Aşezarea Gherghina |
Privind aşezarea Antică Gherghena / Gherghina 45,24 lat. N, 27,59 long. E - azi dispărută - lângă care a apărut oraşul Galaţi, pe Dunăre la 8 sute de km în aval de Gherdap / Porțile de Fier, într-un studiu asupra toponimiei din 2002, Dr. Şerban Marin şi Dr. Stelian Brezeanu de la Universitatea Bucureşti au sugerat legarea numelui Gherghina de un nume Grec; patronimul Gherghina - a lui Gherga - e neutru ca nume de familie iar ca prenume e feminin, existent şi în forma Gheorghina. Privind orașul Galați din vecinătatea cetății Gherghina (reședința județului în România cu aceeași onomastică Galați / în Sudul Moldovei) e de știut că vechii Greci ziceau Galați și Celților / Keltoi = Ghergoi din centrul Anatolic: acolo din secolul III î.C. a apărut Galatia - cu capitala Angora / azi Ankara - având în Vest ca vecină Frigia (unde căciula Tradițională era exact cea Getă) iar în Est avea regiunile Gharghia / Khaldia = Pontus și Capadochia.
Cavalerul Dunărean la Gherghina / Galați |
Stâlpi sculptați: Românesc (colorat) și Secuiesc |
În 2010, savantul Rus Anatole Klyosov - stabilit în Massachusetts / SUA - a afirmat că 2% din bărbații Secui aparțin grupului genetic “N” (în care se află Gherga), ceea ce este încă un argument științific pentru afirmarea identității Secuiești din mijlocul Românilor / în interiorul curburii Carpaților. Privind exteriorul curburii Carpaților, cercetătorul Cristofi Cerchez în “Dacia preistorică şi istorică” a scris: “Boul apare în heraldica noastră cu vârtej în frunte, însemnând legătura cu divinitatea: îl vedem pe stema Moldovei; boul era divinizat - ca şi în Orient - fapt verificat din preistorie (în neolitic, dacă nu chiar în paleolitic). Boul purta steaua în frunte, un semn în formă de vârtej, care în metafizica Indiană se numeşte ‘Chakra’ (centru eteric de origine divină), în legătură cu sistemul nervos şi care - fiind situat pe frunte - purta numele de ‘plexus frontal’, atribuit numai acelora aleşi de divinitate; devenit astfel sacru, boul s-a răspândit în India, în Cultul lui Zoroastru, ca boul Apis în Egipt, etc. Bogăţiile Daciei atrăgeau şi prin extragerea aurului din nisipurile aurifere ale albiilor râurilor; Fenicienii suiau cu corăbiile lor sprintene până pe apa Buzăului, de unde primeau chihlimbarul folosit pentru variate obiecte de podoabă, depozitele din regiunea Buzăului oferind bogate rezerve, foarte apreciate pentru varietatea lor, cunoscute sub numele de ‘rumanit’.” (Este de observat că în Kurgană / Indo-Europeană, nisipului i se zicea “korkă”).
Rumanit = “Lacrima Zeilor” |
Imagine aeriană a palatului Kabri (literele sunt arheologii din 2013) |
Negoțul dintre E Mediteran și N European în Epoca Bronzului |
Rutele chihlimbarului / Căile lui Hercule (conform Dr. Marija Gimbutas) |
Lituania “Mare” / Medievală (între Mările Neagră și Baltică) |
Privind Ordinul Teutonilor, se poate vedea că la doar 12 ani după recunoașterea sa papală în răsăritul Mediteran a ajuns să se instaleze în Europa nu altundeva decât printre Valahi, în răsăritul Sașilor / Saxonilor din Sudul Transilvan (în Ținutul Bârsei - pentru colonizarea acelor locuri “sălbatice” - când oficial acolo era “pristav” = crainic Negru Ioan, corespunzător diplomei regelui Andrei II din 1211): puterea camarazilor Sași - stabiliți în Sudul Transilvaniei de la sfârșitul secolului XI ca Anglo-Saxoni și în secolul XII ca Saxoni - a fost suplimentată la începutul secolului XIII de Cavalerii Teutoni timp de 14 ani, până în 1225, aceia după încercarea nereușită de a fi autonomi asemănători cu vecinii dinaști Negru Vodă mutându-se în Sudul Valtic / Baltic, sprijiniți de Ordinul Cavalerilor Gladiferi din Banat (Cavalerii Săbiilor cu care Cavalerii Teutoni au fuzionat în 1231 pe Fluviul Vistula la Torun / capitala Pomeraniei, după cum a studiat și cercetătoarea Română Simona Deleanu); e de observat că în 1932 cercetătorul Român Iosif Șchiopul a susținut în studiul “Cavalerii Teutoni în Țara Bârsei” că Ordinul Teutonic nu s-a stabilit în Ținutul Bârsei, un argument decisiv fiind și că pe atunci regele Ungariei nu avea putere decât pe partea dreaptă a Râului Mureș. “Atlasul Europei” tipărit de Britanicul John Nutt în 1711 a indicat despre ceea ce era în Antichitate la capătul Baltic al rutei electrumului / chihlimbarului: “În trecut, Polonia a aparținut Sarmației Europene; cea mai veche populație stabilă a fost cea de Carini din Pomerania / la E de Oder. La E de Vistula era populația de Bastarni, întinsă din S de la Nistru și Carpați, având populațiile Venedă în N și Peucină în V: Bastarnii posedau inclusiv așa-zisa Rusie-Roșie, Podolia, Volînia - notată de geograful Ptolemeu ca ‘Oppida Bastarnica’ - Carro-dunum (zona cuprinzând Cracovia, Liov, etc). Populația de Aesti se învecina cu cea Venedă, fiind lângă ‘Insula Electrides’, plină de chihlimbar, întinzându-se de-a lungul coastelor Poloniei, Prusiei și SamoGeției. Populația de Polachi - așa cum inițial se autonumeau oamenii Poloniei - cu timpul a devenit Slavă; la S se învecinează cu Basarabia / Moldova - de care o desparte Nistrul - și cu Transilvania (de care o despart Carpații) iar în N are Pomerania. Se zice că primii lor cârmuitori au fost Lechus în anul 550 - sub semnul vulturului - care, fie că a fost Croat sau nu, și-a întins dominația spre N după ce a plecat de acolo populația Vandală / Venedă ori Cracus care în anul 700 a întemeiat Cracovia; nobilii lor descendenți erau știuți ca Duci / Voivozi iar din anul 820 în frunte s-au ivit regii Piaști”. Istoricul Filip Cluvier 1580-1622 din Danzig / Pomerania - azi Gdansk / capitala Kașubiei - în cartea “Introducere în geografia universală” a scris că “principalele orașe din Pomerania populate de Carini au fost Stolpe, Colberg, Corlin și Camin (în locurile Kașubiei ale Goților Vandali)”. După cum a observat și geograful Englez Edward Wells 1667-1727, populația de Carini / Gotă era cea mai veche Vandală din Pomerania. La Stolp 53,52 lat. N, 13,33 long. E a apărut în 1153 prima Mănăstire din Pomerania, ctitorită pe locul unde a fost omorât Warci-slaw, fondatorul Casei de Pomerania (ramură regală Piastă cu ghergul / blazonul Grifonului - zis Baltus, conform mitologiei Sorabe / Sorbe - care a cârmuit Ducatul Pomeraniei până în 1637); acela a fost creștinat de Sași / Saxoni (la Kolberg 54,11 lat. N, 15,35 long. E, Koslin 54,11 lat. N, 16,11 long. E și Kamin 53,58 lat. N, 14,47 long. E - principalele localități ale foștilor Carini - au fost reședințele Medievale ale episcopilor Pomeraniei / după ce sediul episcopal inițial a fost pe Insula Wolin = Vineta de la gura Odrei). Întregul Golf Baltic unde se varsă Odra și Vistula - unde e inclusiv Gdansk / Pomerania - a fost notat de geograful Antic Ptolemeu 3:5 ca “Veneticus” și la E de gurile Vistulei anteriorii autori Antici Pliniu în “Istoria naturii” 4:107 ori Tacit în “Germania” 46 au plasat Veneții (Pliniu indicându-i chiar întinși până în Golful Finic, consemnându-i ca Sarmați iar Finlanda ca Toringia = “Țara lui Thor”; ulterior, Thor - fiul Zeului Odin și al Zeiței Pământului Jörð / Erda - a ajuns foarte venerat în Scandinavia: vechii Germanici îi ziceau Donar, astfel cum de exemplu a fost scris runic la începutul Medieval pe fibula din Nordendorf 48,36 lat. N, 10,50 long. E / Bavaria, în Valea superioară a Dunării).
Sciți |
La sfârşitul Antic, aliaţi cu K/Hunii din actualul spaţiu Român în secolul V au fost cei numiţi de bizantini ca Zekul iar la sfârşitul secolului IX, când au sosit Ungurii în Panonia - conform “Cronicii Ungurilor” - Secuii i-au întâmpinat favorabil pe noii veniţi; “Se-Cuii” / Secuii se autonumesc “Se-Kely” / Sekely şi nu au fost Unguri, însă s-au Maghiarizat (sistematic fiind consideraţi etnie distinctă - ca “natio Siculica” cu reşedinţa cârmuitorului / “contelui” Secuilor la Gurghiu / Gorgeny 46,46 lat. N, 24,51 long. E, judeţul Mureş - formând în Ardealul Medieval “uniunea celor 3 naţiuni” împreună cu Ungurii şi Saşii), afirmându-se şi în prezent ca Maghiarizaţi, în ciuda poziţiei centrale Carpatice, în mijlocul spaţiului Românesc, la distanţă de Ungaria / care mult timp i-a folosit pentru a-i păzi răsăritul: poate e relevant un exemplu nesingular, anume că în prezent un fost coleg de la Universitatea Babeş-Bolyai al autorului - Kiss Ferenc din Târgu Mureş, vorbitor atât de Maghiară, cât şi de Română - afirmă public despre identitatea sa că nu-i nici Secuiască, nici Ungurească, ci Ardeleană. Vechimea Secuilor este concludentă - mai mare decât a Geto-Dacilor Tracizaţi după Războiul Troian / inclusiv poziţia lor geografică la curbura Carpatică, în mijlocul spaţiului Românesc, favorizându-le conservatorismul, similar cu alte populaţii izolate în înălţimile centrale ale altor Munţi mari din lume, ca Tibet, Caucaz, Alpi, Pirinei, etc., prin prezervarea de străvechi valori - dar ancestralii Secui, iniţial conduşi de Ghergani, nu pot fi consideraţi totuşi autohtonii primari ai Ţinutului Secuiesc, înaintea lor existând acolo Pelasgii Sâgi / Sâghi (Oamenii Pământului = “Sfinţii Ga”, localnicii după al treilea - şi ultimul - val Kurgan / cel de la începutul Epocii Bronzului), aflaţi printre strămoşii Românilor, ca şi ulteriorii Sigini: de altfel, analizele genetice au relevat că în general Secuii - a căror denumire s-a fixat la sfârşitul Epocii Fierului după amestecul Scit / respectiv cu “Saka” - au acelaşi fond genetic ca Românii (ceea ce ancestral s-a şi manifestat în istorie prin mai multe alianţe oficiale între Secui şi Români, uneori contra Ungurilor). Gherghina - până la dezvoltarea Medievală a Galaţiului din vecinătate - interesează Gherga de mai multe ori (în afara numelui ori al trecutului regal) în Epoca Bronzului prin deplasarea după bogăţii a unora dintre locuitorii săi până în V Balcanilor şi în Antichitate prin primirea de bogăţii / inclusiv aur Anatolian.
Cetatea Gherghina
|
Artefactele
Gorgone de la Pietroasa
|
Gherga se pare că a fost inspirațional și pentru “herga”, ajuns la Nordicii Medievali “hörgr” - “hearg” în vechea Engleză, în pronunție “hirg” - însemnând “sanctuar” / “altar”; de altfel, la Nordicii Europei “kirke” - alt cuvânt conectat de străvechea Ghirghe - s-a fixat ca “biserică”: comunitatea credincioșilor.
Balbali = statui de Cumani din Ucraina |
Georgiţe
|
Pe de altă parte, Pleiadele erau însoţitoarele Zeiţei Artemis Gergithia, care era numită popular de Români “Cloşca cu pui” (una din cele 7 minuni ale lumii Antice fiind Templul din Efes / Anatolia ridicat în cinstea ei). În județul Galați a fost culeasă povestea “Găinușa de aur”, analizată temeinic în lucrarea “Interpretarea esoterică a unor basme românești” de către filozoful Vasile Lovinescu (cu termeni ca fiind despre “Pasărea Măiastră din Tradiția Primordială”, ca “fapta omului - indiferent de-i bună sau rea - face să intre în acțiune o lege, fiind ilustrarea Apurvei, adică a legii acțiunilor și reacțiunilor concordante”, că “este cel puțin semnificativ că Dumnezeu l-a numit pe Gheorghe ‘Fiul Meu iubit’, nume dat în Evanghelie Mântuitorului”, etc.):
“A fost odată un om sărac numit Gheorghe. De sărăcie nu se plângea că era învăţat cu ea ca ţiganul cu scânteia. Muncea pe la cei bogaţi şi slavă Domnului o scotea la capăt şi punea cele trebuitoare pe masa nevestei şi a celor trei copii. Altul era necazul care-l rodea. Sădise în faţa casei în anul când se însurase, un pom care nu creştea şi nu se împlinea. Îl săpa, îl uda, dar pomul parcă era blestemat, rămăsese chircit. Auzise de la oameni că unde pomul nu umbreşte prispa casei să stai duminica la sporovăială cu prietenii şi rudele, acolo nu-i noroc şi Doamne-ajută. Îi părea rău că-l sădise. Se potrivise la un schimnic de la mănăstire, la care după îndemnul mamei sale mersese înainte de căsătorie.
- Du-te, fiule, la Sfânta Mănăstire, la schimnicul cel vechi de zile şi spovedeşte-te înainte să aduci femeie în casa ta, ca să ai noroc şi binecuvântare. Putea să n-asculte? Schimnicul i-a dat canon:
- Să sădeşti un pom în faţa casei, să stai la umbra lui cu nevasta şi copiii, iar când vei fi bătrân să povesteşti cu nepoţii. Şi să rămână pomul acesta în veac urmaşilor tăi. Că nu se pot şterge păcatele altfel decât prin fapta bună. Iar faptă mai bună ca sădirea unui pom nu se află. Aşa sădise pomul în anul când se căsătorise, dar pomul era tot pipernicit şi nu se împlinea, deşi îl îngrijea bine. Auzise din bătrâni că acesta era semn de nenoroc şi de aceea era tare amărât. Nici de tăiat nu-l putea tăia că era doară de la canon. Într-o zi pe când se întorcea de la lucru, trecând pe lângă mlaştină i se întâmplă un lucru de mirare. În smârcuri căzuse un bătrân cu părul alb şi barba albă. Mlaştina era adâncă şi multe nenorociri se întâmplaseră. Încercaseră oamenii s-o sece dar nu putură şi mergea vorba că era blestemată. Gheorghe n-a stat mult pe gânduri văzând bătrânul cum se scufundă. A sărit îmbrăcat, l-a înhăţat pe bătrân, s-a luptat cu smârcurile şi cu greu a ieşit la mal. ‘Se vede că m-a întărit Dumnezeu’ îşi zicea Gheorghe gâfâind şi curăţindu-se de noroiul de pe faţă, mâini şi haine. Când priveşte pe bătrân, minune nemaivăzută: bătrânul era liniştit şi curat de parcă nici nu-l atinsese noroiul, cu faţa blândă, cu ochii albaştri şi cu părul argintiu şi strălucitor. Bătrânul a vrut să-l răsplătească şi l-a întrebat ce-şi doreşte. Lui Gheorghe i-a fost frică şi a spus:
- Cu nimic, Doamne!
- Asta nu se poate, a spus bătrânul.
Atunci Gheorghe s-a gândit la pomul din faţa casei şi i-a cerut un pom ca lumea. Bătrânul l-a întrebat:
- Vrei un pom bogat sau un pom frumos?
După o clipă de gândire, Gheorghe a cerut un pom frumos. Şi-a spus în sine că şi cu un pom bogat tot sărac va fi.
- Dă-mi un pom frumos, Doamne!
Bătrânul i-a spus că a doua zi de dimineaţă în faţa casei sale va fi un pom, mare şi frumos şi aşa va rămâne. Va fi de aur, cu roade de aur şi în vârf cu o pasăre de aur, cu pui de aur, care va cânta, dar că nimeni, nici el, nici urmaşii lui, nu trebuie să atingă pomul, căci de-l atinge careva, acela moare, iar pomul de aur piere şi în locul lui apare alt pom. Apoi, bătrânul s-a făcut nevăzut. Întors acasă, Gheorghe îi spune nevestei că a scos pe Dumnezeu din mlaştină şi aceasta crede că el a înnebunit. Femeia începe să se văicărească:
- Ce ţi-am făcut Doamne de ai trimis nebunia peste omul meu! Mai bine se îneca în mlaştina blestemată.
Dar îl crede, când a doua zi în faţa casei găseşte pomul de aur cu cloşcă în vârf. Femeia îşi cere iertare, iar Gheorghe îi povesteşte totul. A povestit şi vecinilor de s-a dus vestea şi veneau oameni de hăt departe să vadă pomul de aur. Chiar împăratul a venit să vadă minunea. Deşi pomul cel minunat era admirat de toată lumea şi îi face faimoşi, ei tot săraci rămân. Iar femeia începe să cârtească:
- Ce folos avem de la pom?
- Femeie, linişteşte-te şi nu cârti că vei mânia pe Dumnezeu!
Nevasta se liniştea un timp şi apoi reîncepea:
- Taie-l, dracului, că îmi face rău să văd atâta aur când noi suntem în sărăcie!
Dar când Gheorghe se odihnea sub pom şi asculta cântecul păsării, se liniştea, uita greul zilei, îşi bucura sufletul şi o pace adâncă îl cuprindea dându-i putere. Şi oricât de ostenit ar fi fost nu era seară să nu stea sub pom. Anii au trecut, copiii au crescut şi erau acum şapte. După câţiva ani, pentru a-şi îndulci sărăcia, femeia pune pe feciorul cel mare să doboare pasărea din vârf. ‘Că ce o să se întâmple? Nu se ating nici cu degetul de pom, doar doboară pasărea să vadă ce este cu ea, s-o vândă, să se scape de sărăcie’. Când săgeata porneşte din arc, cât ai clipi găinuşa şi puii îşi iau zborul spre Înaltul Cerului, iar pomul de aur, cu un freamăt grozav se preface într-un minunat pom cu fructe foarte mari şi roşii. Seara Gheorghe vine de la muncă şi rămâne trăsnit. A strigat, i-a batjocorit, i-a ameninţat…Zadarnic! A plâns amarnic ceasuri în şir. În zilele următoare a simţit că nu mai are nici-o putere şi nici-o bucurie. ‘De acum are să fie tare greu!’ Noaptea, în vis, Dumnezeu îi vorbeşte lui Gheorghe şi-i spune:
- Eu sunt Dumnezeul tău şi tu eşti Fiul Meu iubit. Întăreşte-ţi inima şi nu lăsa înstrăinarea să-ţi doboare sufletul. Bucură-te, că eu n-am uitat ce ai făcut pentru mine…Drept aceea, găinuşa cu puii, care îţi umpleau inima, sunt în Cer, nu ţi-au fost luate cu totul. Uită-te pe Cer şi unde vei vedea un cuibar de stele acolo-i Găinuşa de Aur, unde n-o mai ajunge nici-o săgeată. Şi o poţi privi ori de câte ori te simţi supărat, ori obosit şi vei prinde putere şi încredere, liniştit şi curăţit.
Iar din pomul din faţa casei, care se numeşte măr, de-ţi va cere un om bun să-i dai, iar de-ţi va cere un om rău, să-i dai şi lui, ca să se răspândească sămânţa şi să te pomenească”.
Eroul Gheorghe a reușit să realizeze în el însuși o purificare și o armonizare superioară stării sale anterioare, trecând de la starea contemplativă la aceea de legătură directă cu divinul; faptul că a primit dezlegare de la Dumnezeu ca să dea sămânță din pom (deci să răspândească știința secretă) la oameni atât buni, cât și răi, a reprezentat o adevărată investire a lui Gheorghe cu calitatea de “Guru”, adică de ajutor pentru purificarea altora: după ce și-a lucrat pământul - în sensul de agricultor al lui Gheorghe - respectiv s-a purificat, el a avut și sarcina de “semănător” (cu toate implicațiile de fertilitate).
Istoricul Roman Trog/us Pompei/us - pentru care mai ales populaţia dintre Nistru şi Istru (la margine fiind cetatea Gherghina), era Istriană - a scris în secolul I î.C. că de la Istru / Dunăre au fost luate urmele argonauţilor pe Râul Sava şi apoi bărboşii urmăritori din Gherghina au trecut peste culmile Munţilor, ajungând la coasta Adriatică dar nu s-au mai întors (călătoria fiind lungă şi dificilă), rămânând în V Balcanilor, fiind numiţi Istri după numele Fluviului de la care au sosit; şi episcopul Got Isidor din Sevilla a consemnat (9:2) că “neamul Istrilor îşi trage originea de la Colchii care au fost trimişi să urmărească pe argonauţi: cum ei au intrat din Pont pe fluviul Istru, au fost denumiţi de la numele fluviului pe care s-au îndreptat de pe mare” (de altfel, din Bazinul Istrului până în Peninsula Istria au rămas Vlahi până în Epoca Modernă; așa cum a consemnat Peter Heylin în “Cosmografia” din 1657, pe atunci încă se putea afirma că: “Peninsula Istria, foarte împădurită, furnizează materiale lemnoase de calitate Veneției deopotrivă pentru ambarcațiuni și pentru clădiri).
Înaintea Războiului Troian - deci în Epoca Bronzului - în zona Veneției așa cum au existat Veneți comercializând electrumul Nordic (inclusiv Baltic) și Caucazieni preocupați de aur din E Pontic, au fost inclusiv luntrași Veneți Finici, din NE European, unde Karelii și azi sunt dominați de bărbații genetic Gherga, negustori îndeosebi de blănuri / de la care au rămas interesante inscripții în arealul Nordic Adriatic, lângă laguna Venetă. Arheologic, după Războiul Troian a fost conectată în N Italic sosirea Venetilor pe Valea Po cu Cultura VillaNova, aflată în conexiuni evidente - documentate și de către academicianul Român Vasile Pârvan - cu Cultura Bănățeană a metropolei Cornești. Carianul Hecateu din Milet în secolul VI î.C. a fost primul Antic care a scris despre Istriani, aceia întâi stabilindu-se lângă Laguna Veneţiei, apoi cucerind şi unele Insule Adriatice / derivate Gherga apărând în toată acea zonă, până la strada Gerga din actuala Veneţie (e de remarcat că preşedintele din prezent al provinciei Italiene Gorizia - de la graniţa cu Slovenia - se numeşte Enrico Gherghetta). Aflată la Vest de fosta Țară a Dacilor, Veneția = fosta Țară a Dogilor încă de la început s-a constituit ca expresie imperială acvatică: un ecou al ancestralului Imperiu Atlant.
Schiță de Dr. Jozko Șavli |
Principala rută a electrumului (conform arheologului Polonez Jerzy Wielowiejski, 1980) |
Delta Padului / Po are în N Veneția și în S Ravenna |
Principala Zeiță a Venețienilor Antici a fost Rhea / Reitia, având atributele de “Sahnate” - care aducea sănătate - și de “Pora”, adică Pura: credincioșii ei Reți s-au întins în N după Tirol, până în Elveția (urmașii vorbind și azi Reto-Romana).
Situația lingvistică la sfârșitul Epocii Fierului |
Gherbul Jurjevic |
Romanija în răsăritul Bosniei |
Bazinul
Savei
|
Râul Sava - iniţial numit Saos iar în partea inferioară şi Noarus - e navigabil 600 km de la vărsarea sa în Dunăre (ce e la Belgrad 44,49 lat. N, 20,27 long. E / capitala Serbiei) până în prezenta Croaţie, izvorul fiindu-i lângă actuala graniţă Italo-Slovenă; Sava aduce în Dunăre cel mai mare aport de apă dintre afluenţii Fluviului (gura sa e în avale de gura Tisei, ce are cu Bazinul său cea mai mare arie de colectare dintre afluenţii Fluviului): aşadar, la graniţa Sudică a Banatului, acum în Serbia - în amonte de Gherdap - se întâlnesc la Mărețul Fluviu atât Sava, cât şi Tisa, cele 2 mari ape curgătoare constituind principalele culoare / rute de comunicare ale marii artere Fluviale Dunărea (Valea Sava - străvechea legătură dintre Veneţia şi Banat - trece prin Ljubljana / capitala Sloveniei, Zagreb / capitala Croaţiei şi Belgrad / capitala Serbiei). Dunărea Bănățeană este între gura Tisei și sfârșitul Gherdapurilor iar Sava / Sau - alimentat și de Râul Kărka / Krka - e cel mai important afluent de pe partea dreaptă a Fluviului. În extremitatea Nord-Vest Balcanică - cea Montană din care-şi culege apele marele Râu Sava - reţeaua hidrografică Kerka, populată majoritar de Vlahi inclusiv în Evul Mediu / conform și cercetătorului Croat Ivan Muzic în 2010, are 4 Râuri Krka cu Bazinele cumulând suprafaţa de 8679 kmp în 4 Țări, anume în Austria, Ungaria, Slovenia şi Croaţia (onomastica Kerka / Krka fiind concludentă în capătul superior al Dravei lungă de 710 km şi Savei lungă de 990 km, marea apă curgătoare cu gura la graniţa Banatului, regiunea de la capătul inferior al Savei, unde onomastica Gherga e concludentă şi acum):
· Râul Gurk - Sloven numit Korka / Krka - lung de 157 km, cu izvorul în Lacul Gurk / Gurksee 46,49 lat. N, 14,06 long. E din Alpii Gurktal / Carintiei, Austria şi gura în Drava 46,36 lat. N, 14,31 long. E (afluent stâng), în Carintia / Austria, pe Valea sa fiind oraşul Gurk din regiunea Carintia; Bazinul = 2582 kmp
· Râul Kerka - Sloven numit Krka - lung de 60 km, cu izvorul în Kerkafo / localitate având denumirea Germană Ober Gurkdorf, acum Cepinci 46,51 lat. N, 16,13 long. E în Slovenia şi gura în Râul Ledava 46,28 lat. N, 16,35 long. E (afluent stâng), în Ungaria; Bazinul = 1762 kmp
· Râul Krka (în pronunţie “Kărka”), Latin “Corcoras” - în Graiul local “Corca” - lung de 95 km, cu izvorul în Gradicek 45,53 lat. N, 14,46 long. E lângă localitatea Krka din Slovenia şi gura în Sava 45,53 lat. N, 15,36 long. E (afluent drept), în Slovenia; Bazinul = 2247 kmp
· Râul Krka (Antic “Korkoras”) în Dalmaţia lung de 73 km, cu izvorul lângă Knin 44,02 lat. N, 16,11 long. E / fosta capitală a Croaţiei - zonă populată de “Vlahii Regali” = Morlaci, aşa cum a documentat inclusiv academicianul Român Silviu Dragomir - şi gura în Marea Adriatică 43,43 lat. N, 15,51 long. E, pe Valea sa fiind Mănăstirea Sârbă Krka din Croaţia; Bazinul = 2088 kmp
Proporțiile popoarelor Europei |
De altfel, “Cronograful” tipărit la Kiev în 1736 (cu preluări din cronicarul bizantin Constantin Manasses 1130-1187, după cum a observat în 1940 academicianul Ștefan Ciobanu 1883-1950 / născut în județul Tighina, Basarabia) a indicat originea Slavilor și Rușilor astfel: “Slavienii și Roșienii cu neamurile lor se despărțiră de la Pontul Euxin și se duseră de la frații lor pe laturile lumii, ca niște vulturi cu aripi ascuțite zburând prin multe pustii, căutând loc lor de sălășuit”. Academicianul Rus Valentin Sedov 1924-2004 a schițat ivirea Slavilor în secolul VI (în vecinătatea Nordică a Românilor):
Primii Slavi s-au ivit în N Românilor |
Secolele VI-IX în E Europei |
Expansiunea onomasticilor Slave (Dr. Jurgen Udolph, 2016) |
Turkii la începutul Medieval
|
Khaganatul Turkilor Vestici după victoria din 557 contra Hunilor Albi / Heftaliți |
Statui în Roma: probabil fratele și fiul regelui Decebal |
Pastoralismul în prezent |
Steagul Veneţiei |
Centrul Veneţiei, văzut de pe Catedrala “Sf. Marcu” |
Republica
Veneţiei la sfârşitul mileniului I
|
“Armonia lumii” scrisă de Sf.
Gerardi
|
Constantinopol / Tracia: capitala bizantină |
Veneția la Vest de Banat |
Europa în secolul VI |
Unii Avari - aidoma unor Goți și Huni - practicau deformarea craniilor, alungindu-le (poate în ancestrala idee a egalării străvechilor căpățâni Neandertale, ale Uriașilor la care părțile creierelor erau egale - astfel aceia având trăiri deosebite - sau în credința dobândirii unei staturi mai înalte, ca a acelor voinici, legendele despre cei din Vechea Lume circulând pe atunci mai intens, în plus și rămășițele Neandertale ori Cro Magnon încă putând fi întâlnite relativ mai facil prin diverse locuri din EurAsia); ceea ce a rămas intrigant însă este că pe glob modelarea forțată a capetelor pentru alungiri a fost documentată istoric întâi în America de Sud, apoi în Africa: așa ceva s-ar explica doar prin schimburi culturale inter-continentale (dar Uriașii Vechii Lumi n-au existat nici în America de Sud, nici în Africa, ci doar în EurAsia / iar și dacă ar fi existat - conform Dr. Svabo Paabo în 2018 - n-ar fi trecut Oceanul, deoarece “ei erau rezonabili și nu navigau dacă nu vedeau țărmul, nefiind așa ‘nebuni’ ca Homo Sapiens, căci numai oamenii s-au aventurat pe tot globul, traversând întinderi imense de ape, fără să vadă pământ la orizont”). Nu se pune problema vreunui aport al străvechilor Uriași peste Oceanul Atlantic din America în Vechea Lume, deoarece aceia nu au existat în America, așa cum de altfel nu au existat nici Homo Sapiens în America decât după ultima glaciațiune; explicația constă în conservarea obiceiului presării capetelor din vremea Neandertală, așa cum de exemplu în 1982 antropologul American Erik Trinkaus de la Universitatea Harvard din Cambridge / Massachusetts a studiat relicvele datând de 45 milenii din Peșterile Șanidar 36,48 lat. N, 44,14 long. E ale Munților Zagros / Irakul Kurd - având cele mai timpurii deformări artificiale ale craniilor din Vechea Lume - și transmiterea treptată din Asia: pe de o parte, urme străvechi de gen s-au găsit Asiatic în Valea Iordanului, etc. iar pe de altă parte, transferul în America a avut loc la sfârșitul glaciațiunii (după care a avut loc o lungă întrerupere a comunicărilor serioase inter-continentale).
În zona Kurdă au fost primele cranii alungite din lume |
Academia Română a observat că unele rămășițe Avare din România erau Altaice (cu statură mai redusă ca media Europeană de atunci, având trupuri tipice Nordice, mai reduse pentru a reține căldura): aceia însă au fost în proporția de numai câteva procente printre restul Avarilor. La sfârșitul secolului VI, hanul Tardan al Avarilor - care a urmat hanului Baian, remarcat prin instalarea Avarilor în Panonia - a scris împăratului bizantin despre sinonimia Avarilor cu celebrii Huni (care în secolul anterior - anume, în secolul V - s-au evidențiat sub cârmuirea împăratului Attila).
Avarii la mijlocul secolului VII |
În “Originea Secuilor și Secuizarea Românilor” din 1935, Gheorghe Lisseanu - membru corespondent al Academiei Române - a susținut că “la Avari exista tradiția Hunică, Avarii socotindu-se urmași ai Hunilor”; în completarea afirmării acelui adevăr, în 2010 cercetătorul Turkmen Aidogdy Kurbanov a documentat că Avarii au fost Huni Albi și a afirmat: “Altaicii aveau ‘Warwalîz’ / ‘Varvaliz’ ca ‘orașul Awar’ - ‘Varva’ însemnând ‘înalt’ iar ‘liz’ fiind ‘fort’ - acela devenind capitala Tokhară”. Privind faptul că Barbarii nomazi / migratori în general obişnuiau să stea laolaltă şi nu să se risipească printre autohtoni, în legătură cu înţelesul - prin echivalenţa “B”/“V” - ca “Varvari” din cauza vocabulei “var” = “oraş” se poate face analogia cu condiţia lor de “orăşeni”, spre deosebire de înalții independenţi indigeni izolaţi (prin cătune / sate): aglutinările umane urbane erau ale noi-veniţilor, nu ale localnicilor veterani rurali. În 2019, un colectiv de cercetători din care au făcut parte Gal Szilard de la Muzeul din Tg. Mureș / România, Neparaczki Endre de la Universitatea din Szeged, Torok Tibor de la Institutul Genetic al Academiei Ungariei, ș.a. au studiat profilurile genetice “N” ale bărbaților Avari deshumați din răsăritul Panonic al Ungariei, de la Szegvar 46,35 lat. N, 20,13 long. E, Kunpeszer 47,04 lat. N, 19,17 long. E, Szekkutas 46,30 lat. N, 20,32 long. E, Kunszentmiklos 47,01 lat. N, 19,07 long. E, Mako-Mikocsa 46,13 lat. N, 20,28 long. E, Kiskoros 46,37 lat. N, 19,17 long. E, etc. (dar și bărbați genetic “N” din perioada venirii Ungurilor cârmuiți de Arpazi, de la Karos 48,19 lat. N, 21,44 long. E, Kenezlo 48,11 lat. N, 21,31 long. E, etc.), identificând asemănările Avarilor din secolele VI-VII cu Koryakii și cu Eskimoșii iar ale Arpazilor de la sfârșitul secolului IX cu Karelii, Finicii, Saami, Tătarii Volgăi și cu Yakuții: toți erau bruneți, majoritari cu ochi căprui și minoritari cu ochi albaștri. Printre Avari au fost mai mulți bărbați genetic “N” decât printre Ungurii aduși de Arpazi, în elita cărora au identificat totuși 17% bărbați genetic “N” (respectivii cercetători au mai constatat că “Avarii au avut în elita lor bărbați genetic surprinzător de omogeni Ruru = Rourani / Mongoli și Buriați = de la Baikal / izvorul Enisei; Arpazii au fost mai conectați de Finici și de toate liniile descendente importante ale Hunilor”). În 2020, un colectiv de cercetători Maghiari - prin coordonarea asigurată de Csaky Veronika, Szeczeny Nagy și Vida Tivadar de la Institutul de Arheologie al Academiei Ungare - după studierea elitei Avare din Panonia Medievală timpurie dominată de bărbații genetic “N” (așa cum au confirmat analizele celor deshumați din cimitirele Kunszallas 46,46 lat. N, 19,45 long. E, Petofiszallas 46,37 lat. N, 19,50 long. E, Kecskemet 46,54 lat. N, 19,41 long. E și altele din Ungaria) a concluzionat că la început, vreme de câteva generații, familiile Avare au fost patriarhale și endogame: Avarii - la care bărbații aveau puterea absolută - nu s-au grăbit să se amestece cu Panonicii; profilele genetice Avare - deopotrivă masculine și feminine - au fost înrădăcinate îndeosebi din Asia Centrală (dintre Sudul Siberian și Nordul Afgan).
Avarii genetic “N” în secolul VII |
De altfel, istoricul bizantin Procopiu - secolul VI - a scris despre înrudirea Vandalilor cu Gepizii și că ei vorbeau același Grai Got (se poate observa că în vocabularul Românesc a rămas despre a umbla “vandra” ca fiind “a hoinări”, ceea ce Vandalii au făcut, din Europa până în N Africii, ei ajungând și să-și întemeieze Regatul Medieval timpuriu cu capitala Cartagina: la Germanici, verbul “wand” e legat de mersul pe jos, o conexiune Nordică existând la Finici cu termenul “vene” pentru “barcă”, la Lituanieni “vanduo” fiind “apă” / Letonii pentru “apă” având “udens”). Despre cei mai dinainte din areal, aceeaşi sursă academică Română a consemnat: “Sarmaţii au făcut parte din ramura vestică a populaţiilor iraniene. Încă de la început au ocupat o suprafaţă foarte întinsă. Potrivit studiilor arheologice cu privire la patrimoniul cultural sarmatic - extrem de bogat şi de variat - precum şi asupra teritoriilor largi din Asia şi Europa afectate de numeroasele lor migraţii, istoria sarmaţilor a cunoscut până la sfârşitul antichităţii, de-a lungul a aproximativ 11 secole de existenţă, 4 perioade distincte: perioada sarmaţilor vechi (secolele VII-IV î.C.); perioada sarmatică timpurie (secolele IV-II î.C.); perioada sarmatică mijlocie (secolele II î.C. - I); perioada sarmatică târzie (secolele II-IV). Sarmaţii, care s-au oprit temporar în teritoriile dacice extracarpatice şi au ajuns în ţinuturile de şes din Câmpia Tisei, au avut multe elemente comune în ceea ce priveşte obiceiurile de port şi practicile funerare, datorită strânsei lor înrudiri. Dar între ele au existat şi deosebiri, determinate mai ales de procesul lor de etnogeneză, de separarea lor încă din prima jumătate a secolului I, precum şi de mediul cultural local deosebit în care a poposit fiecare. Semnificativă în acest sens a fost orientarea generală S-N a înmormântărilor iazige şi N-S a celor aparţinând roxolanilor. De asemenea, împrumuturile sarmatice de la localnici prezintă deosebiri evidente în cele 2 mari regiuni, din est şi din vest, despărţite de Carpaţi. Astfel, în mormintele sarmatice din regiunile extracarpatice lipseşte ceramica dacică lucrată cu mâna, fiind prezentă numai aceea lucrată la roată. În schimb, în mormintele sarmatice din vest apar atât vase dacice lucrate cu mâna, cât şi altele lucrate la roată, atestând convieţuirea lor mult mai strânsă. Raporturile dintre daci şi sarmaţi au fost uneori exagerate, considerându-se că între ele s-ar fi ajuns la un amestec cultural mai mare decât a fost în realitate. Numai în zona iazigă din vest s-a ajuns într-adevăr la o convieţuire a celor 2 populaţii în aceleaşi aşezări; fenomenul a fost posibil datorită procesului de sedentarizare la care au fost supuşi iazigii. Situaţia a fost cu totul diferită în teritoriile extracarpatice, unde dacii liberi şi sarmaţii au rămas separaţi până în secolul IV, când procesul de aculturaţie din perioada migraţiei gotice a topit într-o singură cultură toate populaţiile din zonă”.
Sarmați |
Sfârșitul secolului V î.C. |
În prima jumătate a mileniului II, Banatul a continuat să fie central în exercitarea puterii pe spațiul său înconjurător (așa cum a fost pe parcursul întregului mileniu anterior, anume în mileniul I); câteva jaloane Bănățene de atunci - privind poziția centrală Bănățeană de putere - au fost:
· în secolul XI, din capitala Morisena / Cenad - județul Timiș - a fost cârmuit răsăritul Panonic (Banatul și Crișana) direct de către Ajtony / Ahtum Vodă, apoi practic de către Venețianul Sf. Gherard, care a creștinat Ungurii iar apoi spre răsărit, pe Valea Oltului superior, a preluat cârmuirea bastardul creștin regal Gheorghe, născut în Banat, fondatorul Dinastiei Negre cu stăpânirea în Nordul Carpaților Meridionali
· în secolul XII, dintre Gugulani - având capitala Caransebeș / județul Caraș-Severin - s-a afirmat ferm Negru Vodă, cu ajutorul Cavalerului Venețian Grigore, în stăpânirea Nordului Carpaților Meridionali, respectiv a Sudului Ardealului (Ținuturile Amlașului și Făgărașului)
· în secolul XIII, magistrul șamanic George (care a strâns armată în Timișoara) a trecut dincolo de Timișiana / Banatul Severinului - în Bănie - pentru pedepsirea răzvrătiților frați Lito-voi = “Latinul războinic” și Iancu “Bărbat”
· în secolul XIV, primul rege ne-Maghiar al Ungariei și-a construit - cu banii confiscați de familia sa de la Cavalerii Templieri - reședința în Timișoara / județul Timiș (azi în acel castel e “Muzeul Banatului”)
· în secolul XV, din Timișoara - castelul regal de acolo rămânând știut de atunci ca “Huniade” - Banatul, Transilvania și Ungaria au fost cârmuite de Huniazi (nobila Bănățeană Elisabeta - mama lui “Iancu de Hunedoara” / Ioan Huniade și bunica lui Matia / cel mai mare rege al Ungariei - și-a avut strămoșii din Morsena, moșia ei din Margina / județul Timiș fiind la marginea Ținutului Pădurenilor, în vecinătatea Ținutului Gugulanilor)
Transhumanțele Românilor |
Banatul Severinului + Sudul Ardealului |
Banatul Severinului în secolul XV |
Gerardi
|
G/herbul = blazonul Zorzi |
Insigna Alană |
“Mărețiile” = Moraviile înaintea Ungurilor |
Așezări Alane și Sarmate în N Peninsulei Apenine |
Regatul OstroGot (493-553) în V Balcanic şi Peninsula Italică |
Leoaică din Gaulia / Anatolia |
Este de observat / conform şi repertoriului genealogic realizat în 1830 la Veneţia de secretarul guvernamental Francesco Schroder că familia Sagredo (care l-a avut ca Sfânt pe Gerardo / Gherard), ştiută ca de origine Greacă, provenea de pe coasta Dalmată - de la gura din Croaţia a Râului Corca / azi Krka - şi în anul 480 o parte a ei s-a mutat în “Țara Dogilor” / Laguna Veneţiei, lângă rudele Zorzi aflate din generaţia anterioară refugiate acolo datorită Hunilor; g/herbul = blazonul Sagredo - purpuriu / roşu pe fond auriu / galben - era superior celui utilizat de Zorzi (purpuriu / roşu pe fond argintiu / alb), care prin stabilirea deja în “Țara Dogilor” / Veneţia la momentul sosirii ramurii Gherga din Sebenico / Şibenik, de la gura Râului Corca / Krka, recunoştea astfel distincţia respectivă: Gherga de la gura Corca / Krka din Iliria / Dalmaţia, în larg semnificativă fiind Insula Žirje / Zurium 43,39 lat. N, 15,39 long. E, s-a instalat la Veneţia în 480 probabil şi cu facilitarea nobilului Roman devenit abate iar apoi ajuns fericitul papă Felix III, la aşezarea în “Țara Dogilor” / Laguna Veneţiei primind porecla “Sagredo” - “Sa-Grego” în dialect însemnând “Sfânt Grec” - pentru individualizarea faţă de ramura Zorzi (localnicii din lagunara Veneţie / “Țara Dogilor” denumind astfel ramura Gherga nou sosită - care utiliza scrierea Greacă în loc de scrierea locală Latină - pentru deosebirea de Zorzi, de cealaltă parte manifestându-se acceptarea, prin însuşirea numelui de Sagredo). De altfel, invers - vorbirea “îndărăt” fiind o practică curentă, dovedită în Vechea Lume - din Grecul / Carianul “GERGAS” literalmente e “SAGREG” iar rezonanța Venețiană a fost Sagredo: așa ceva - în Graiul local - aducea cu semnificația misterioasă de “Secret”. În “Dicţionarul istoric al familiilor patriciene Veneţiene” publicat în 1758 de Giuseppe Bettinelli, despre Sagredo autorul a notat că era “neam clar din Salonic”; aşadar, acea ramură a familiei Sagredo venită în “Țara Dogilor” = Veneţia nu provenea de fapt din V Peninsulei Balcanice / de pe coasta Adriaticii - unde fu în tranzit - ci de pe coasta Egeeii: originea sa era în E Peninsulei Balcanice, în cel mai mare oraş al Macedoniei istorice - unde Balcanicul împărat Galeriu născut de preoteasa Romula din Oltenia în Gamzigrad 43,53 lat. N, 22,11 long. E / Timoc pe la mijlocul secolului III, a ridicat Arcul de Triumf plin cu reprezentări de mândri Geţi în secolul precedent ajungerii Goţilor Zorzi în Veneţia, anume în anul 304 - un timp şi un loc când acolo, pentru cinstirea monumentală, puteau fi aşezaţi membri Sa-Gredo nu ca Greci, ci chiar ca parte a regalei Dinastii Zuraz / Duras din nobila ramură Amală / OstroGotă care pe atunci încă îi cârmuia pe Geţi / Goţi (Galeriu “cel Tânăr” - nepotul lui Galeriu “cel Bătrân” - avea numele Dac Dara). Probabil acei nobili Geţi / Goţi Gherghi îngrijind în Săruna = Salonic / Tesalonic altarul împăratului Galeriu din secolul IV - Rotunda de lângă Arcul de Triumf - ruda lor Geto-Dacă, au acceptat la sfârșitul secolului transformarea sa în Biserică, cu hramul “Sf. Gheorghe” / ruda Anatoliană tocmai canonizată (monumentul devenind “Agios Georgios”); memorabilul gest a fost reţinut ca sublim, pe lângă nobleţea făptuitorilor săi, mutaţi imediat la Veneţia / via Dalmaţia ce curând a devenit OstroGotă. “Rotunda” - numele avându-l de la forma sa rotundă / zidurile au peste 6 metri grosime - e una dintre Bisericile cele mai timpurii din lume consacrată marelui Sfânt militar Gheorghe și e cea mai veche funcțională din Salonic / Macedonia:
Rotunda din Săruna / Macedonia |
G/herbul = blazonul Sagredo |
Medalie Benedictină |
Stema și steagul Ragusei |
G/herbul = stema Dalmației |
“Cosmographia Scoti” (realizată în 1436 după acte vechi de un mileniu) |
Prevalis / Praevalitana la Adriatica - cu capitala Scodra / Scutari, parte a Diocezei Dacia - a existat între secolele III și VII |
Leagănul Slav: Polesia |
În 2009, Dr. Sorin Paliga și arheologul Eugen Teodor au scris în “Lingvistica și arheologia slavilor timpurii / O altă vedere de la Dunărea de Jos”: “Zeul Perun / stăpânul fulgerului era răspunzător de fertilitatea pământului, respectiv chiar de viața comunităților: a fost adoptat ca zeu protector al dinastiei prinților varegi de Kiev, care i-au și ridicat, la Kiev și Novgorod, statui impresionante, cu puțină vreme înaintea trecerii lor la creștinism; mai târziu, a fost echivalat cu Sf. Ilie, călător prin cer cu caleașca lui de foc (cunoscut ca figură de primă mărime în credințele populare ale românilor). Soarele era întruchipat de zeul Svarog / Svarga, probabil și zeu al focului, inclusiv al căminului. Un alt zeu puternic a fost Volos, zeul turmelor: numele lui Volos a fost amintit de Cronica lui Nestor, imediat după Perun; importanța primilor 2 zei a rezultat și dintr-un fapt din 971, când la încheierea tratatului cu bizantinii, Sviatoslav s-a jurat că va păstra pacea sau va atrage mânia zeilor Perun și Volos. Un demon al cehilor purta același nume, ceea ce poate semnifica o răspândire inițială mai mare a cultului său; s-a mai speculat că numele portului pomerian Wolin ar putea veni tot de la Volos. Rolul său de protector al turmelor poate fi mult mai important decât ar putea să apară la prima vedere, vitele fiind principala avuție a comunităților, dar și un criteriu de evaluare socială, până în plină Epocă Modernă. Cel mai interesant aspect este echivalarea sa cu Sf. Blasius al bizantinilor (Vlas sau Vlah în liturghia slavonă, Vlasie ca patronim românesc), și el protector al vitelor. Asocierea Volos-Vlah nu este deloc întâmplătoare. Vechea cronică rusă a pomenit la marginile sud-vestice ale pământurilor locuite de ruși neamul ‘volohilor’, aflat undeva pe cursul superior al Nistrului sau pe cursul superior al Tisei. Cronica lui Nestor i-a amintit printre cei care au făcut necazuri slovianilor la Dunăre, referindu-se la cei pe care azi îi numim slovaci. Volohii și slovianii au fost amintiți opunându-se trecerii ungurilor prin pasurile Carpaților nordici, atunci când aceia hotărâseră că Pannonia va fi noua lor țară. Cronica lui Anonymus (cronicarul anonim al regelui Bela IV) a afirmat că ungurii au găsit în Pannonia pe olahi, ‘păstorii romanilor’. Dacă Volos era o trimitere transparentă la volohi, ce indicii ‘etnice’ ar fi pentru Perun și Svarog? Perun avea un frate lituanian, Perkunas pe nume, cu aceleași atribute, existând și replicarea letonă Perkuons: numele său străluce și în cuvântul polonez pentru ‘fulger’ = ‘piorun’. Cât despre Svarog, numele său a fost recunoscut de lingviști ca fiind unul de sorginte iraniană, adică sarmatică. Perun reprezenta puterea suverană, legitimă și sacră. Svarog era brațul înarmat. Volos era păstorul, ca expresie a ‘poporului’, a celui care asigura hrana; trimiterea la turme nu era însă una oarecare: într-o societate premonetară turmele de vite reprezentau chiar ‘valuta’, expresia metaforică a bogăției (în limbile moderne, ‘pecuniar’ a venit de la crescătorul de vite), Volos având deci o valoare apropiată de Hermes, ca zeu ‘al comerțului’ fiindcă ‘pecunia’ = ‘avere / bani’ guverna orice schimb. Cele 3 zeități principale ale vechilor slavi par să contureze mai mult decât schema socială tipică a indo-europenilor, relevând chiar sorgintea etnică a adoratorilor: Perun era baltic, Svarog era sarmat iar Volos era … român; mare încurcătură! Forma preluată în maghiară de ‘olah’ (deja uzuală în secolul IX, când călăreții lor au adăstat pentru prima oară în Țara Volohilor din Carpații nordici) mărturisește împrumutul pe filieră orientală, căci ‘olah’ nu putea veni din ‘vlah’, ci din ‘voloh’. Substratul volohilor au fost cei generic numiți ‘daci liberi’ (în sensul că n-au fost supuși de romani): ei au fost locuitorii antici ai dealurilor Carpaților nordici și ai teritoriilor nord moldave, zona primelor nuclee proto-slave. Limba slavă arhaică (sau ‘primitivă’) s-a constituit pe un fond baltic sudic, cu elemente vest-iranice, nord-trace / daco-trace și germanice, cărora ulterior li s-au adăugat elemente vechi românești (mai ales în limbile slavilor sudici). Marile migrații - pe care nu proto-slavii le-au provocat, ci goții și hunii - au creat condițiile pentru ca să apară slavii; imperiul avarilor - parte a marilor migrații - a creat nevoia unei limbi de comunicare, adică un mix spontan și ireversibil. Privind un eveniment din 595 petrecut în sudul Dobrogei, cronicarul bizantin Teofilact Simocatta a descris barbarii ‘sclavini’ ca ‘geți’, cu explicația că ar fi fost numele lor vechi: la echivalența geți-sclaveni avem de reflectat”. Se pare că păgânii Slavi îl venerau pe Svarga / Svarog și ca Zuarasiz = “Sfântul-rege”.
Novgorod / Rusia și înrudirile genetice |
Denumirea “jarka” pentru “baltă” / “lac” era inclusiv în Bazinul superior al Niprului |
Incursiuni Gote în secolele III-IV (schiță de arheologul Leton Michel Kazanski, 1992) |
“Cronica Ragusei” (păstrată în Arhiva Agram / Zagreb, capitala Croaţiei) scrisă în secolul XIV după manuscrise vechi cuprinde: “În anul 743 a venit şi s-a stabilit pe teritoriul Ragusei populaţie foarte multă din Bosnia; şi au mai venit Murlaci din codrii de asupra Narentei, mai mulţi Cătunari / Centurioni, dintre care unul era cap peste toţi şi venise cu o mare mulţime de animale domestice de diferite rase. Anul 744: Iar după aceea, au venit Daci Valahi / ‘Dogiu Valasi’; ei începură să pună la cale ca să separe pe fiecare generaţie pentru sine însăşi, fiind oameni cu averi mari, de aur, argint, vite şi alte lucruri, între care erau mulţi Cătunari / Centurioni, şi fiecare din aceştia se considera ca un comite, având fiecare directorii săi. Unul era mai mare peste cai, altul peste vitele cele mari, altul pentru animalele mai mici, altul peste porci; unul pentru rânduiala casei şi altul care să dea ordine la supuşii amintiţi mai sus. Apoi era unul peste toţi, care se chema Marele Cătunariu / ‘Chatunar Grande’ şi acesta era din Neamul Păstorilor / ‘Pecorale’, fiindcă astfel se numeau ei, considerându-se ca nobili, atât erau ei de avuţi de vite şi mai cu seamă de oi. Aceşti Cătunari / Centurioni amintiţi mai sus au făcut un consiliu şi împărţiră populaţia în 3 clase, după starea fiecăruia: în o parte se aflau oamenii de neam (nobilii), în alta oamenii din popor, iar în a treia servitorimea, fiindcă veniră din Valahia / ‘Vulachia’ atâtea slugi pentru vite încât formau o mulţime mare de oameni”. “Vulachia” / “Dogiu” din care în 743 ajunseră la Ragusa Valahi Negri / Morlaci şi în 744 acei mulţi “Valasi” nu putea fi decât o parte a Imperiului Scito-Vlah / Bulgaro-Armân constituit de 64 ani, în 680; în Evul Mediu, prima “Valahie” / “Dacie” Nord Dunăreană s-a constituit în Banat după 59 de ani, plătind tribut împăratului Crum / Krum al Imperiului Scito-Vlah = Bulgaro-Armân iar prima Ţară Română de sine stătătoare / independentă - “Vlaşca de la Dârstor” după cum i-a zis academicianul Neculai Iorga - s-a format după încă 33 de ani, în 836, tot la Dunăre, în mod distinct față de celelalte structuri imperiale Scito-Vlahe / Bulgaro-Armâne: așa cum a scris Dr. Mihai Vinereanu în “Adevăruri incomode despre limba română” din 2018, “Crum” = Crud / Crunt. În 1205-1358, Veneţia / “Țara Dogilor” a fost suverana Ragusei, apoi Ragusa prin Tratatul de la Zadar a fost scurt timp vasală Ungariei iar ulterior s-a organizat ca republică Dalmată timp de peste 4 secole, având “g/herbul” = stema semănând cu dungile lui Arpad, multiplicând “g/herbul” = blazonul Zorzi atestat ca existent din secolul V (ultimul ei cârmuitor din independenţă, în 1814 - Ragusa fiind cucerită de armata habsburgă, deoarece era aliată cu împăratul Francez Napoleon Bonaparte - a fost cneazul = “rectorul” Simone / Sabin De Giorgi, care l-a avut ca guvernator pe nobilul Vlaho Caboga); e de remarcat că patricienii Georgi / Zorzi au avut Medieval principala Casă nobiliară în Ragusa populată majoritar de Vlahi, aflată sub patronajul Sf. Vlaho din Sebastia: de exemplu, Matei Gherga 1329-1400 (notat în arhive ca Matteo de Giorgi) a fost ducele / cneazul Ragusei în anii 1372, 1377 şi 1380, el fiind cel care a transformat castelul Gotic din centrul cetăţii în “Palatul Rectorilor”, sediul pentru autoguvernare, canalul din faţa sa fiind deja umplut - din secolul XII - pentru unirea părţii continentale cu vechea Insulă Ragusa (localnicii au fost cei mai buni navigatori şi comercianţi Medievali în Mediterana - cheresteaua pentru ambarcaţiuni o aduceau şi de pe Masivul Gargano de pe malul Adriatic opus - Veneţia atacând fără succes rivala Ragusa de pildă în secolul X, în 948 şi 972, cu succes abia în secolul XIII, după a patra cruciată / cruciadă, cu ajutorul cruciaţilor care în 1204 au ocupat în Tracia capitala Constantinopol a Imperiului Bizantin).
Republica Ragusă
|
Nobilul Bartolomeu Gorgis în închisoare |
Europa în secolul II |
Tabula Peutigeriana despre Veneți Dunăreni |
Inițial, la E de Vistula, Gepizii erau vecini cu Finicii și cu “Veniții” Venedi |
Palatul Zorzi din Mel |
Posesiuni Veneţiene |
Venus dormind, de Giorgione |
Lisa Gherardini |
Casa Columb - natală - din Genova / Italia (fotografie din 2020) |
Se poate observa că Râul Drava - curgând în paralel cu Râul Sava, la N, alimentat şi de afluentul Gurk / Sloven Krka - îşi are izvorul în Sudul Tirolului, traversează Karintia / Carintia și S Panoniei, vărsându-se în Dunăre la V de Voivodina, anume la Aljmaș 45,31 lat. N, 18,56 long. E / Croația, între Mohaci 45,56 lat. N, 18,38 long. E / Ungaria și Vukovar 45,21 lat. N, 19 long. E / Croația (după Osijek 45,33 lat. N, 18,40 long. E / cu denumirea Antică Mursa; corespunzător “Acta Croatica” - “Enciclopedia familiilor Croaților” din 2007 - în orașul Osijek și în prezent există familii Gjergja).
“Acta Croatica”: Registrul din Vukovar (secolul XVIII) |
Flamură Armână |