Zona din NE Galileeii a fost intens populată de la sfârşitul mileniului IV î.C., datorită bunelor condiţii de viaţă. Arheologul Britanic Theophilus Pinches în 1902 a tradus o Tăbliţă conţinând o inscripţie considerată de el importantă despre Ghirga-siţi (sub forma Kirki-şaţi), ca întemeietorii unei colonii fortificate în Mesopotamia, lângă Fluviul Tigru, unde în secolul XVIII î.C. tatăl regelui Amoriţilor Hammurabi / “Ham-mu-rabi”, din prima Dinastie a Babilonului - cel care a creat primul cod de legi din lume, controlând aproape toată Mesopotamia - s-a gândit să fie îngropat: “Regele a decis ca locul său de veci să fie fortificaţia Kirkişaţilor a partizanului conducător Zakar, printre foarte răspândiţii Kirkişaţi, la Harrisisi / Dur-Dungi, în vecinătatea Ten-Gurgur, către pământul lui Halman, spre care să privească. Prin autoritatea inamicului Lulubit a reuşit ca el, caii, ostaşii şi carele lui să fie paşnic dirijate spre pământul lui Halman, indiferent dacă inamicul Lulubit înaintea lui, după el, în dreapta ori stânga lui nu va înceta ostilitatea, acela nici nu va distruge, nici provoca vreo daună”.
Trebuie ştiut despre Kirkişaţi că în mileniul II î.C. - ca naţionalitate / populaţie distinctă în zonă - erau numiţi şi Karkariţi / Gargariţi (cuneiform notaţi inclusiv Karka-Ra = Garga-Ra), după cum a reliefat printre alţii şi profesorul American Albert Clay de la Universitatea Yale în 1912. Numele Dungi al locului Dur era Sumerian, provenind de la fiul regelui Gur (întemeietorul cetăţii Ur, ce a fost capitala Sumeriei / Sumerului după vecina Uruk a eroului Ghirga) iar Zakar - al cârmuitorului Kirki-şaţilor - era preluat de la patronul viselor, teritoriul Lulu-bit aflându-se în Sudul Lacului cu apă sărată Urmia din Iran, ce e mai întins decât Marea Moartă; Tengurgur / “Ten-Gurgur” a fost Baba Gurgur 35,31 lat. N, 44,20 long. E - lângă Kirkuk / Karkha, în N Irakului, unde a fost găsită cea mai veche hartă din lume, de la sfârşitul mileniului IV î.C. - iar Halman a fost actualul Alep 36,13 lat. N, 37,10 long. E (cel mai mare oraş Sirian după capitală). În imaginea următoare se poate vedea prima hartă din lume, având în centru oraşul Karkuk / Kirkuk de pe Fluviul Tigru, lângă Munţii Zagros:
|
Prima hartă din lume, cu Karkha în mijloc
|
În 1903, teologii Americani George Goodspreed şi Shailer Mathews au legat apariţia Gheşur-ului de Aşur / Asshur, prima capitală a Asiriei 35,27 lat. N, 43,26 long. E (locuită de la mijlocul mileniului III î.C. de cei din neamul lui Nimrod, văr primar cu Gherga - cel cu Turnul Babel - unde era venerată Zeiţa Aşura / Isis, aceeaşi cu Iştar / Innana, virtuţile partenerului ei Babilonian regăsindu-se ulterior la Sfântul Gheorghe); Asirienii apoi şi-au stabilit capitala pe Fluviul Tigru la Kalhu / Kalakh (azi Nimrud 36,05 lat. N, 43,19 long. E / Irak, localitate zidită de vestitul vânător Nimrod, după cum a scris “Facerea” / “Geneza” 10:11). Este de ştiut despre Asirieni că foloseau rampe de pământ la asedierea cetăţilor; pentru a putea trece de zidurile fortificate, turnau pământ până ajungeau la marginea superioară a zidului (tehnica aceea de asediere era atât de răspândită, încât matematicienii Asirieni au elaborat formule cu ajutorul cărora calculau cantitatea de pământ necesară). Numele lui Nimrod - după unii cercetători - ar fi fost în legătură cu Muntele Anatolian Nemrut 37,58 lat. N, 38,44 long. E din Turcia actuală (dintre Cilicia şi Capadochia / “Capa-Dochia”), ce după alţi cercetători ar fi fost Muntele “Nemuritorilor” / chiar al “Nemuritorilor Daci”; acolo, în secolul I î.C. - în perioada deplinei puteri Dace în Vechea Lume - regele local Antiochus Dikaios a ridicat Gorganul aflat la cea mai mare altitudine din lume, pe sanctuarul din vârf (având altitudinea 2150 metri), flancat de statui colosale, mormântul soţiei sale numindu-se Karakuş: el pe linie paternă a fost descendent al împăraţilor Perşilor - înrudit cu dinastiile cârmuitoare ale Parţilor şi Armenilor - iar pe linie maternă a fost descendent al generalilor Makedoni ai împăratului Alexandru “cel Mare”. Însurat cu prinţesa Capadochiei - şi păstrându-şi independenţa faţă de Romani - a realizat acolo un uriaş complex din piatră, în care artistic a exprimat fuziunea principalelor stiluri intersectate în Regatul său pe atunci, anume: Zoroastru, Mag, Persan, Armean, Grec, Dac, etc.:
De-a lungul a peste 6 secole, Regatul Gheşur a fost atestat şi documentar: în arhivele faraonilor, Regatul Gheşur a apărut menţionat în scrisorile din secolul XIV î.C. păstrate la Amarna - capitala faraoanei monoteistă Nefertiti - ca aliat Egiptului (ca de exemplu în cea numerotată 64 ca atunci stăpânind în răsăritul Iordanului până la Edom / Sudul Mării Moarte ori în cea numerotată 256, a cârmuitorului Mut Balu din Fihl / Pella - cu propunerea deschiderii unei rute pentru caravane către Babilon, traversând Regatul). În 1961, cercetătorul Evreu Benjamin Mazar de la Universitatea Ebraică din Ierusalim a remarcat în vechile transcrieri ale scribilor omisiunea frecvent practicată a particulei de mijloc şi a demonstrat relaţia egalităţii denumirilor Ghe-şur / Ga-şu-ru cu Ga-ru iar mulţi savanţi, ca de pildă, între alţii, Germanul Wilhelm Gesenius 1786-1842 şi Americanul Aloysius Fitzgerald 1893-1972, au arătat că apoi, în mileniul I î.C. - sub influenţa Evreilor vechi - Nordicul “R” s-a schimbat în Sudicul “L”, astfel încât radicalul consonantic al regiunii Garu a devenit mai acceptat prin “G”-“L” / născându-se numele Galileea pentru ceea ce practic era teritoriul cu populaţie Gherga (translaţia de la “R” la “L” era sinonimă cu înţelegerea anterioară din vecini, Ghirga - Gil’ga - Ghilga-meş, Înălţimile Ghoru devenind Înălţimile Golan, schimbare lingvistică revelată de exemplu şi de Ashley Roscoe prin manualul Californian din 1915 despre Civilizaţiile vechi sau uneori la Cecenii şi Inguşii din Caucaz, după cum a analizat în 1997 Rashidovna Abdulaeva de la Academia Rusă de Ştiinţe succesul la vânătoare ca dar al Mamei Naturii pentru Ghelga = Gherga).
Apoi însă, de-a lungul secolelor IX î.C. şi VIII î.C., au fost nenumărate lupte între Gherganii din Regatul Ghirghes / Gheşur şi Evreii vechi din Regatul Israel (în 886 î.C. Regatul Ghirghes / Gheşur s-a extins cucerind o parte din Israel - care nostalgic după Sumer pe atunci se numea şi “Şomron”, însemnând “micul Sumer” - iar în 853 î.C. Gherganii au făcut cu alte Regate din zonă, pentru păstrarea dominaţiei şi o coaliţie, cu centrul la Karkar / acum Tell Qarkur 35,44 lat. N, 36,19 long. E în Siria, loc unde pe Monolitul Kurkh au fost menţionaţi atunci pentru prima oară în istorie Arabii, ca aliaţii lor, în bătălia de pe malul Râului Orontes contra Asirienilor avută la Qarqar / Qarqur, după cum a rămas consemnat pe monument, implicându-se şi cumnaţii regi Ahab din Samaria / Israel şi Badezir din Tyr = Qart / Fenicia, bunicul prinţesei Dido care a întemeiat Cartagina, o inscripţie găsită pe coasta Braziliană la Pedra da Gaeva 22,59 lat. S, 43,17 long. V fiind interpretată în 1930 de arheologul Silva Ramos ca avându-i numele, tocmai acolo presupunându-se că acela a murit: Asirienii au învins la Qarqar / Karkar iar profetul Ilie din Ghilead - de fapt, îngerul Ilie / venerat ca Sf. Ilie - a activat pe atunci contra regelui Ahab al Israelului, omorându-i preoţii şi răsturnându-l de la putere, în locul lui ungându-l ca rege al Israelului pe Iehu). Este de ştiut că în vechea Arabă, prin “Dakh-îl” se indica “Protectorul”, în Asia populaţia Dakhă fiind considerată protectoarea celei Arabe.
În 732 î.C., Regatele Damascului şi Ghirghes / Gheşur-ului şi-au încetat existenţa prin înglobarea lor în Imperiul Asirian / ce era cârmuit de generalul Pulu, al cărui fiu când a preluat puterea a deportat Evrei vechi din fostul Regat al Israelului iar nepoata sa, regina Elena a Amazoanelor, a fondat în Ghergania dinastia cârmuitoare a Mezilor (Dr. Nicolae Roddy - profesor la Universitatea Americană Creighton - a condus cele mai recente studii în zonă).
|
Relicve Gheșure |
În Ghergasa - fostă suburbie a capitalei Zer a fostului Regat Ghirghes / Gheșur - Iisus = Fiul Domnului l-a exorcizat pe păgânul posedat Gherghe, care imediat apoi a propovăduit creștinismul, fapt ce a fost înaintea scrierii Noului Testament (după cum apare biblic în “Sfânta Evanghelie după Luca” 8:39 că a făcut-o, începând cu cetatea sa din Ținutul Gerghesenilor = “Şi a plecat, vestind în toată cetatea câte îi făcuse Iisus”, plus în Decapolis, corespunzător cu “Sfânta Evanghelie după Marcu” 5:20 = “Iar el s-a dus şi a început să vestească în Decapole câte i-a făcut Iisus lui; şi toţi se minunau”, etc.: în “Sfânta Evanghelie după Matei” 8:33 = “Iar păzitorii au fugit şi, ducându-se în cetate, au spus toate cele întâmplate cu demonizaţii” apare pluralul, anume că pe lângă exorcizatul Gherghe a mai fost cineva iar propovăduirea a demarat împreună cu paznicii / Gardienii). De altfel, Biblia a enunțat nu doar efortul colectiv - prin precizarea pluralului propovăduitorilor / multiplicatorilor miracolului divin - ci și aria de răspândire, mai mare decât locul specific unde s-a întâmplat (pe malul Lacului Galileeii) ori doar cetatea din apropiere, anunțând acțiunea ca fiind în Ținutul populat de mulții Ghergheseni: încă înaintea vremurilor Antice, tipic Ghergheseilor mereu le-au fost prezențele în caracteristicile mulțimi Ghergare iar așa ceva conta, îndeosebi în puterea rezultatelor faptelor lor, așa cum a fost cea de după ivirea lui Iisus printre ei; biblic au fost indicate - pe lângă locul exorcizării Gherghesa de pe malul Galileeii - inclusiv importantele cetăți Gadara și Gherasa din Ținutul Gherghesenilor, parte a zonei Decapolis, acum în Iordania (Scito-polis = capitala Deca-polis e în actualul Israel / la V de Iordan). Pentru Evrei - așa cum a observat și cercetătorul biblic Thom Gardner în 2005 - “rădăcina Gher a Ghergheseilor - prezentă inclusiv în denumirea locului - literalmente desemna diferența (cuvântul ‘ger’ în Ebraică înseamnă ‘venetic’ / ‘străin’)”; aceasta fiindcă Ghergheseii nu erau Evrei: Vechiul Testament - scris de vechii Evrei - a arătat explicit, încă de mai multe ori, că Evreii voiau dispariția Ghergheseilor. Unii dintre apostolii lui Iisus - care au făcut prozelitism după răstignirea Lui, predica lor fiind definită de către primii creştini prin cuvântul Grec “kerygma” - poate proveneau dintre puţinii Evrei vechi ce au ajuns să trăiască în Galileea şi în fostul Regat Ghirghes / Gheşur (însă nu există referințe biblice despre rudele lor Evreiești ori despre Evrei navigatori sau Evrei pescari cu plase: Andrei care a început creştinarea spaţiului Românesc, fratele său mai mic Petru ce a devenit primul papă şi Filip care s-a manifestat mai ales în Peninsulele Balcanică și Anatolică erau din ceea ce a fost capitala Regatului Ghirghes / Gheşur al Ghergheilor dintre Golan / Gaulan şi Galileea, anume suburbia Betsaida, așadar - fiind concitadini - se cunoșteau personal ca autohtonii aceleiași localități Zer, fosta capitală Ghirghesă / Gheșură iar numele lor = Andreas, Petros, Phillipos erau Greceşti, nu Evreieşti; însuși Ghirghesii / Gheșurii - din Nordul Galileeii - nu au fost Evrei, ci Gentili distincți față de populațiile Palestinei sau triburile din fostele Israel ori Iudeea). Biblia în capitolul 2 din “Faptele apostolilor” explicit a prezentat că duzina apostolilor Galileeni - apropiații lui Iisus, ultima oară fiind fizic împreună cu Iisus în Ierusalim la Cina cea de Taină - la Rusalii s-au adresat Evreilor în limba Ebraică tocmai ca miracolul marcat creștin drept Pogorârea Sf. Duh (apostolii au vorbit în limba ce nu le era nativă). Evangheliștii - printre care au fost apostolii din Galileea ai lui Iisus - au scris Noul Testament în Greacă, nu în Ebraică: dacă ar fi fost Evrei, era ciudat acel efort ca să nu scrie în limba lor nativă / maternă - așa cum firesc au făcut-o vechii Evrei cu Vechiul Testament - ci în cea universală Greacă de atunci (mai populară printre autohtonii din areal decât Latina ocupanților Romani), credincioșii vizați - respectiv creștinii - fiind de fapt vorbitori de Greacă, nu de Ebraică; de altfel, în privința propovăduirii Evreii nu contau - deoarece aveau religia lor mozaică, bazată pe Vechiul Testament, răspândită numai printre ei, nu și altora - importanți în răspândirea creștinismului fiind păgânii Gentili / Goimi (adică non-Evreii) iar dintre aceia Arameii / Aramaicii aflați printre localnicii nativei Galilee contau mai puțin, căci altfel Noul Testament ar fi fost scris în Aramaică. În imaginea următoare se poate vedea locul unde au trăit fraţii pescari Andrei şi Petru, pe malul Lacului Galileeii (soarta a decis ca primii 2 apostoli - fraţii Andrei şi Petru - să propage noua religie primelor 2 puteri ale timpului, apostolul cel mare Geţilor şi apostolul cel mic Romanilor):
Din punct de vedere creștinesc, Biserica Română și Biserica Romei au aceeași vârstă: ambele au fost întemeiate de cei 2 frați, apostolii Andrei și Petru, pescari din Galileea (chiar Sf. Andrei a fost fratele mai mare al Sf. Petru - fiind considerat și cel dintâi dintre toți apostolii - iar stabilirea sa în spațiul Românesc era mai aproape geografic de spațiul natal decât Roma). Cutremurele din 115 şi 363 au distrus Betsaida, astăzi pe acel loc existând satul Et-Tell; e de reţinut că similar cu ceea ce oriental anterior - ca de pildă în Sumer - se proceda pentru “R” ca “L” (Ghirga în Ghilga, regiunea Garu în Galileea, ş.a.), în Latină se făcea conversia inversă, “L” în “R”, astfel încât ceea ce în Orient era Tell, însemnând “Pământ”, a fost Terra. Iată o perspectivă a Canaanului dinspre regiunea Gherganilor: