Pe actualul teritoriu Român, prezenţa mamiferelor carnivore mari, de tipul urşilor, felinelor şi lupilor în numere aşa mari - din vechime până acum - a fost valorificată cultural în timp, în moduri corespunzătoare (primele pisici au fost domesticite în Chipros / Cipru, în mileniul VIII î.C). Ursa Mare / Marea Ursoaică este o constelaţie vizibilă din Emisfera Nordică, la latitudinea României fiind o constelaţie circum-polară, având forma unui patruped, ce înglobează şi Carul Mare - mai recent unii făcând confuzia lor - având în prelungire Coroana Boreală (stele dispuse într-un arc de cerc, purtând numele popular Hora); Ursa Mică / Mica Ursoaică - sau Carul Mic - cuprinde în “coadă” Steaua Polară, un punct spre care se îndreaptă axa Pământului (Steaua Polară este uşor vizibilă cu ochiul liber, fiind utilizată pentru orientare, indicând cu mare precizie Nordul / având avantajul că nu coboară sub orizont: nu apune). Puternic, imprevizibil, violent şi uneori chiar crud, ursul a fost un animal venerat din cele mai vechi timpuri, cercetătorii confirmând existenţa cultului aceluia din paleolitic / Epoca Pietrei (ursul polar este cel mai mare animal de pradă de pe uscat). Antropologii care au studiat Siberia şi Scandinavia au concluzionat că ursul reprezenta un animal sacru, populaţiile Altaico-Uralice ale EurAsiei considerându-l spirit al pădurii, stăpân suprem al energiilor cosmice şi simbol al fecundităţii (era considerat călăuza şamanilor, strămoş totemic: intermediar şi cu lumea adâncurilor); de exemplu, în Bazinul Enisei lângă locul 54,54 lat. N, 91,48 long. E din zona Krasnoiarsk unde a căzut un meteorit de 700 kg din olivină, pe o stâncă se află harta cerului cu Steaua Polară şi Ursa Mare, având vechimea de 5 milenii. Cel mai vechi observator astronomic din lume se află în acea parte din Sudul Siberiei - unde în paleoliticul superior au existat şi hominizii Denisovi / rude cu Neandertalii - la Sunduki 54,41 lat. N, 89,42 long. E (datat de Alexander Zaika / şeful “Muzeului din Krasnoyarsk” / Rusia ca de la începutul mileniului XIV î.C.; pe atunci în areal existau aceiaşi Gherghi - dinaintea ultimei mutaţii genetice Gherga - care ulterior s-au regăsit de la început în Imperiul Atlant).
|
Sunduki |
Profesorul Vitaly Larichev de la “Institutul Siberian de Arheologie” al Academiei Ruse a afirmat în 2013 că observatorul astronomic Sunduki avea 16 milenii vechime, acolo fiind importante pe atunci mişcările lunare - de răsărit şi apus ale Selenei - în zonă, Altaico-Siberiană numită Hakasia / Khakassia, din Tuva, mai existând apoi şi alte locuri de observare cerească, inclusiv solare (în areal - în mileniul I - a fost inima Kyrgîză); mulţi au sugerat că Sunduki a făcut parte din HyperBorea, fabulosul tărâm Nordic (în acea regiune, cristalele au fost foarte preţuite, dezvoltându-se în jurul lor un respectuos cult).
Datorită hibernării, ursul era perceput ca fiind cel care regla anotimpurile, potrivit propriului său ritm (inclusiv constelar, poziţia pe firmament fiind legată de succesiunea anotimpurilor, relaţia dintre urs şi constelaţii, evocând transformarea după moarte - în astre - ducând la numeroase produse mitice, reflectate şi de mitologia Greacă: iarna, preotesele Artemidei / Gherghiţiei - divinitate a vegetaţiei - slujeau îmbrăcate în blănuri de ursoaice; în vechea Greacă pentru urs se utiliza “arktos” / din Ghargos, actual devenit “arctic” pentru desemnarea Nordului). Cercetătorii au observat despre Cultul Renului practicat de Saami că reproducea şi Cultul Ursului practicat de Neandertali. Academicianul Român Romulus Vulcănescu a notat că “zeul cerului şi al soarelui - în ipostaza lui umană - purta piele de urs, cu mască alcătuită dintr-un cap de urs, folosită în ceremoniile ce ţineau de cultul străvechi al ursului carpatic. Cercetările paleozoologilor români urcă prezenţa urşilor în Carpaţi până în vremuri imemoriale. Tipul de urs carpatic a fost bine determinat sub raport montan (‘Ursus monti’) şi silvic montan (‘Ursus silvi’). La rândul lor, arheologii au descoperit pentru perioada neolitică printre obiectele caracteristice diferitelor ‘culturi primare’ şi figurine de urs, vase ce înfăţişează corpuri de urşi şi siluete de urşi incizate pe vase de ceramică. Istoriografii antici au schiţat indirect un aspect al prezenţei ursului la geto-daci. E vorba de ‘nebrida’ din piele de urs pe care o purta Zalmoxis pe umăr. Numele lui Zalmoxis ar putea fi un apelativ cu valoare de tabu al zeului cerului şi soarelui în ipostaza lui umană, un purtător de piele de urs, nu atât în sensul de nebridă, cât de mască-galee alcătuită dintr-un cap de urs, folosită în riturile şi ceremoniile ce ţineau la daci de cultul străvechi al ursului carpatic. Măştile-costume de urs folosite de colindătorii de Anul Nou se aseamănă cu ‘galeele arktomorfe’, ceea ce ar putea însemna că Zalmoxis a fost un mare pontif a unei congregaţii religioase de tipul ‘confreriei ursinilor’ în cadrul căreia a întreprins reforma mitologică pe care o cunoaştem şi după roadele căreia a fost proclamat zeu. Acestea fiind antecedentele cultului ursului la daci, presupunem că unele elemente, aspecte sau relicte şi reminiscenţe ale ‘arkantropiei’ nu au dispărut în perioada antică, că s-au menţinut în mediul rural şi - ceva mai mult - chiar şi în mediul urban. Din substratul de superstiţii, credinţe, datini şi tradiţii despre urs s-au transmis suficiente elemente pentru a stabili continuitatea acestui cult adaptată şi trans-simbolizată la condiţii de viaţă istorică din ce în ce mai evoluată. Românii consideră ursul un animal sfânt, pentru câteva motive ce ţin de străvechea tradiţie arktolatrică. Întâi, el nu mănâncă spurcăciuni; se hrăneşte cu fructe de pădure şi rar atacă unele animale, cărora le suge sângele, stârvurile lăsându-le lupilor şi altor animale de pradă (pe om nu-l atacă decât provocat). În iconografia bisericilor cu frescă în pridvor, referitoare la ‘judecata din urmă’, ursul şi cerbul sunt reprezentaţi ca animale feroce participând la îngurgitarea unor părţi din corpurile celor pedepsiţi pentru greşelile lor din viaţă, temă iconografică contrarie tradiţiei mitice despre urs, considerat de români un animal sacru. Deshibernarea lui marchează începutul primăverii. Când e prins un urs şi dus în sat la casa vânătorului, nu intră în casă dacă e necurată; dacă e curată, intră, bea şi mănâncă tot ce-i dau cei din casă. Părul de urs era folosit pentru afumat în medicina magică. Dinţii de urs erau prelucraţi în talismane de noroc (brelocuri). Călcatul de urs pe şale a fost folosit de ursari pentru vindecarea durerilor de şale. Cine visa urs îi mergea bine: fata aştepta peţitori iar flăcăul rang în societate. Legendele mitice despre urs scot în evidenţă rolul lui cosmogonic. Una se referă la rolul jucat de urs după ce Pământul a fost urzit de Fârtat şi Nefârtat cu ajutorul ariciului: ursul l-a blagoslovit pe arici pentru fapta lui miraculoasă; alta se referă la un morar ursuz instigat de Nefârtat împotriva Fârtatului, care a fost pedepsit de acela prin transformarea în urs. Zicătorile despre urs l-au înfăţişat ca un animal naiv, credul, curat şi sincer. Pentru acele calităţi ale lui a fost inclus pe cer în constelaţia Ursa mare şi Ursa mică, denumite apoi Carul mare şi Carul mic. Gândul ne duce mai departe la ‘ursomancie’, interpretarea unor semne lăsate de urs în urma sa (păr în mărăcini, urme de labe, etc.), ca şi de părţi din trupul său sacrificat - interpretate magic de magicieni - şi la legătura cu ‘astromancia’ stelelor din constelaţiile urselor în raport cu stelele căzătoare, după direcţia, mărimea şi luminozitatea lor. Caracterul sacru al ursului reiese şi din colindele de Anul Nou cu ursul, când colindători mascaţi în urşi şi ursari urează un an nou fericit gazdelor, care-i primesc cu voie-bună. Colindul nu este numai augural, ci şi propiatoriu. În colindul cu ursul, animalul moare şi învie, într-o dramatizare simbolică a mitului renaşterii naturii, marcat de ieşire a ursului din hibernare. Între colindul cu urşi şi ursari mascaţi şi jocul ursului dresat şi jucat de un ursar profesionist există o deosebire netă: primul e un colind, deci un act ritual arktantropic, celălalt un joc profesional rentabil la bâlci sau târg”. Tracii au numit pielea de urs “zalmos” / “zal-mos”, ca personificarea totemică a Sfântului Moş / vechiul Zeu Zalmoxe (despre care, la începutul secolului II î.C., Mnaseas - elev al geografului Eratostene - a notat că “Geţii îl cinstesc ca Timp” = Cronos / Gargaros la Grecii vechi, tatăl lui Zeus); în secolul II - contemporan cu Geţii, Traci a căror divinitate supremă a fost acela - creştinul Evreu Herodion a precizat (“Despre ortografie” 2:154) că “Zamolxis: i se spune şi Zalmoxis ori Salmoxis” (forma reală şi cea mai veche era Zalmoxe / Σάλμοξιν - după cum au scris Herodot, Platon, Diodor Sicul şi mulţi alţii din marele trecut - spre deosebire de forma “Zamolxis” a mai recentelor şi totodată mai puţinelor referiri, Salmoxis / “Sal-moxis” fiind forma vechiului Sar-mis pentru bătrânul Soare ori “Soarele-moş”). Martin - luna Martie fiind socotită o derivată a sa - a fost ca Moş atribuit ursului (prin Tradiţie, până în timpul Romanilor s-a sărbătorit Ziua Ursului: a lui Moş Martin, nume primit datorită ieşirii din hibernare în Martie). Dr. Mihai Coman, în “Bestiarul mitologic românesc” din 1996 scria: “Jocul cu măşti de urs simboliza moartea şi reînvierea naturii; în colindul cu ursul, animalul murea şi învia, într-o dramatizare simbolică a renaşterii naturii / cosmosului. Animalul respectiv era capabil să învingă iarna şi să vestească primăvara: era obicei de An Nou” (azi în România încă există ursari - care poartă măşti din capete de urs ori chiar conduc urşi legaţi de capetele ciomegelor - colindând aşezările rurale în ritmul tobelor pentru alungarea demonilor şi urând An Nou fericit). În “Dicţionarul de simboluri” stă scris despre tobă: “Instrument african prin excelenţă - spun specialiştii continentului negru - toba este (în deplinul sens al cuvântului) logosul culturii noastre, identificându-se cu condiţia umană a cărei expresie e ea; glasul ei multiplu poartă vocea omului, cu ritmul vital al sufletului său şi cu toate vâltorile destinului său. Toba recapitulează totodată dimensiunea feminină a bărbatului. Identificându-se cu condiţia femeii, ea secondează mersul destinului ei. Nu e deci de mirare să vedem cum, în cadrul anumitor funcţii speciale, toba se naşte şi piere odată cu omul. Se poate aşadar spune că, în toate culturile, toba e o cratofanie cerească / masculină sau pământească / feminină, fiind - în acest ultim caz - asociată cu simbolsimul peşterii, al grotei, al uterului: se spune despre sunetul tobei că-l simţi în burtă. Toba africană cheamă - evident - pogorârea bunăvoinţei cerului. Zgomotul tobei e asociat cu producerea sunetului primordial, origine a manifestării, şi - într-un mod mai general - cu ritmul universului. Acesta e rolul său de pildă ca atribut al dakinilor. Întrebuinţarea tobei la război se leagă fireşte de tunet şi trăsnet, sub aspectul lor distrugător. În India, ea a fost în consecinţă asociată lui Indra. Toba e simbolul armei psihologice, ce zădărniceşte dinăuntru orice rezistenţă a inamicului; ea e socotită sacră sau ca sediu al unei forţe sacre, ea bubuie ca tunetul, e unsă, e invocată, primeşte ofrande: ‘Mergi la vrăjmaşii noştri şi du-le slăbirea vitejiei şi deznădejdea, tobă! Răscoală, tulburare, spaimă, asta le trimitem noi lor: doboară-i, tobă! Tu, care eşti făcută din copac şi piele de vacă roşie, tu - bun al tuturor clanurilor - mergi şi seamănă spaimă printre duşmanii noştri... Fie ca tobele să umple lumea cu ropotul lor, când fug, învinse, oştile vrăjmaşe, ce înaintau rânduri-rânduri!’ (‘Atharva Veda’ 5:20). Toba nu e numai instrumentul ce dă alarma sau anunţă ofensiva, ci şi glasul însuşi al puterilor ocrotitoare de la care vin toate bogăţiile pământului: ‘Tu, făcută din copac şi piele de vacă roşie’. Şamanii din regiunile altaice foloseau tobe magice în cadrul ceremoniilor religioase; acelea repetau sunetul primordial al creaţiei şi induceau starea de extaz. Ele păreau să reprezinte 2 lumi, despărţite de o linie: toba servea probabil la iniţieri şi scanda riturile de trecere care-l făceau pe om să se simtă în siguranţă, mai puternic şi mai fericit, mai aproape de puterea cerească. Toba era ca o luntre spirituală cu care se trecea de la lumea vizibilă la cea nevăzută; ea se lega de simbolurile medierii între cer şi pământ. La vechii samoezi, toba se numea arc: arc muzical, arc al armoniei, simbol al legământului dintre cele 2 lumi, dar şi arc de vânătoare, care îl azvârlea pe şaman spre cer ca o săgeată. La laponi, toba slujea şi ea la divinaţie”. Dr. Ion Ghinoiu în “Atlasul etnografic român” din 2004 a consemnat: “Panteonul carpato-dunărean avea elemente comune cu cel greco-roman dar şi cu cel mesopotamian, sumerian, egiptean, indian; legătura tainică a spiritualităţii carpato-danubiene cu vechea Indie a fascinat marile spirite româneşti: adesea, pe pământ carpatic, unii zei indieni şi-au îndeplinit atribuţiile din vechea Indie. Prin cultura preistorică datată în mileniile VII-VI î.C., spaţiul carpato-dunărean s-a alăturat arealului de zămislire a vechilor civilizaţii de pe Terra. Ursul era investit cu multiple virtuţi meteorologice (ca de pildă la sfârşitul iernii îşi verifica umbra pe nea / zăpadă, să ştie dacă mai rămânea în bârlog sau nu) şi protectoare, fiind considerat mai degrabă folositor decât dăunător: el influenţa în bine ursitoarele la naşterea copilului, pruncii unşi cu untura lui crescând voinici şi sănătoşi. Ursitul era tânărul predestinat să devină bărbatul unei femei, ca viitor logodnic (ursitoarele - prezicătoarele / ghicitoarele - erau femeile care conduceau jocurile din ajun). După apariţia viţei-de-vie, în cursul lunii februarie (când se suprapuneau 2 bioritmuri naturale, în butuci - ca şi în pomii fructiferi - începând să se pună în mişcare seva iar în păduri fătau ursoaicele) a apărut o legătură, exprimată de zicala ce compară ‘vinul bun cu puterea ursului’.” Este de observat şi că în Gherdap - Defileul Dunării - actualul oraş Bănăţean Orşova (cu existenţă din Epoca Pietrei) în mare vechime se chema Ursa; la sfârșitul secolului IX, Glad Vodă denumea cetatea sa ca Urscia (stăpânirea lui Glad Vodă - din V Carpaților Meridionali - cuprindea pe atunci Banatul și Ținutul Hațegului). În “Cultura românească în Banat”, Dr. Viorel Boldureanu din Timişoara a agreat studiile din secolul XIX ale academicianului Bănăţean Simeon Mangiuca: “După credinţa poporului nostru, Mărtinul doarme în grotă somnul iernii şi deşteptându-se din când în când, spre a se nutri, suge grăsime din labele sale. Este foarte posibil ca de aici să derive credinţa devenită ‘obicei vânătoresc’ de a se consuma carnea din labele ursului (credinţa că acest ‘aliment’ ar avea virtuţi magice). Credinţa populară românească - inclusiv în forma aceasta, devenită ‘obicei vânătoresc’ - este vie şi se află în continuitatea substratului arhaic iar nu relicvă şi ca atare are de asemenea o dublă întemeiere: una mitologică şi prin aceasta, mai departe, mai profund, una mistic-arhaică. Credinţa nu este fragmentară, întrucât ea păstrează întregul complex arhaic autentic. După credinţa poporului român, ursul e un oracol, un prevestitor de timp. Din mitologiile şi credinţele popoarelor vechi ştim că ursul - asemeni şi lupul - este simbolul zeilor de soare şi de lumină, ba este şi atributul lor. Astfel sunt Dionis, Zeus, care petrece iarna în grotă legat de demonii iernii până ce Hermes - purtător de berbece şi întorcător sau făcător de timp - primăvara îl mântuieşte de legăturile sale. O mare parte a zeilor de soare, pre timpul iernii când pierd dominaţia şi sunt urgisiţi a petrece în iad sau în grote întunecoase, ni se prezintă în piele de urs sau strămutaţi în urşi. Dar cum ziua ursului - sau sărbătoarea ursului - este un cult al zeilor de soare, se adevereşte şi din acea credinţă a poporului român: fiindcă ursul când iese din grota sa, atunci gioacă giur-împrejur ca într-o arie (împrejmuire însorită în gospodăriile bănăţene, situate între bătătură şi grădină, unde se usucă grâul şi alte cereale) dinaintea grotei sale. Aceasta nu e nimic alta decât percurgerea giur-împrejur a soarelui personificat ca zeu, nu este nimic alta decât o ‘colindare’. Chiar numirea de Mărtini e în legătură cu latinescul Mars-Martis”.
|
Femeie cu mască de ursoaică |
Ilustrând analiza lor cu imaginea feminină purtând masca / “mas-ca” ursoaicei - din mileniul V î.C. de pe Valea Moravei, găsită în localitatea Vlahilor Podu Nou / Ciupria 43,56 lat. N, 21,22 long. E din Serbia de la care Râul e navigabil, până la Dunăre - Americanca Joan Marler / directoarea “Institutului Mondial de ArheoMitologie” şi Dr. Harald Haarmann / savant German (care lucrează în Suomi / Finlanda) au afirmat în 2007: “Oamenii Moderni au ajuns în Finlanda la sfârşitul mileniului IX î.C.; în EurAsia, anumite teme din mitologia Uralică indică un sistem arhaic de credinţe din Era post-glaciară: codrii şi apele (izvoarele, râurile, lacurile, etc.) erau locurile unde existau spiritele feminine, gardienele naturii. Triburile Uralilor - de vânători - se concentrau pe spiritele feminine ale naturii; când s-au sedentarizat - sub influenţa culegătorilor din Sud - au grupat venerarea pe Zeiţa agrară centrală, Mama Pământului (iconografia ei a ţinut acolo până în Epoca Fierului). Divinităţile feminine funcţionau ca agentele sistemului religios şi în N Mării Negre. Tracii o aveau pe Toti ca Zeiţa Mamă - Ciotis la Români, Kotys în vechea Greacă - la fel cum Sciţii o aveau pe Api (de exemplu, ea fiind divinitatea centrală până în Antichitate în preajma Strâmtorii Kerch dintre Marea Azov şi Marea Neagră). În EurAsia, zona răsăriteană / Siberiană a prezervat şamanismul din paleolitic, în timp ce zona apuseană / Europeană are tradiţii mitice mai recente. Mama Soarelui era creatoarea, forţa care a generat toate fiinţele; în zonele subarctice şi arctice, ea furniza condiţiile pentru persistenţa vieţii. Populaţia Saami a personificat Soarele ca feminin; când şamanul Saami se înălţa, avea grijă să nu se ardă de sânii solari fierbinţi. În petroglifele Siberiene, ea des era asociată cu animale; şerpii ondulându-se ca flăcările solare simbolizau potenţialul regenator al divinităţii solare, în marele lucru de întreţinere a vieţii. În şamanismul Altaic se ştia că Zeiţa Focului - numită Ene - era originea vieţii; în comunităţile Tunguse existau şamanele Ugadan, ale căror ritual era bazat pe foc. Temele majore ale Zeiţei Focului erau sarcina şi naşterea, exprimate şi pictorial în străvechile reprezentări ale Zeiţei primordiale cu Arborele Vieţii. Este important de accentuat despre cea mai timpurie reprezentare Nord Asiatică a Arborelui Vieţii - din V Siberiei - că avea în jur doar gravide. Diversitatea spiritelor feminine în relaţie cu o singură divinitate feminină îi personificau multiplele funcţii. Creatoarea s-a transferat în fiicele ei, în gardiene, întruchipând-o şi protejând-o. Figura mitică a mamei ancestrale era expresia principiului sacru de clan. Referinţele vizuale la sacrele spirite feminine şi la mamele ancestrale printre Siberieni sunt foarte vechi, datând din primul orizont cultural EurAsiatic. În inventarul artei mobile din Mal’ta (la V de Irkutsk), acest aspect central al credinţei EurAsiatice s-a materializat prin zeci de statuete feminine; în centrul Siberiei, până de curând bătrânele respectau nu o singură Zeiţă, ci 3 Mame ale naturii: Muma Pământului, Mama Soarelui, Mama Vieţii. În Siberia paleolitică - în jurul focurilor - era stabilită o strânsă legătură între amanta aşezării şi strămoaşa gospodăriei iar în răsăritul Siberiei, strămoaşele care au stabilit descendenţele matriliniare ale clanurilor s-au păstrat în memoria culturală populară (sculpturi feminine din lemn - ca nişte păpuşi - s-au păstrat în corturi ca gardienele protectoare ale gospodăriilor). Puterea mitică atribuită din timpurile preistorice până în prezent se datora abilităţilor spirituale feminine de a menţine regulile vieţii comunitare; violarea regulilor însemna o mare catastrofă şi femeile erau responsabile pentru menţinerea ordinii existente, în conformitate cu stereotipurile mitologice, fiind înzestrate cu mari puteri. Vânătoarea în condiţiile arctice nu s-a schimbat considerabil faţă de paleolitic; un exemplu de stabilitate este continuitatea credinţelor mitice cristalizate în jurul urşilor. Cultul Ursului exista dintr-un timp îndepărtat iar în V Siberiei ritualurile de vânătoare ale urşilor încă se păstrează. Relaţia divinităţii feminine cu ursul s-a manifestat în EurAsia din Siberia / Asia până la Saami / Europa. În moştenirea vizuală a Siberiei s-au păstrat nenumărate reprezentări de animale: mamuţi, bizoni, feline, lupi, păsări, şerpi, peşti, etc. (primele au dispărut); animalul cu cea mai persistentă prezenţă este ursul: nici un alt animal n-a fost de-a lungul timpului venerat aşa constant şi cu atât respect ca ursul (cea mai veche statuetă are 34 de milenii, găsită lângă Lacul Baikal). Ursul a fost reprezentat pe tobele şamanilor, inscripţionat în petroglife, pictat ca simbol sacru. Ugrii au creat cel mai bogat Cult al Ursului din lume. În memoria culturală a Ugrilor şi Tunguşilor s-au păstrat multe povestiri despre rolul ursului în geneza umană; de exemplu, ursul coborât din cer s-a însoţit cu gardiana codrului şi progeniturile lor au fost strămoşii Siberienilor. Totemismul ursar a fost puternic în Bazinul Volgăi; în moştenirea culturală de acolo, relaţiile dintre urşi şi oameni abundă, regăsindu-se şi în prezent, până la Kareli şi Saami. Ursul nu era văzut ca un animal ameninţător, ci era respectat şi venerat, în Bazinul Volgăi ajungând protectorul fermelor şi ‘naşul’ cununiilor: în ritualurile cununiilor, rolul ursului era jucat de o femeie îmbrăcată în blana sa, care ieşea în întâmpinarea mirilor - simbolizând sănătatea şi prosperitatea viitoare - intrarea miresei la mire făcându-se păşind pe blana ursului, care apoi era luată de cuplu pentru a le fi patul nupţial. În Nordul EurAsiei, ritualul era dominat de ursoaică, patroana festivalului primăverii. În simbolismul EurAsiei, ursoaica, femeia şi pasărea constituiau ‘sacra trinitate’. Femeia era sursa vieţii, protectoarea fiinţelor, mereu reprezentată în postură marţială, impunând respect şi obedienţă; deseori a fost înfăţişată cu pene pe braţe - ca aripile de vultur - şi picioare groase, de ursoaică. În Bazinul Dunării, mitul ursar paleolitic s-a păstrat în Vechea Civilizaţie Europeană, în asociere cu imaginea feminină: ursoaica proteja viaţa. În perioada arhaică Greacă, Artemis în rolul de patroana sălbăticiunilor era asociată cu ursoaica; ulterior, Bulgarii şi BeloRuşii au sărbătorit ‘bunica ursoaică’. Exemplele de vitalitate ale mitului ursar sunt multe; rădăcina Europeană pentru ‘urs’ a fost ‘bher’, aceeaşi ca şi pentru ‘naştere’. În şamanismul EurAsiatic şi în imaginarul Epocii Pietrei, nu era nici o contradicţie între tărâmul uman şi cel animal, nici interzicerea sacrului în formă feminină; ursoaica era ca şi mama umană, protectoare. Puterea femeii se baza pe misterul a tot ce exista şi Marea Mamă personifica natura, ea proliferând apoi prin spiritele gardiene ale naturii; în Epoca Pietrei, picioarele de ursoaică sau braţele înaripate ale Marii Mame reflectau - sugerând o adâncă rezonanţă - participarea mutuală şi înrudirea dintre lumea umană şi lumea animală. Inclusiv în Anatolia Epocii Pietrei erau reprezentări ursare, ca parte a ‘memoriei culturale’ (de exemplu, Zeiţa-ursoaică de la Catalhoyuk / Turcia, aşezare din Epoca Pietrei - veche de circa 9 milenii - aflată în patrimoniul mondial UNESCO); în societăţile tradiţionale - fără sisteme de scriere - transmiterea memoriei culturale depindea de utilizarea imaginilor simbolice, ceea ce ajuta transferul cunoaşterii. Aceleaşi credinţe ale populaţiei Saami din Karelia / Finlanda se regăsesc în jurul Marii Mame din Anatolia: ambele zone - Nordul EurAsiei şi Anatolia - erau din preistorie legate mitic, făcând parte dintr-o zonă de convergenţă cuprinzând bazinul circum-Pontic, până în secolul LXVIII î.C. (când ‘puntea’ legând Asia şi Europa s-a rupt, datorită naşterii Mării Negre), aşa începând ‘schimburile’ culturale între ele; similarităţile reţelelor lor se regăsesc de-a lungul neoliticului în toată regiunea circum-Pontică. Continuitatea formei feminine de-a lungul timpului şi în atât de multe locuri a perpetuat o imagine uşor de recunoscut, indiferent de numele locale; canonul a funcţionat ca o ‘lingua franca’ între diverse graiuri şi i-a promovat recunoaşterea de către grupuri chiar divergente în alte aspecte”. (Multe elemente şamanice Siberiene s-au regăsit în America după migrarea din paleolitic - de la sfârşitul glaciaţiunii - peste Strâmtoarea Bering: a fost înaintea ultimei mutaţii genetice Gherga / căci în America nu s-au găsit printre nativi bărbaţi din grupul genetic apărut în centrul Asiatic acum 10 milenii). Răcirea climei - devenită şi umedă, însă rămânând totuşi mai caldă decât în prezent - în mileniul V î.C. a mai determinat mişcări ale populaţiei.