Libian, Canaanit, Sirian şi Nubian |
Karka |
Roza vânturilor |
Traseul Canaanit al iscoadelor conduse de Chenezul Caleb = “Câinele” |
Apariția Imperiului Mitan / Median (al Magilor Horei / Huriani) |
Medianii / Mitannii - Mezii / Magii - se învecinau cu Egiptenii în Canaan |
În 2006, cercetătorul American Jared Olar a studiat familia lui Cain: “După ce păcătosul Cain şi-a omorât fratele, a plecat de lângă Rai şi a întemeiat o aşezare, fiind strămoşul unor patriarhi pre-diluvieni. Relatarea biblică a familiei lui Cain n-a fost în van. Adam şi Eva au fost excluşi din Rai imediat după păcatul primordial; atunci s-au născut primii lor prunci, după cum apare la începutul capitolului 4 din ‘Facerea’ / ‘Geneza’:
‘1. După aceea a cunoscut Adam pe Eva, femeia sa, şi ea, zămislind, a născut pe Cain şi a zis: Am dobândit om de la Dumnezeu.
2. Apoi a mai născut pe Abel, fratele lui Cain. Abel a fost păstor de oi, iar Cain lucrător de pământ.
3. Dar după un timp, Cain a adus jertfă lui Dumnezeu din roadele pământului.
4. Şi a adus şi Abel din cele întâi-născute ale oilor sale şi din grăsimea lor. Şi a căutat Domnul spre Abel şi spre darurile lui,
5. Iar spre Cain şi spre darurile lui n-a căutat. Şi s-a întristat Cain tare şi faţa lui era posomorâtă’.
Exclamaţia triumfătoarei mame la naşterea primului ei fiu că ‘Am dobândit om de la Dumnezeu’ ar fi crescut speranţele Evei că ‘răscumpărătorul’ păcatului ei era Cain: a fost însă setat un model repetat de mai multe ori în istorie, întâiul născut căzând în păcat, în timp ce fratele său mai mic a urmat căile sfinte (acel lucru n-a fost valabil doar la Cain şi Abel, ci şi la al treilea fiu Set, care l-a înlocuit pe Abel ca progenitor drept); de asemenea, dintre fiii lui Noe, Sem - al treilea şi cel mai tânăr - aproape totdeauna a fost scris primul, biblic fiind şi alte exemple de ostilitate între mezin şi fraţi. La prima vedere, Cain părea a fi un adorator credincios al lui Dumnezeu (sau aşa ar părea că a fost la început); el şi fratele său Abel au oferit lui Dumnezeu darurile lor, aşa după cum părinţii i-au învăţat să facă. Cain a oferit o parte din rodul muncii sale agricole iar Abel a oferit o parte din turma sa, Dumnezeu făcând cunoscut faptul că era mulţumit de darul lui Abel şi nemulţumit de darul lui Cain. Probabil că - aşa după cum au consemnat legende străvechi - Dumnezeu şi-a semnalat aprobarea prin trimiterea de foc pentru a consuma ofranda lui Abel, în acelaşi fel cum a făcut-o ulterior cu ofranda adusă de Ilie. Scriptura nu precizează din ce a constat ofranda lui Cain; desigur nu era faptul că darul de cereale / grâne era inferior sacrificiului de animale, căci de exemplu în Psalmii 50 şi 51 Dumnezeu a explicat faptul că - într-un sens real şi ultim - sângele de tauri sau capre nu însemna nimic pentru el. Cain a oferit Domnului o parte din recolta sa agricolă, pe când Abel a adus întâii născuţi ai turmei sale, cei mai graşi; prin implicaţie, Cain n-a fost atent să dea Domnului cele dintâi şi mai bune roade ale muncii sale, prin aceasta fiind indicat faptul că devotamentul lui Cain faţă de Dumnezeu nu a fost la fel de puternic ca al lui Abel. În continuare, ‘Facerea’ / ‘Geneza’ este diferită în lectură faţă de manuscrisele de la Marea Moartă:
‘6. Atunci a zis Domnul Dumnezeu către Cain: Pentru ce te-ai întristat şi pentru ce s-a posomorât faţa ta?
7. Când faci bine, oare nu-ţi este faţa senină? Iar de nu faci bine, păcatul bate la uşă şi caută să te târască, dar tu biruieşte-l!’
În manuscrisele de la Marea Moartă e următoarea versiune:
‘Şi Domnul a zis lui Cain: Pentru ce te-ai mâniat şi de ce e posomorâtă faţa ta?
Dacă faci bine, atunci nu vei fi acceptat? Dacă nu faci bine, atunci păcatul se ghemuieşte la uşă. Dorinţa sa e să te aibă, însă tu trebuie să-l domini’.
Manuscrisele de la Marea Moartă par să aibă o mai bună lectură, arătând o morală sublimă: prezintă drama luptei interioare şi înclinaţia spre păcat experimentată de oricine; oricum e citit însă, pasajul din ‘Facerea’ / ‘Geneza’ este corect, indicând faptul că Dumnezeu a fost nemulţumit de oferta lui Cain, apostolul Ioan - în ‘Întâia epistolă sobornicească’ 3:12 - afirmând despre faptele lui Cain că ‘erau rele’. Într-unul din manuscrisele apocrife - ‘Viaţa lui Adam şi Eva’ - apare că încă de tânăr Cain s-a afişat mândru, cu inimă profană şi violent (intenţionând apoi să se însoare cu sora sa Luluwa, pe care Adam şi Eva voiau s-o mărite cu Abel): ‘Cain s-a purtat arogant cu fratele său, îndepărtându-l de la altar. Pentru Abel a făcut cu pietrele aflate la îndemână un alt loc şi i l-a oferit viclean. Cain stând în picioare la altar l-a strigat pe Dumnezeu să-i accepte cadoul. Însă a rămas în picioare lângă altar, uitându-se răutăcios la Abel, să vadă dacă oferta aceluia e primită. Şi Abel s-a rugat lui Dumnezeu să-i accepte jertfa. Apoi, un foc divin a coborât şi i-a consumat oferta. Şi Dumnezeu a mirosit savoarea darului, deoarece Abel Îl iubea şi-L bucura. Dumnezeu a fost mulţumit de el şi i-a trimis un înger de lumină sub forma unui om, care a întărit inima lui Abel. Dar Cain a fost furios din cauza asta. El l-a hulit pe Dumnezeu, că nu i-a acceptat oferta. Iar Dumnezeu i-a spus: De ce te uiţi trist? Fii drept şi poate îţi accept oferta. Nu murmura împotriva Mea, ci împotriva ta! Dumnezeu a zis asta lui Cain ca mustrare. Şi Cain a coborât de la altar, cu culoarea schimbată şi faţa tristă, spunând părinţilor săi tot ce s-a abătut asupra lui. Şi Adam s-a întristat foarte tare deoarece Dumnezeu n-a acceptat ofranda lui Cain’. În secolul I şi istoricul Evreu Flaviu Iosif a scris despre acel episod: ‘Adam şi Eva au avut 2 fii: cel mai mare era Cain, însemnând Posesivul şi Abel - mai mic - însemnând Regret; ei, de asemenea, au avut fiice. Cei 2 fraţi au avut cursuri diferite ale vieţii: Abel a fost un iubitor de dreptate şi credea că Dumnezeu e prezent în toate acţiunile sale, excelând în virtute; ocupaţia sa era de păstor. Cain a fost slab din alte puncte de vedere, dedicat integral investiţiei în glie. El şi-a ucis fratele în următoarea împrejurare: au decis să sacrifice Domnului; Cain a adus roadele pământului iar Abel a adus lapte precum şi primele animale din turmă, Dumnezeu fiind mai încântat de darurile acestea din urmă, Cain supărându-se foarte tare că Abel a fost preferat de Dumnezeu înaintea lui’. În ciuda mustrării de către Dumnezeu, Cain a căutat un prilej pentru a-şi satisface gelozia (‘Facerea’ / ‘Geneza’ 4): ‘8. După aceea Cain a zis către Abel, fratele său: Să ieşim la câmp! Iar când erau ei în câmpie, Cain s-a aruncat asupra lui Abel, fratele său, şi l-a omorât’. Cea mai timpurie consemnare nebiblică despre moartea lui Abel este în ‘Cartea lui Enoh’ 22: ‘L-am întrebat pe îngerul Rafael, care era cu mine: Cine e acest spirit, a cărui voce se duce departe în Rai? El mi-a răspuns: Acesta e spiritul care a plecat de la Abel, pe care l-a omorât fratele său Cain şi nu se va linişti până când sămânţa lui Cain nu va fi anihilată din oameni’. Similar cu acea plângere după răzbunare a scris ‘Apocalipsa’ 6:10, că martirii creştini din Rai se roagă lui Dumnezeu să le răzbune sângele ‘faţă de cei ce locuiesc pe pământ’. În ceea ce priveşte ‘Cartea Jubileelor’, aceea arată concis în capitolul 4: ‘Pe câmp, Cain l-a omorât pe Abel şi sângele aceluia a strigat de la pământ la cer. Domnul l-a mustrat pe Cain că l-a ucis perfid pe Abel, cu o piatră’ (e prima sursă ce indică arma crimei). În ‘Viaţa lui Adam şi Eva’ apare o viziune a Evei în timp ce dormea, cum că ‘sângele lui Abel se scurgea în mâna lui Cain’, ceea ce a condus - după ce Eva i-a spus lui Adam de vis - la decizia părinţilor ca fiii lor să fie separaţi: ‘şi au făcut din Cain un gospodar iar din Abel un cioban, pentru ca să fie separaţi’. Clemenţa lui Dumnezeu este demnă de remarcat, căci n-a emis o sentinţă de moarte pentru fapta lui Cain (‘Facerea’ / ‘Geneza’ 4):
‘9. Atunci a zis Domnul Dumnezeu către Cain: Unde este Abel, fratele tău? Iar el a răspuns: Nu ştiu! Au doară eu sunt păzitorul fratelui meu?
10. Şi a zis Domnul: Ce ai făcut? Glasul sângelui fratelui tău strigă către Mine din pământ.
11. Şi acum eşti blestemat de pământul care şi-a deschis gura sa, ca să primească sângele fratelui tău din mâna ta.
12. Când vei lucra pământul, acesta nu-şi va mai da roadele sale ţie; zbuciumat şi fugar vei fi tu pe pământ.
13. Şi a zis Cain către Domnul Dumnezeu: Pedeapsa mea este mai mare decât aş putea-o purta.
14. De mă izgoneşti acum din pământul acesta, mă voi ascunde de la faţa Ta şi voi fi zbuciumat şi fugar pe pământ, şi oricine mă va întâlni, mă va ucide.
15. Şi i-a zis Domnul Dumnezeu: Nu aşa, ci tot cel ce va ucide pe Cain înşeptit se va pedepsi. Şi a pus Domnul Dumnezeu semn lui Cain, ca tot cel care îl va întâlni să nu-l omoare’.
În ce priveşte ‘semnul lui Cain’, Biblia nu explică: nu putea fi decât un tatuaj distinctiv, o marcă de identificare. Despre fapta lui Cain, ‘Cartea Jubileelor’ a consemnat că a rămas scris de îngeri pe ‘Tăbliţele Cereşti’: ‘Blestemat este acela care perfid îşi loveşte aproapele; toţi să audă şi să vadă asta, aşa să fie! Iar cel care vede şi nu spune, să fie blestemat. Iar noi - îngerii - atunci când venim în faţa Domnului vom anunţa toate păcatele comise pretutindeni, în Rai şi pe Pământ, în lumină şi în întuneric’. Astfel, ‘Cartea Jubileelor’ arată că fapta lui Cain a dus la consemnarea legii divine pe ‘Tăbliţele Cereşti’ şi la necesitatea ca îngerii să vegheze la păcatele săvârşite pe Pământ, pentru a le spune Domnului (căci până atunci nu făceau aşa ceva, pe de o parte deoarece nu erau oameni iar pe de altă parte că omorul a fost semnalat de strigătul sângelui, nu de observarea de către vreun înger). Istoricul Evreu Flaviu Iosif - în secolul I - a scris că pedeapsa ‘înşeptită’ însemna pe 7 generaţii; e semnificativ că în continuarea textului din ‘Facerea’ / ‘Geneza’ apar 7 generaţii (o altă remarcă interesantă a acelui istoric a fost în legătură cu teama lui Cain de a fi ucis, ce mai degrabă era - la puţinătatea oamenilor existenţi pe atunci - cauzată de către animalele sălbatice). Cain n-a rătăcit mult ca nomad, ci s-a stabilit la E de Eden, unde şi-a ridicat o aşezare şi - căsătorit în fine cu sora sa - l-a avut acolo ca fiu pe Enoh; unii cercetători au presupus că localitatea lor a primit numele de Ereh - menţionată în ‘Facerea’ 10:10 - adică ulterioara capitală Sumeriană Uruk / Warka” (fondată, corespunzător ciclurilor jubiliare, la 197 ani de la creaţie, de unde ulterior a cârmuit Ghilga-meş, cel mai important erou Sumerian, Patriarhia Maronită susţinând însă că prima aşezare din lume - întemeiată de Cain mai devreme, la 133 ani de la creaţie - a fost Baalbek, în fertila Vale din Liban: în secolul I, istoricul Evreu Iosif Flaviu a notat în cartea sa “Antichități Iudaice” 1:2 că agricultorul Cain și-a denumit cetatea unde s-a așezat după numele primului său născut, Anoh).
Nordul Galileeii |
Masivul Hermon |
Gemenii Gherga - Ceacea și Lelu - arbitri de fotbal în Banat / 1990 (foto: jurnalistul sportiv Racz Cornel 1953-2017) |
În 2013, cercetătorul Român Ştefănel Gheorghe a scris: “După potop, vârsta medie a unui om a scăzut dramatic. Ce s-a întâmplat? Conform cercetătorului Alexander Tollman, acest lucru s-a datorat unei plante. Precum se ştie, la capătul cromozomilor noştri se găsesc telomerii, o regiune de ADN repetitiv. Celulele normale nu se pot divide decât dacă telomerii sunt destul de lungi. Vârsta actuală a omului se datorează reducerii lungimii telomerilor cromozomilor. Telomerii devin mult prea scurţi pentru ca celula să le recunoască, iar celula va muri fără să poată fi înlocuită. Enzima denumită telomerază e cea care menţine telomerii la o anumită lungime. E posibil ca înainte de potop să fi existat în ecosistem o plantă care să fi activat enzima telomerază. După potop, planta a devenit mai rară şi mai puţin consumată de om, şi astfel, treptat, telomerii şi-au redus lungimea până la nivelul actual; aşadar, oamenii au început să trăiască mai puţin”. Un veritabil ingredient pentru telomerază (în 2009, Premiul Nobel pentru medicină a fost acordat descoperirii sale) e glicina sălbatică / “Astragalus Glycyphyllos” - plantă originară din Europa - care poate transforma o celulă muritoare într-una nemuritoare, problema fiind cancerul, ce se dezvoltă rapid în cazul unui nivel ridicat de telomerază în organism / căci cancerul se dezvoltă numai în mediu acid; se poate observa ceva: singura vieţuitoare imună la cancer e rechinul (cel mai mare pește).
Privind asexuarea originară: datorită inversării de gen Egiptene (începând cu rocada Cer-Glie, personalizate feminin-masculin şi nu masculin-feminin ca în restul lumii), Clito care a dat naştere Dinastiei Atlante - distrusă în majoritate de Potop - poate fi interpretată prin Cain care a dat naştere primului clan, distrus de Potop; mai mult - în aceeaşi alegorie - subiectul înzestrării genitale era comun atât reginei Clito / căreia nu i-a fost extirpat clitorisul, cât şi îngerilor Gregori / necastrați, cărora nu le-au fost extirpate coaiele / testiculele (date fiind vechile echivalenţe “C” şi “T” peste “G”, respectiv “L” peste “R”, transcrierea Clito poate fi suprapunerea peste Grigo, ceea ce subliniază şi onomastic, nu numai faptic, sinonimia masculino-feminină Grigori-Grigo). Este de observat că Evreii vechi au luat “Facerea” / “Geneza” din vechiul Egipt; prima carte a Vechiului Testament / Bibliei nu le aparţinea (ei preluând-o din Delta Nilului, tot de acolo şi Platon relatând povestea pre-diluviană Atlantă: din aceeași sursă aflată în Delta Nilului, despre aceeași perioadă dinaintea Potopului, au fost difuzate date concrete atât către vechii Evrei / prin prima carte a profetului Moise, cât și către vechii Eleni / prin ultima carte a filozofului Platon). În Lumea Veche, nu numai vechii Etiopieni au scris despre vechii Uriaşi Gregori (copiii îngerilor cu pământenele din zona Golan-Galileea), ci şi vechii Eleni au ştiut despre ei (ca Giganţi / Titani - legaţi de Gargar / Tartar - progeniturile Cerului şi Pământului Ghea) şi vechii Evrei, stabiliţi în Canaan până la Regatul Gheşur al Ghirga-şiţilor / Gherghe-seilor din N, pe care nu l-au putut cuceri (au scris în Vechiul Testament / Biblie că Uriaşii - “vestiţii viteji din vechime” - au rezultat din împreunarea dintre “fiii lui Dumnezeu” şi “fiicele oamenilor”) şi Esenii / Esenienii din Canaan, de la Marea Moartă (care îl respectau foarte mult pe Enoh), ş.a.; Gherga a fost semnalat - din mare vechime - atât în arealul din jurul vechiului Egipt, cât şi în vechiul Egipt, pe care l-a întemeiat (inclusiv pre-dinastic - din Era Zeilor - prin Gherganii fraţi Set şi Osiris). Se pot observa întrepătrunderi între străvechile relatări despre primii de pe Pământ, de pildă comparând ceea ce vechii Etiopieni, Evrei, ş.a., au descris prin fraţii Set şi Cain - din cele 2 ramuri ale cărora omenirea a fost continuată doar de una - cu ceea ce a rămas de la Greco-Romani (că Saturn = Cron) ori observând motivul fraţilor ajunşi la putere în dauna celuilalt, ca de exemplu la vechii Egipteni Set după fratele Osiris iar la Greco-Romani patronajul lui Cron / Saturn după fratele Ocean: în Vechea Lume, la ambii sora devenită soţie - Isis, respectiv Rhea, întruchipând Marea Mamă Kî / Ga - a zămislit succesorul (Horus / Ra care a stăpânit în S, domnind peste Egipt şi An care poseda Raiul în N, domnind peste Eden); de altfel, la proto-Turki prin *āń(k) se înțelegea luna de zile, astfel și rămânând scris de pildă în Medievalul “Codex Cumanicus” (deci echivalarea lunii cu anul din Vechea Lume găsindu-și inclusiv atestarea documentară). Din așa străvechi amintiri ale vremurilor primordiale răzbate situația avatarurilor - ori simbolismul gemenilor - cu regăsirile simetrice deopotrivă la cârmuitorii Atlanți (dinaști gemeni), clanurile biblice oglindite pre-diluvian (pe ramurile Cain și Set), legendele vechilor Indieni (din patria avatarurilor), Sumerieni, Vechilor Egipteni, vechilor Greci, ș.a.