Papirusul Heqanakht despre viaţa economică Egipteană de la sfârşitul mileniului III î.C. (acum păstrat la “Muzeul Metropolitan” din New York / SUA) se încheie cu mesajul către supraveghetorul administraţiei Gherga: “Întâmpină-l pe Gherga (GRG) cu ‘viaţă, prosperitate, sănătate’. Iată, am trimis-o pe Hathor să te vadă. Nu e permisă neglijarea Gherga. Şi salută întreaga gospodărie cu ‘viaţă, prosperitate, sănătate’.”
Iată schema Grotei Gherga 26,20 lat. N, 31,53 long. E din aşezarea Egipteană Gherga de pe Nil, realizată în 1885 de publicistul German Karl Baedeker, “părintele” ghidurilor de călătorie Moderne:
După cum a observat și cercetătorul Andrew Robinson de la Muzeul Britanic în lucrarea “Istoria scrisului” din 1995, în străvechiul Egipt, triplarea ideogramei “G” însemna “tronuri”, ceea ce conecta domnia faraonică de regalitatea simbolizată prin semnul respectiv (în lume primele sceptre - simbolurile regalității - au fost dovedite arheologic ca ivite în Epoca Pietrei în spațiul stră-Român, ceea ce apropie atestarea respectivă de Vechiul Egipt, unde primul faraon a apărut la sfârșitul Epocii Pietrei); după cum a consemnat acel savant ori în același an lingvistul Antonio Loprieno, ș.a., termenul vechi Egiptean pentru “bărbat” era “rome” iar semnul vălurit ca al apei pentru “pește” era “nun” / “n”, astfel încât compusul “rome-nun” / “rome-n” = “bărbatul apei” (apropierea de Român - știut și ca Valah = bărbat al apei - fiind evidentă): ca alt exemplu, Rameses / Ramses - cel mai mare faraon - era “născut din Ra” (=“Ra-mesu”), adică era “bărbat Sfânt” (=“Rame-ses”). Ca un ecou al triadei hinduse Brahma-Vişnu-Şiva, în Africa a fost întâlnită legenda fiilor lui Godi, Căutătorul-Asamblatorul-Renăscătorul, ritmând respiraţia universului: totul se naşte, trăieşte un timp şi dispare / pentru a renaşte, a trăi, a dispărea, ş.a.m.d.; arhetipul din vechea Indie întruchipa antagonisme în Şiva - stăpânul ruinelor şi reînoirilor - care în vechiul Egipt au decurs din fraţii Ghergani, ca binefacere din Osiris şi ca perversitate din Set. Este de ştiut că dintre faptele lui Horus, cea consemnată în secolul III î.C. de Dionisie “Skytobrachion” a fost că după conflictul războinicelor Amazoane cu Atlanţii şi Gorgonele în V African, printr-un Tratat el a facilitat deplasarea lor - din Sahara ce era tot mai puţin verde - în Canaan (de unde apoi ele au ajuns în Anatolia, etc.); de remarcat este că îndeosebi în Capadochia şi Caucaz celebrele partenere sexuale ale Ghergarilor au fost Amazoanele - preferaţi de ele dintre toţi cei întâlniţi de-a lungul timpului, în toate locaţiile, drept cei mai viguroşi bărbaţi - faimosul lor concubinaj rămânând prin principalele mărturii Antice (ele ulterior ajungând până şi în India, după cum de pildă a relatat balada Vadakkan Pattukal).
Încă din prima dinastie a faraonilor - din Vechiul Regat Egiptean - Gherga apare în cartuşele numelor lor, ca de exemplu pentru Anedjip / Anedjib, la începutul mileniului III î.C. pe papirusul 1874 cu lista cârmuitorilor Egiptului păstrată azi în Torino 45,04 lat. N, 7,41 long. E / Italia (primul faraon înregistrat în Saqqara, locul unde apoi a fost ridicată de către Egiptenii vechi prima piramidă, el fiind îngropat în Abydos):
În 1964, Dr. Nikolay Jirov a scris în cartea “Atlantida” despre dovezile păstrate acum în Italia privind cârmuitorii care au precedat unirea Egiptului: “existența dinastiei legendare a zeilor a fost confirmată ca atare de letopisețul așa-zisei ‘pietre din Palermo’ - ce înșiră numele a 10 semizei - și de ‘papirusul din Torino’, care situează acea dinastie cu 5613 ani înaintea primului faraon al Egiptului unificat, deci în mileniul X î.C. (dată ce ni se pare potrivită)”; acele date despre timpul Atlant, cu indicarea celor 10 lideri legendari - probabil redând dinaștii Atlanți - au existat în Egipt dinaintea Anticului filozof Platon cu mult timp, acela de altfel consemnând mitul Atlant tot în Egipt (având însă ca sursă arhiva Templului Zeiței Anut / Nut din Zau / Sais). Prezenţa Gherga în Sfântul nume Horus al faraonului Nefer-hotep I din mileniul II î.C. este un alt exemplu:
Pe piatra faraonului Kuşit Şabaka din mileniul I î.C., păstrată în prezent de “Muzeul Britanic” - pe care la porunca lui, îngrijorat ca să nu dispară, au fost inscripţionate hieroglifele ce au supravieţuit de pe un papirus degradat - apare Gherga în relatarea despre formarea lumii, în coloanele unde Creatorul satisfăcut după ceea ce a făcut a început să dea nume Zeilor, punându-i la locurile lor: