România are foarte multe valuri de pământ (structuri artificiale, făcute de stră-vechii oameni: “Valahii”); cea mai mare realizare - dintre toate valurile de pământ - a fost megalitica “Brazda lui Iorgu”, datând din neolitic (și recondiționată de-a lungul vremurilor, până în Antichitate). La sfârşitul mileniului V î.C., delimitarea dintre organizarea agricolă (din S) şi organizarea pastorală (din N) s-a făcut fizic prin Brazda lui Iorgu / Novac - “Brâul Pământului” - începând de la apus spre răsărit, în Bazinul Dunării inferioare, la limita primei Civilizaţii Europene: a fost primul hotar imperial concret al Vechii Lumi, creat datorită apariţiei Kurganilor / Gorganilor patriarhali (a avut şi numele popular de “Brazda Jidovească” / “Brazda Gealaţilor”, realizarea sa fiind atribuită străvechilor “Uriaşi”); Brazda Uriașă din spațiul Valah / stră-Român a marcat ruta cea mai populară a migrărilor - accesul încă din neoliticul agrar fiind “pe hotar”, legiuire pentru a nu tulbura nici una dintre proprietăți / stăpâniri de pe cele 2 părți laterale ale sale - căci traficul uman avea dublu sens (cel Kurgan de stabilire - dinspre E spre V - și cel mai firav de răspuns ulterior, respectiv de retragere, în sens invers). “Brazda lui Iorgu” a constat dintr-un uriaș șanț în care băltitul era curent, cu valul de pământ aferent de-a lungul său, realizatorii iar apoi autohtonii locuind pe “malurile” / “terasele” din preajma marelui val de pământ al imensei Brazde rămânând cunoscuți ca “Valahi” (mocirla marelui șanț al Brazdei era roditoare pentru diversele culturi agricole ale străvechilor Valahi iar valul de pământ corespunzător era Cale Sacră de deplasare ușoară în acele vremuri, când încă nu existau drumuri); agricultorii - după defrișarea codrului pe fâșia necesară cultivării - săpau ritualic un șanț: pământul stivuit în malul / valul alăturat delimita ca hotar respectiva suprafață iar deplasarea pe el - fiind mai sus - era mai facilă, jos fiind mlăștinos (timp de milenii, oamenii s-au obișnuit să se tot deplaseze pe hotare, acelea fiind limitele / granițele pământurilor lor, pe care le supra/vegheau de acolo). Valahii din cele mai vechi timpuri au supra/vegheat trecerile hotarelor (fie că acelea erau acvatice sau nu), vadurile, strâmtorile ori trecătorile având valuri - ca de exemplu ale apelor curgătoare - sau fiind valuri de pământ artificiale, făcute de ei; e interesant că la Greci pentru “stradă” se folosește “odoi” (la Pindar cu sensul chiar de călăuzire / “călă-uzire” pe “calea” marcată de piloni, apropierea de “uzi” / “ud” - ca de Eden - fiind evidentă) iar la Turci - a căror Țară e pe ambele maluri ale Strâmtorilor Garganele / Dardanele și Gherghel / Cherchel = Bosfor - pentru “Vale” se folosește termenul “Vadi”. Academicianul Ion Mușlea din Ardeal - care a înființat Arhiva de Folclor din România - a documentat utilizarea populară până în Epoca Modernă a cataligelor / picioroangelor, de pildă în lucrarea despre “Șcheii de la Cergău” din 1929 observând că acolo era “noroi și noroi, în lunile de primăvară și toamnă, cel puțin; e atâta ‘tină’ - cum se zice aici - încât copiii merg la școală pe catalige (pe care Șcheii le numesc ‘kicioroange’) și tot pe catalige vin fetele și feciorii la fântână = un spectacol amuzant, fără îndoială, deși felul acesta de a umbla nu e un joc, ca în alte părți, ci un mijloc de deplasare ca oricare altul: aceasta se poate vedea și din forma specială a cataligelor Ceorgovenilor, căci pe când în alte părți ele sunt lungi, chicioroangele Șcheilor nu trec de genunchi, unde se prind cu curelușe și astfel mâinile rămân libere”. Corespunzător păsărilor acvatice - cu picioare foarte înalte / lungi, permițându-le să umble prin smârcuri ori prin ape puțin adânci - din vremuri străvechi oamenii și-au adaptat deplasările prin medii umede (îndeosebi deoarece drumurile amenajate lipseau) cu picioroange / catalige: deopotrivă astfel își facilitau accesul în fertilele zone umede, aveau o perspectivă mai bună - de la înălțimea cocoțării pe picioroangele de lemn - iar cei care le foloseau erau și văzuți de ceilalți oameni ca “Uriași”; înălțarea pe catalige permitea vederea la distanță în spațiile deschise, vegherea mai profundă a vadurilor - cei abili astfel fiind respectați ca “Gealați”, fiind stimați “Uriași” datorită utilității lor - pe glob folosirea picioroangelor fiind răspândită pretutindeni (iar străvechii Gherghi - se poate presupune - nu au fost străini de așa ceva): inclusiv azi se mai practică și pescuirea de pe picioroange, etc.
|
Catalige / picioroange (mileniul I î.C.) |
Viziunea celor cu tălpile pe pământ despre cei înălțați pe catalige putea fi ca despre cei “cu capul în nori”: puținii dar grozavii Uriași - așa cum îi vedeau cei de la sol - efectiv vedeau diferit zona înconjurătoare (mai cuprinzător / mai amplu = “de sus”), ceea ce însemnau alte opinii față de cele înrădăcinate ale majoritarilor “de jos”. Cu timpul, bețele purtate de vechii oameni au căpătat diverse semnificații de putere, ca de exemplu:
· Magică prin kerykeionul / caduceul purtat de mesagerul divin Hermes = “Gher-moșul” (respectiv, de cel din vechime)
· religioasă prin cârja arhierească / preoțească (sacru toiag, uneori chiar mai înalt ca statura purtătorului)
· regală prin tipicul sceptru asociat cârmuitorului (de exemplu, primul sceptru din lume s-a atestat în spațiul stră-Român)
· etc.
(Pe partea Magico-religioasă - cea mai veche, de altfel - se poate remarca onomastica Ghergană concretă, anume ca Magicul “kerykeion” și respectiv “cârja” preoțească).
|
Kerykeion și Cârjă |
Realizarea Brazdei lui Iorgu în N Dunării / respectiv în S Carpaților a durat mult timp - implicând deopotrivă oameni mari și oameni mulți - efortul de lucru fiind inclusiv în mileniul IV î.C. (apoi a continuat spre răsărit, în mileniile următoare ajungând în Asia); Dunărenii din Sud erau demarcați prin uriașa Brazdă de Hiperboreii din Nord, în Antichitate de pildă știindu-se despre Barbarii din Nord că ziceau Valahi ziditorilor / jidovilor din Sud: la Români - așa cum a arătat inclusiv Dr. August Scriban în “Dicționaru limbii Românești” din 1939 - “bâr” este “interjecția cu care ciobanul mână oile” (astfel fixându-se și “berbece”), identificarea cu Barbarii ca atare fiind firească, aceia ca proeminenții bărbați preocupați astfel. Barbarii Gheți - știuți ca “Oamenii Pământului Ga” - care au avut în Asia Centrală și Mesopotamia populația Gută ca înaintașă în mileniul III î.C. ori pe cea Khetă (formată din Hetei, populând Imperiul Hitit) în Mesopotamia și Asia “Mică” a mileniului II î.C., acolo unde trăiau s-au obișnuit să traseze hotarele în Vechea Lume, ei moștenind asemenea atribut de Gardieni imperiali chiar din Bazinul Dunării / populat de Valahi până în prezent, de exemplu pe malul Sudic al Defileului Dunării Gherdap trăind “Vlahi” și azi, la începutul mileniului III, după cum poate constata oricine din cele 3 Țări care se întâlnesc acolo, anume România, Serbia ori Bulgaria. Construirea unui asemenea monument uriaş necesita un grad de organizare şi de diviziune a muncii ce putea fi obţinut doar prin autoritatea unei elite cârmuitoare, respectiva structură megalitică ivindu-se prin efortul coordonat de cooperare al populaţiilor de ambele părţi ale sale, deopotrivă din S şi N (e de observat că în lume primii megaliţi - construcţii din piatră - au fost în Europa iar apoi au apărut de pildă movilele gorgane în EurAsia, ziguratele în Asia Centrală / Orientul Mijlociu, unde Sumerienii, conform “Lexiconului” lui John Halloran, aveau termenul “zig” pentru “zid”, piramidele în NE Africii, etc.): celor care au ridicat “brazda” - adică uriaşul val de pământ, în N Dunării inferioare - şi urmaşilor lor li s-a fixat, inclusiv de la masivul val al său, numele de Valahi (apoi li s-a spus Valahi de exemplu în Antichitate şi celor din Imperiul Roman care au ridicat valuri de pământ, chiar dacă au făcut-o nu numai din motivul de hotar pentru a-şi marca graniţele, ci chiar ca să-şi apere astfel teritoriile). La S de Munții Carpați, măreața Brazdă neolitică a delimitat Nordicii Munteni de cei de la Vale: trăind în așezările “var”, Valahii care au zidit uriașul megalit și-au binemeritat denumirea de “Jidovi” = “zi-dovi” / zidari buni executanți de ziduri / “muri” (de marcare a zonei lor dar și de protecție a așezărilor lor); în zonele stâncoase ale înălțimilor n-avea rost de realizat vreo brazdă, însă valurile de pământ în terenurile mai joase - pe dealuri și la șesuri - erau semnificative. În general, în neolitic, trasarea brazdei era pretutindeni considerată un act sacru (şi - în primul rând - un act de fecundare a pământului, chiar un act de deflorare / dezvirginare): era luarea în stăpânire şi fecundarea pământului virgin de către omul transcendent (intermediar între Cer şi Pământ); după cum au consemnat şi autorii Francezi ai “Dicţionarului de simboluri”, la început - în Epoca Pietrei - primul arat trebuia făcut de cupluri iar uneori era însoţit de împreunări sexuale (plugul ţinea de simbolismul falic şi brazda întruchipa femeia), marea Brazdă a lui Iorgu din Bazinul Istrului fiind un uriaş monument megalitic / referință mondială a aşa ceva. Sfera de influenţă a Amazoanelor / a “zânelor Mamei” pe atunci era din Valea Dunării inferioare - denumită Istru - în Sud, acoperind Balcanii, N Saharei (din Munţii Atlas ai actualei Algerii, până în Egipt) şi Anatolia; Ghergarii erau partenerii favoriţi ai Amazoanelor / ai “fiicelor Marii Mame” şi erau în Nordul lor - ştiuţi ca Hiperborei / denumirea bourilor, animalele asociate lor, fiindu-le emblematice - în ceea ce în vechime era numit Caucaz de ambele părţi ale Mării Negre: la V de Pont în zona denumită apoi, din timpul Romanilor, drept “Cârpaţi” - după felul războinic de a cârpi / a lovi și apoi a fugi sau după portul cu “cârpe” al capetelor ori poate și după faptul că-și făceau inclusiv locuințe din chirpici - iar la E de Pont în zona ce a rămas şi până în prezent denumită drept Caucaz (mai în E - în prelungirea acelora - au fost în vechime Munţii Gherghi şi Caucazul Indian, cu denumirea de azi Himalaia / Hima-laya).
|
Divinul “Osi-ris” / Osiris |
În 2005, autorul Ion Drăgușanul în “Datina, Biblia Românilor” a scris: “Osiris şi-a dus felahii în delta Nilului, întemeind Egiptul de nord, cel de sud fiind înfiinţat de Seth. Se ştie că şi sumerienii ori grecii, începând cu valul dorian, au plecat de pe malul stâng al Dunării. Se ştie că vatra iniţială a lumii europene a fost cuprinsă între Don și Rin, între Dunăre și Marea Baltică, Carpaţii având rolul de centru spiritual, rol confirmat şi de tăbliţele de la Tărtăria, dar şi de simbolul muntelui, prezent în toate religiile popoarelor desprinse din acest spaţiu. Un spaţiu în care s-a întemeiat şi o datină comună, pe care cei mai mulţi au abandonat-o, subjugaţi fiind de alte datini, de alte legi. Datina a fost concepută ca Lege, iar amintirea Legii lui Anu încă mai dăinuie, ‘c-aşa-i Legea din bătrâni’, demnă de ţinut minte. Osiris a fost prezent în tradiţiile româneşti drept împăratul Ostrea-Novac, cel care ar fi tras brazda lui Novac la hotarul ţării. În vechile litanii ale egiptenilor, publicate şi la noi sub titlul ‘Cartea Egipteană a morţilor’ (în care e numit ‘Osiris Ani’, nici un scrib neîndrăznind să preia numele zeului), se aminteşte că una dintre gloriile lui Osiris consta în aceea că el ar fi deschis drumurile din regiunea nordului. Cultura egipteană a fost precedată de alta, cu mult mai veche decât aceea a popoarelor asiatice. Civilizația egipteană a fost pelasgă, începând din neolitic. Prin urmare, felahii egipteni n-ar fi decât pelasgi, ceea ce înseamnă că numele de valah vine din aceeaşi rădăcină, însemnând pelasg. Caz în care mărturia călătorilor străini referitoare la pretenţia românilor că ei s-ar trage din Flachus ar fi justificată, Flachus fiind - în fond - Pelasg, deci un rege ancestral bine conservat de memoria obştească a românilor, de obicei şi de tradiţie. Osiris a fost recunoscut de antici - după cum a scris de pildă în secolul I î.C. poetul Tibul - drept cel care ‘primus aratra’ (a arat primul) şi ‘primus inexpertae commisit semina terrae’ (a semănat primul). Dar aceeaşi glorie a primului semănător a revendicat-o şi Saturn, ‘zeu pământesc’ / ‘strămoşesc’ (conform syriacului Lucian din Samosata), pe care ‘geţii îl numesc Zamolxis’ (conform lui Photius), adică Zeul Moş sau Moş Timp (Saturn, Cronos), lui fiindu-i dedicaţi munţii şi luna decembrie, ‘Indrea’, cum o numeau vlahii, adică ‘luna omului’, în cinstea căreia s-a încetăţenit tradiţia numită ‘Jocul caprei’ sau ‘Jocul cerbului’ (care, în fond, amintesc şi de Orpheu, al cărui nume era, în traducere, Cerb)”. În 2006, Dr. Sorin Paliga de la Universitatea Bucureşti a studiat etimologia Carpatică în legătură cu “Khalkos” (lingvistic şi mai aproape de Gherga): “Etniconul era un grup din sudul Pontului; plasat în context pre indo-european, ‘kal’ îl identifica pe ‘kar’ = ‘munte’. Exemple tipice sunt Karpatos - insulă în Egeea - ori Carpaţii; în Carpaţi, aurul (grecul ‘khrysos’) a fost exploatat din timpuri imemoriale: numele grec pentru ‘aur’ e conectat de arhaica rădăcină însemnând zonă montană, adică locul unde era exploatat”. Este de observat că înaintea Războiului Troian, Balcanii au fost colonizaţi de Cauconii din Anatolia: o populaţie Caucaziană. Din N Caucazului au pornit cele 3 valuri Kurgane, ale celor care au ridicat Gorgane (partenerii Amazoanelor dar şi fiii acelora): primul val Gorgan - din Epoca Pietrei - a şocat Vechea Lume, năvălind pe cai; al doilea val Gorgan a deschis Epoca Bronzului iar al treilea val Gorgan a consolidat patriarhatul. Este de ştiut că legenda Elenă a atribuit Aheului Perseu, împreună cu anturajul său, spre sfârşitul Epocii Bronzului, în mileniul II î.C., exterminarea Amazoanelor şi Gorgonelor din N Africii, Amazoanele pentru ultima oară în istorie organizându-se în Caucaz - ca partenerele Ghergarilor - la sfârşitul mileniului I î.C., după cum de pildă a consemnat Strabon, Gorgonele / Gherganele avându-şi atestată constant prezenţa şi în spaţiul Grec până atunci (de altfel, etimologic însuşi denumirea de Greci provine de la Romani, prin derivarea de la localnicele Gorgone, care vorbeau “în Grai”).