Monolit în Valea Baalbek / Liban
|
Istoricul Sirian Hassan Haddad în 1969 a explorat respectivele dimensiuni, reflectate îndeosebi prin cei 3 Sfinţi / fiecare religie mare monoteistă având câte un exponent:
· Prorocul / profetul Ilie (cu prenumele având semnificaţia “Al cărui Dumnezeu e JHWH” / Tetrada însemnând Iahve / Iehova), înălţat la cer cu o căruţă de foc, este atipic în Biblie - faţă de toţi ceilalţi - fiind printre creştini cel mai popular personaj din Vechiul Testament; încurajat de soţie, la început el se închina lui Baal / Bel, fertilul stăpân al fulgerelor, însă prin râvnă a ajuns un virtuos slujitor al Domnului (e de ştiut că şamanismul de la începuturi găsea divinitatea supremă ca patronând furtunile, în vechime spiritele invocate fiind considerate ca uneori coborând - inclusiv asupra oamenilor - sub forma trăznetului / cei morţi aşa fiind îngropaţi cu onoruri ca şamanii, căci cumva au fost “aleşii” cerului).
· Sfântul Gheorghe era foarte respectat de populaţiile ocupate cu agricultura (ai căror oameni erau ştiuţi ca “Gheorgoi” în Greacă sau “Felahi” în Arabă, sinonimi pentru alţii cu “Valahi” / “Români”, îndeosebi ţăranii din interiorul Carpaţilor în Evul Mediu fiind “Rumâni”), numele său prinzând celebritate mai ales ca o divinitate a ţărănimii; de pildă, în Antiochia 36,12 lat. N, 36,09 long. E / azi Antakya din Turcia, existau vechile altare închinate lui Zeus numit Georgos - fermierii practicând sacrificiile pentru fertilitate în 6 XII - iar anterior altarele lor erau închinate lui Belus Georgeus, menţionat de textele Ugarite din secolul XIV î.C. (ştiut demult şi în Babilon, unde împăratul Nimrod, văr primar cu Gherghe-seu / Gherga, a încercat ridicarea Turnului Babel).
· Coranul l-a plasat pe Khidr / Khudr, fratele lui Ilie, ca domnitor Veghetor peste Ținutul Soarelui de la miezul nopţii - unde se întâlneau Cerul cu Pământul şi nu era în vigoare obligaţia rugăciunii rituale de seară - în cosmologia lui Avicena respectiva dimensiune fiind explicit polară, Hiperboree (Avicena a fost discipolul învăţatului Masihi Gorgani, care a murit într-o furtună de nisip în 999). Al Khidr sau Khidar / Khadir - poreclit “omul verde”, azi pentru musulmani culoarea respectivă fiind semnificativă - încarna pronia cerească, ca mediatorul ce împăca extremele şi rezolva antagonismele fundamentale pentru a asigura dezvoltarea omului (în N Indiei era respectat ca Zeitatea Fluviilor, domnind şi asupra vegetaţiei, inclusiv asupra cânepei Indiene); de pildă, la N de Nazaret, şiiţii Nazerini din Siria - care au adaptat în mileniul I Cultul Ghergan din mileniile anterioare - îl venerează îndeosebi şi acum, prin excelenţă, considerând că toţi profeţii trebuie să fie într-o oarecare relaţie cu el (identificat ca Ilie de Evrei şi ca George de creştini).
Khizr şi Ilie la Fântâna Vieţii
|
Cei 3 prestigioşi reprezentanţi orientali ai Cultului Ghergan - Ilie din Valea Gherka, eroul Gheorghe şi fratele Khadir al lui Ilie din Ţinutul Gherghe-seilor, cei mai recenţi pe scara istorică în domeniul religios - au urmat aceleaşi atribute legate de fertilitate, putere, viaţă şi moarte, ca de exemplu:
Tema centrală este a celui care veghează puterile fertilizante ale naturii, putând aduce vigoare unde e sterp. Semnificaţia caracterului rustic s-a potrivit calendarului activităţilor agricole şi aducerii ploilor (practică specifică şamanilor), cum de pildă a procedat fiul lui Antioch, Seleucos 358-281 î.C. - unul dintre foştii generali ai împăratului Makedon Alexandru “cel Mare” - care a întemeiat Imperiul Seleucid: a instaurat în anul 300 î.C. pe Muntele Aqra 35,57 lat. N, 35,58 long. E (Kasios / Casius din N Ugaritului, azi graniţa Siriano-Turcă), ce era Muntele Sacru al lui Baal / Bel încă pe timpul Hurianilor / Huriţilor, sărbătoarea din 23 IV, rămasă până acum ca data de aniversare a Sfântului Gheorghe; el şi-a şi instalat capitala Imperiului la poalele acelui Munte Sacru, în aşezarea Antiochia de pe Râul Orontes 36,12 lat. N, 36,09 long. E, unde patrona Georgos. (Grâul ca aliment de bază la mulţi e simbolul hranei esenţiale şi al nemuririi, spicul de grâu figurând drept simbol al învierii - folosirea grâului fiert sub formă de colivă arătând că şi în ritualurile de înmormântare grâul are semnificaţia de sămânţă regeneratoare, simbolizând renaşterea - grâului dintotdeauna atribuindu-i-se o origine divină, sacralitatea sa fiind prin transcendenţa ce coboară pe pământ; ortodocşii la 23 IV sfinţesc grâul cu litie - adică procesiune religioasă pe câmp - denumirea Română pentru grâul tare fiind “ghircă”). Pe de altă parte, prorocul Ilie - celebrat în 20 VII - avea un control absolut asupra fulgerelor şi precipitaţiilor iar fratele său, profetul Khidr / Kadir, provoca furtunile prin călărit straşnic. Militantismul şi forţa lor de sacrificiu sunt înfăţişate prin armele ce mereu le-au avut (Ilie manevrând focul, Gheorghe o sabie, Khidr o lance), ei fiind cei mai războinici dintre toţi, un alt simbol specific Cultului Ghergan fiind asocierea exponenţilor săi cu formele naturale, fraţii împărţindu-le - înălţimile-Ilie şi apele-Kadir - fiind preluat numele lui George-Gheorghe la botezarea unora din acelea; e interesant că în iconografia ortodoxă, Sfântul Gheorghe este preponderent reprezentat cu lancea / sabia lui fiind mai evidentă doar în apus. Combinarea celor 2 poli (cer-pământ, respectiv agresivitate-pasivitate) nu este obişnuită în istoria religiilor, fiind originală, vag regăsită doar în vechea mentalitate Egipteană a păstrării echilibrului dintre contrarii: aparţine Cultului Ghergan; de altfel, conceptul a fost prezent de la momentul iniţial al formării numelui, clar redat de cele 2 silabe ale numelui Gherga = Gher-Ga. Ca şi alternanţa dintre zi şi noapte sau a anotimpurilor, ciclul vieţii şi al reînvierii a fost demonstrat atât de parcursul activităţilor celor 3 faimoşi Sfinţi, cât şi de destinul lor: ei sunt eterni, o dovadă a divinităţii lor. În Atena Antică, poetul dramatic Menandru 342-291 î.C. a fost principalul reprezentant al unui nou tip de comedie, cu personaje în “Mizantropul” / piesă lansată în anul 317 î.C. ca Gorgias - fiul Mirinei, proprietarul sclavului Daos - care s-a însurat cu proprietara sclavului Getas ori Georgos în piesa cu acelaşi nume (“Georgos” / “Gheorg”) în care descrie viaţa la fermă a Murinei / Mirinei şi a fiului ei Gorgias / Georgos; personajele mamă şi fiu, Murina şi Gheorg / Gorghi, au apărut inclusiv în piesa “Eroul” (din care însă s-au păstrat doar fragmente): Menandru afirma - după cum a consemnat și Anticul Strabon în “Geografia” VII 3:4 - că era Get (tatăl lui a cârmuit colonia Cardia - a Carianilor - din Tracia, de strajă la Golful Melas / Saros, în Peninsula Gallipoli de la Strâmtoarea Dardanele). Romanul Vitruviu a indicat în lucrarea sa “Arhitectura” 7:4 că Grecii vechi obişnuiau să facă daruri numite “Xenia” - lucruri ca picturi, epigrame, etc. - o “epigramă Xenia” fiind oferită ca exemplu de cercetătoarea Americană Stacey Foster:
“Lui Gherga îi ofer aceste mulţumiri,
Când am nevoie de ceva misterios,
Când scriu poezie sau desenez,
Deseori o rezolv anonim.
Am căutat tot mai mult,
Sperând să-ţi cânt din nou slava,
Pentru cuvintele pe care foarte mult le ador,
Lipsindu-mi în mai multe feluri”.
Catedrala “Sfânta Sofia” |