o membrii săi (de ce au ajuns în mediul Get): fiindcă puteau. Oricând - inclusiv în Epoca Modernă - întemeietorii s-au dovedit a fi doar cei puternici iar în Vechea Lume s-a demonstrat că Gherghiții au fost dintre puternicii Cariei, Țară care concret a colonizat Pontul; după implicările corăbierilor sacri Gherghiți în navigări și în decizii, de ce ar fi lipsit chiar cârmuitorii Sanctuarului central - care le purta numele - al Cariei / Țării Gherghiților tocmai de la colonizarea efectivă a țărmurilor Mării Negre, fenomen desfășurat timp de secole de către cetățenii / compatrioții și respectiv credincioșii lor? În acele timpuri din mileniul I î.C. când leii încă existau în Nordul Balcanilor - iar Dobrogea e cea mai Nordică regiune Balcanică - înaintașii coloniștilor luau “partea leului”, adică beneficiau de avantajele primilor sosiți: Gherghiții cârmuitori religioși, respectiv Gherghiții corăbieri sacri, au fost pe uscat Gherghiții “oikiști” (anume, cei dintâi șefi ai coloniștilor / în Greacă “oikoi” = “case”).
Cristina Alexandrescu de la “Institutul de Arheologie Vasile Pârvan” din București, împreună cu Judit Zoldfoldi de la “Institutul pentru Testarea Metalelor” al Universității din Stuttgart / Germania și Heinrich Taubald, șeful geochimist de la Universitatea din Tubingen / Germania au anunțat tot în același an 2014: “e cunoscut faptul că sculptura antică din regiunea dintre Dunăre și mare, în special în orașele grecești, era realizată din marmură de import; investigând monumentele din colecțiile Muzeului de Istorie Națională și Arheologie din Constanța - cu documentarea (descrierea macroscopică, determinarea dimensiunii maxime a cristalelor, etc.) și prelevarea probelor făcute la muzeu iar analiza probelor de pulbere de marmură desfășurată în laboratoare din Germania - rezultatele au indicat originea unor marmure cu granulație fină provenind din Milet iar în câteva cazuri materialul pare să provină din cariere din zona Yatagan (pentru certitudine fiind așteptate rezultatele unor analize încă în desfășurare, anume analiza izotopică și a elementelor urmă)”. Se poate observa că menționatul oraș Antic Anatolian Yatagan - aflat în vecinătatea Sanctuarului Gherga - a furnizat marmura marelui așezământ religios Gherga din inima Cariei; în continuare, se pot vedea Antice tăblițe mici - de 20/16 cm, 12/10 cm, 25/25 cm - din marmură Cariană adusă de lângă Sanctuarul Gherga sau poate chiar direct din Sanctuarul Gherga în Dobrogea (existente acum în Muzeul Constanței):
Marmură de lângă Sanctuarul Gherga în Dobrogea |
De altfel, creștinarea spațiului Românesc a început din răsărit iar în răsăriteana regiune a Dobrogei = “Sciția Mică”, printre numeroșii Gheți și Gherghiți - sosiți din Caria / Asia “Mică” - a rămas atestat că în secolul I s-a așezat cel dintâi apostol, pescarul Andrei (sosit din Asiatica Galilee); acela a ajuns acolo probabil însoțit de adepți, care îl ajutau în amplificarea acțiunilor sale, căci un solitar izolat nu ar fi reușit impactul atestat creștin de la început - astfel cum a fost - iar printre cei mai apropiați erau tocmai Gherghe-seii biblici (dovediți istoric în N Canaanului): de altfel, academicianul Român Emilian Popescu a afirmat că “în cercetările mai noi s-a ajuns la concluzia că sfântul apostol Filip poate fi așezat lângă sfântul apostol Andrei ca misionar pe pământ românesc” (cei 2 pescari apostoli erau și concetățeni Galileeni din același port Betsaida). Așadar, în Europeana regiune a Dobrogei, cea mai Nordică parte a Peninsulei Balcanice (populată de Asiatici Sciți, denumită de aceea și “Mica Sciție” / “Sciția Minor”), un loc chiar fruntaș l-ar fi avut inclusiv alți Antici Asiatici, anume Gherghei deopotrivă din Canaan și din Caria. Cele 3 regiuni foarte importante pentru Gherga, anume:
· zona de lângă Delta Iordanului din N Lacului Galileea
· Bazinul Meandrului și coasta Est Egeană a Cariei / Țării Gherghiților
· zona dintre Marea Neagră și Bălțile Dunării (inclusiv Delta Dunării)
aveau - pe lângă caracteristica lor comună că erau acvatice - și altă trăsătură comună, anume că la începutul mileniului I erau la granițele răsăritene ale Imperiului Roman, unde limba comună folosită pe atunci a fost Greaca (leagănul Grec a fost Caria, dintre Galileea / E și Dobrogea / N). Atunci când explicit:
· Biblia a scris despre Gherghe-seii dintre Înălțimile Golan, Delta Iordanului și Lacul Galileeii
· vechii Anatolieni aveau în SV marii lor Peninsule păgânul Sanctuar Gherga
· printre Români sunt cei mai numeroși Gherghi din lume
atât spațial, cât și temporal (deci geografic și cronologic) se pot face evidente conexiuni Ghergane, mai ales că arealul Românesc nu a fost de tranzit ci de destinație atestată deopotrivă pentru coloniștii Cariani și pentru creștinarea Galileană condusă de însuși Sf. Andrei; triplul context Gherga - în succesiunea din Iordania, Turcia, România - așadar depășește coincidența. De altfel - privind vechile legături umane - în 2016, un grup de specialiști coordonat de Claudio Ottoni și Rony Decorte de la Universitatea din Leuven 50,53 lat. N, 4,42 long. E / Belgia, a studiat afinitățile genetice din Antichitate și Evul Mediu ale populației din SV Anatoliei (poziția de referință fiind marcată cu o stea), prezentând următoarele situații:
Afinitățile genetice în Antichitate și Evul Mediu ale celor din SV Anatoliei |