Oprimarea concomitentă a Gherganilor în Canaan, Troia şi apoi în Cipru, etc. i-a făcut ca ulterior ei să nu fie chiar străini de “Oamenii Mării”, care deseori au creat instabilitate politică în E Mediteranei, între Asia, Africa şi Europa (Egiptenii vechi - care desigur că i-au catalogat pe invadatori ca Nordici - fiind impresionaţi de înălţimea lor). Printre Insulele din E Egeeii - din fața țărmului Anatolic - sunt de deosebit Kios / Chios 38,24 lat. N, 26,01 long. E de la miazănoapte și Kos / Cos 36,51 lat. N, 27,14 long. E de la miazăzi (a Carianilor); Kios - știută și ca “Insula parfumurilor” datorită diversității florale deosebite - e bogată în arborele de mastic, din a cărui rășină se face sacâzul pentru corzile ghitărilor / ceterelor, Insula de aceea fiind denumită și “Sacra Kios” = “Sa-Câz” / Sacâz: fiind ușor inflamabilă, rășina în amestec cu petrolul adus din răsărit de către Gherganii Mezi - în Iran acela băltind - a constituit o armă atestată din secolul IX î.C. ca “Focul Med” / “Focul Grecesc”, ce ardea și pe apă (săgețile înmuiate în așa soluție și aprinse se foloseau demult, însă pe Mare inovația a ajuns sofisticată, focul fiind aruncat din ambarcațiune spre nava inamică prin capul dragonului plasat în partea din față, în gura căruia era capătul furtunului ce cobora de pe catargul unde stătea spânzurată amfora de alimentare). Puterea navală a flotei din Chios a fost cea mai mare dintre toate Insulele care la începutul secolului V î.C. s-au alăturat revoltei Carianilor împotriva Perșilor, așa cum a scris și istoricul Herodot Karka 4:15 despre bătălia navală de la Lade / gura Meandrului din 494 î.C., când cei din Insula Chios au avut o sută de vase; Focul Magilor / Mezilor (ulterior denumit “Focul Grecesc”) după cum a studiat și academicianul Robert Forbes în 1959 a fost utilizat de bizantini, așa cum se poate vedea pe o gravură din secolul IX:
Focul Grecesc împroșcat pe nava inamică |
Ruine în Insula “Ta-su” / Thasos |
Rutele “Oamenilor Mării” la începutul Epocii Fierului |
“Oamenii Mării” |
Este posibil ca de la frenezia acelei sărbători să se fi fixat “sminteala”, pentru descrierea manifestării “idioate”, anume a celor de la poalele Idei, Muntele Marii Mame / care domina Troia: dinamica - fanatică poate - indusă de unii credincioși (în vremurile când religia conta socio-cultural și politic cel mai mult) probabil că sugera unora așa ceva. Sărbătoarea “Sminthia” - a celebrării alungării șoarecilor / rozători dăunători ai stupilor și grânelor - era răspândită în V Anatoliei din Rodos până în Troia (așa ceva era și unul dintre motivele pentru care păsările răpitoare ori felinele - consumatoare de rozătoare - erau deosebit de prețuite în areal); e semnificativ că poetul V Anatolian Homer și-a început faimoasa operă “Iliada” cu influența pe care a avut-o preotul lui Apollo din portul Chryse / “Aurit” - al Regatului Troiei - care s-a rugat ca Aheii să scape de ciuma ce-i bântuia, el făcând așa ceva pentru a-și primi fiica răpită de Mykenianul Agamemnon (răpitorul i-a refuzat darurile, însă în schimb a luat femeia mercenarului Ahile, care împreună cu Magul Gharga - Calchas / Kalkha - cel mai mare profet al Vechii Lumi la vremea Războiului Troian, susțineau puterea Magică a preotului Troian, slujitor al Zeului Apollo Smintheus). Iuliana Voicu - redactorul ediției Române din 2008 a “Iliadei” - a scris: “Cele mai vechi sanctuare ale cultului lui Apollon, celebrat inițial ca divinitate a luminii, distinct de Helios, care reprezenta divinitatea soarelui ca astru al apariției cotidiene, sezonale și anuale, erau localizate pe coastele de sud și de vest a Asiei Mici și în insulele învecinate. În Licia, care era considerată în antichitate țara de origine a cultului, Apollon era celebrat ca divinitate supremă; ‘Iliada’ atestă și alte locuri ce-i adoptaseră cultul protector, mai cu seamă în condițiile Războiului Troian, ca Ilion, Khryse, Killa / Chila, etc. (primul oraș - capitala Troiei - își legase originile mitice de cărăușia lui Poseidon și a lui Apollon)”.
În 1999, Dr. Sorin Paliga a considerat că “deal” provenea din radicalul pre Indo-European “t-r” pentru “ridicătură de pământ” (derivate fiind de pildă prin orientalul termen “tell” / “t-l” în Ugarit ori azi Tel-Aviv în Israel, etc.); pe de altă parte - după cum a studiat în 2015 și cercetătorul Armean Sjur Papazian - “ar” la Sumerieni era “arat”, de aceea “Arianii” fiind “agricultori”, la vechii Egipteni “arura” era o unitate de măsură a terenului bun de cultivat iar în scrierea lineară “B” = “Miceniană” și la Vest Anatolianul Homer termenul respectiv sau “aroura” însemna “arabil”, pe când în Greaca actuală “aroura” e “șobolan”: iată așadar că străvechiul înțeles agricol al divinizării Gherghite a fost “ros” de timp, ajungând până la dobândirea sensului pervertit redat de povestirea cu rozătoarele (de la început, “ar” = “har” a avut sensul de “nobil”, putându-se remarca de pildă că “Aeria” era vechiul Egipt ca Țară Ariană iar Ararat, Armenia și alte nume purtând prefixul “Ar” s-au înrădăcinat asemănător, în legături similare cu nobilii Ariani).
Leoaicele de pe Calea Procesiunilor din Delos
|
Babilon |
Sogdia |
Cele 2 ramuri ale cârmuitorilor Perșilor |
Imperiul Persan
|
Persia / Parsa era ştiută ca a “tigrului”, atât după Fluviul Tigru ce o străbătea, cât şi după altă felină - simbolul cârmuitorilor săi - cea mai rapidă: pantera / leopardul (“bars” în Rusă); în timp, purtarea pielii de panteră a ajuns la femei un element al prestigiului (pantera Hyrkană / Ghergană sau Caspică “Panthera tigris virgata” - cea mai mare felină din lume, înrudită cu tigrul Siberian - a dispărut în Epoca Modernă, la sfârşitul mileniului II): a fost răspândită exact în arealul Gherganilor Asiatici (începând cu purtarea pielii sale de către puternicul Hercule, primul erou / viteaz din Vechea Lume, cu indicarea de către însemnările Antice ca provenind din areal). După bătălia navală contra Perşilor câştigată la Salamina, iniţiativa Atenei a fost să înfiinţeze Liga Deliană, numită aşa după Insula Delos / fosta bază a piraţilor Cariani (alianţă militară de pregătire în cazul unei alte înfruntări armate a Perşilor): între 478 î.C. şi 404 î.C., Delos a devenit capitala Ligii Deliene, “izvorul” emancipării Anticilor Eleni (cu intenţia “purificării” Insulei Delos, din 543 î.C. atenienii au început exhumările majoritarilor Cariani de acolo / inclusiv a foştilor lideri Gherga, obiceiul celor care erau în doliu fiind că-şi tăiau părul şi-l puneau peste mormintele dispăruţilor - în Tradiţie Troiană tipică - iar în 422 î.C. şi localnicii au ajuns să fie mutaţi de către atenieni prin deportare pe continent / în Caria; e de ştiut că încă din Epoca Pietrei multe culturi au asociat părul cu forţa, de pildă în Japonia Medievală samurailor când erau învinşi sau la finalul carierei li se tăiau ceremonial pletele iar “pieile roşii” din America până la începutul Epocii Moderne au practicat scalparea inamicilor). În secolul V î.C., istoricul Carian Herodot a scris despre primele profanări făcute de Atenieni ale mormintelor din Delos (1:54 “Tiranul Peisistratos purifică Insula Delos în felul următor: cât vezi cu ochii roată în jurul Templului, dezgropă morții și-i mută în altă parte a Insulei”); ulterior lui, istoricul Tucidide a scris (1:8) despre următoarele profanări ale mormintelor - din 426 î.C. - anume că atunci când au fost deshumate mormintele Delosului, majoritatea după modul cum erau îngropaţi morţii şi după armele pe care le aveau s-au dovedit Cariane, adică din Ţinutul Gherghiţilor. La începutul secolului I, geograful Strabon a notat că se ştia despre vremurile când Insula Delos a fost târgul cel mai mare din Marea Egee, acolo fiind tranzacţionaţi şi 10 mii de sclavi pe zi (operaţiunile cu sclavi formau în realitate comerţul cu mâna de lucru a acelor timpuri). Pe lângă faptul că gemenii Gherghiţi Artemis şi Apollo au crescut în Insula Delos, la începutul mileniului I locuitorii încă o respectau pe profeta Gherghiţia, cea care i-a slujit; istoricul Carian Pausania din secolul II în capitolul 12 din a zecea sa carte a scris:
“1) Am descoperit că Sibila era una dintre femeile din vremuri străvechi şi Grecii spun că era fiica lui Zeus şi a Lamiei, fata lui Poseidon, cea dintâi care a redat prezicerile cântând, numele de Sibila fiindu-i dat de către Libieni. Herofila era mai tânără decât aceasta, însă se pare că şi aceasta a trăit înaintea Războiului de la Troia şi că a prezis în oracolele sale că Elena va creşte la Sparta spre nenorocirea Asiei şi a Europei şi că Ilionul va fi cucerit din pricina ei, de către Ahei. Delienii îşi amintesc şi de imnul acestei femei pentru Apollo: în poem se autonumeşte nu numai Herofila, ci şi Artemis, măritată cu Apollo, afirmând totodată când că e sora lui, când că e fiica lui. Acele declaraţii din poezia ei erau frenetice, sub posesie divină. Altundeva în oracolele sale, declara că mama ei era o nemuritoare nimfă a Idei iar tatăl său era om. Acestea sunt versurile: ‘Prin naştere sunt jumătate divină, jumătate muritoare / Mama mea e nemuritoare, tatăl meu e mâncător de cereale / Dinspre mamă mă trag de pe Ida iar patria tatălui meu a fost roşul / Marpessos şi Râul Aidoneus, sacru faţă de Marea Mamă’.
2) Se mai găsesc şi acum în Troiana Ida ruinele Marpessos, cu aproape 60 de locuitori. Tot pământul din jur e roşu şi atâta de uscat, încât şi Râul Aidoneus se pierde sub pământ, reapare, pătimeşte apoi la fel, pentru ca în cele din urmă să dispară complet sub pământ. Mi se pare că acest lucru se petrece deoarece Masivul Ida are pe aici un pământ sfărâmicios şi poros. Marpessos se află la o depărtare de 240 de stadii (46 km) de Alexandria Troadei / Troiei.
3) Cei din Alexandria povestesc că Herofila ajunsese preoteasă a distrugătorului de şoareci - dăunători cerealelor - Apollo Smintheus şi că în legătură cu visul avut de Hecuba (care înainte de a-l naşte pe Paris a visat un lemn ce incendiase Troia, vis pe care prezicătorii l-au tălmăcit spunându-i că fiul ce-l va naşte va atrage ruina cetăţii sale) a prezis evenimentele ştiute. Această Sibilă şi-a petrecut cea mai mare parte din viaţă la Samos dar a fost şi la Claros din Ţinutul Colofonului, ba chiar şi la Delos şi Delfi. Atunci când ajungea la Delfi, se aşeza pe o stâncă şi cânta. Sfârşitul a surprins-o în Troia iar mormântul ei se află în dumbrava lui Smintheus; pe placa de pe mormânt e gravată următoarea inscripţie în vers elegiac (funerar melancolic): ‘Sunt Sibila, prezicătoarea cea nedezminţită a lui Phoebos / ce stau ascunsă sub acest mormânt de piatră / fecioara ce înainte glăsuiam iar acum rămas-am fără glas / eu, ce din pricina unei sorţi dure am găsit această temniţă / însă sunt îngropată în preajma nimfelor şi a acestui Hermes / şi mă bucur în lumea subpământeană de aceeaşi demnitate de altădată’. Lângă mormânt este Hermes din marmură, în formă pătrată şi o apă ce coboară într-o fântână. Se află de asemenea statui ale nimfelor.
4) Eritreenii care revendică cu zel mai mare decât toţi pe Herofila, arată un munte - cu numele de Korycos - şi pe munte o peşteră unde spun că s-ar fi născut Herofila, fiica păstorului localnic Theodor şi a unei nimfe; nimfa avea porecla de Idaia, nu din vreun alt motiv decât fiindcă locurile împădurite se numeau pe atunci ‘idai’ (vâlcea împădurită în munte). Iar poemul epic privitor la Marpesa şi la Râul Aidone Eritreenii nu-l recunosc ca literatură mantică (legată de ghicitorie). Despre o altă femeie, care a făcut preziceri în acelaşi fel, originară din Kyme / Cume, purtând numele de Demo, a scris Hyperochos din Cume dar localnicii nu pot prezenta nici o prezicere a acestei femei; ei însă arată acolo o hydrie (vas de apă cu mânere pentru transport), nu prea mare, făcută din piatră, în Templul lui Apollo şi susţin că înăuntrul hydriei s-ar afla oasele Sibilei.
5) Mai apoi, după Demo, a trăit la Evreii de dincolo de Palestina o prezicătoare cu numele de Sabbe. Se zice că tatăl acestei Sabbe era Berosos iar mama ei Erymanthe. Sunt unii care spun că Sabbe era originară din Babilon iar alţii că era o profetă din Egipt. Phaennis, fiica unui rege al Chaonilor (populaţie din Corcyra) şi Pleiadele de la Dodona au dat şi ele preziceri divine dar oamenii nu le-au denumit Sibile. Ca să se informeze cineva despre perioada când a trăit Phaennis: el s-a născut pe vremea când a ajuns la putere Antiochos, îndată după ce a fost prins Demetrios (adică în 139 î.C., când Demetrios - monarhul Siriei - a fost capturat de Parţi). Se spune că Pleiadele erau mai vechi şi decât Phemonoe (prima preoteasă a lui Apollo în Delfi) şi că ele au fost cele dintâi femei care au cântat aceste versuri: ‘Zeus a existat, Zeus există şi va exista. O, mare Zeus / Pământul dă roade, de aceea slăviţi-o pe Gea-Mamă’.”
Corabie Cariană |
Dr. Zoe Petre în 2005 a scris explicit despre “corăbierii sacri Gergithes” din Caria ajunși în Dobrogea la Histria ca fiind din Era arhaică Greacă: Gherghiții erau cârmuitorii coloniștilor atât deoarece îi transportau de pe coasta Anatoliană a Mării Egee pe coasta Dobrogeană a Mării Negre, cât și deoarece îi îndrumau pe aceiași întru cele sfinte (Carianii Gherghiți erau deopotrivă și “corăbieri” și “sacri” fiindcă proveneau atât din pirații Cariani Gherga, cât și din preoții Gherga / de la cel mai mare Sancturar Carian, al Țării lor, Regatul Cariei); înaintea coloniei Cariane Histria - fondată în secolul VII î.C. - avanpostul V Anatolian la Istru a fost Fortul “Arga-me” (e de știut despre unul dintre cele mai importante neamuri / triburi arhaice din V Anatoliei - inclusiv din Milet / portul cel mai mare al Cariei - că a fost cel format din “Erga-dei” / notat “Arga-dei” de către istoricul Herodot Karka iar în Jurilovca / Dobrogea, Fortul “Arga-me” / “Orgame”, al “moșului Arga”, a fost al “Sfinților Arga” = “Arga-dei”: în mileniul I î.C., nobilii Gherga din Caria - cârmuitorii Regatului Cariei dar și cârmuitori religioși în Regatul Cariei - erau din tribul / neamul Regatului Cariei al “Sfinților Arga” = “Arga-dei”). Iar prin sacrii corăbieri Gherghiți - aceia fiind știuți de vechii Greci ca semnificativii Coribanți - se pot înțelege nu doar decidenții care au cârmuit coloniștii țărmului Dobrogean de la sfârșitul Epocii Fierului, ci și predecesorii lor ziși Gavrisți / Gabrisți, menționați în Bazinul Istrului / Dunării inferioare de “Letopisețul Cantacuzin” ca anteriori Geților, în fruntea Dorianilor din Regatul Heraclid al Epocii Bronzului, cu capitala la cotul Dunării, în Gherghina = Barboși, azi Galați; Gabrisții erau Cabirii credincioși ai Cybelei - Marea Mumă Anatoliană - practicanți zoroaștri, așa cum a scris și arheologul Teohari Antonescu încă din 1889 în cartea “Cultul Cabirilor în Dacia” (ca străvechii Cavaleri care au impresionat Vechea Lume atât prin calitățile lor războinice, cât și prin emblematicele lor dansuri sacre): “Divinitățile Cabirice reprezentau focul sub toate aspectele sale, marin, ceresc și pământesc, și - în deosebite părți ale lumii - unul din aceste caractere avea preponderență asupra celorlalte, după cum și locuitorii respectivi erau influențați mai mult de elementul lichid, ori de cerul înstelat sau de rodirea pământului”. Între “Argadeis” / “Erga-deis” și “Gergithes” / “Gergi-thes” se poate remarca echivalența - atât “Erga” / “Gherga”, cât și “deis” / “thes” - în funcție de Dialectele Grecești ale coastei V Anatoliene / Egeene (aflate în curs de formare atunci, în Epoca Fierului): “Erga-deis” era aspirația “Gergi-thes”, a Ergadeilor / Argadeilor = Gherghiteilor / Gherghiților; Argadeii - considerați agricultori inclusiv de către istoricul Canadian Carl Roebuck în 1961 / Carianii Gherghiți fiind la fel - au fost atestați deopotrivă pe coasta Ioniană la Milet, Efes, etc. și pe coasta Dobrogeană la Tomis (unde au sosit coloniști Cariani / Ioniani inclusiv din Histria), etc. fiind așa-zișii “phyla”, după cum a observat și Dr. Alexander Herda în 2005. Despre înrudirile Vest Anatoliene, savantul Britanic Evelyn Abbott 1843-1901 a scris: “Gherghiții - care au trăit în Troia - au format de asemenea populația Miletului, fiind singurii reprezentanți ai acelei cândva faimoase națiuni; fosta lor măreție a fost atestată de poemele Homerice și Gherghiții au apărut în diverse locații ale Regatului Troiei (acelui trib îi aparținea orașul istoric - capitala Troiei - de la actualul Hissarlîk)”. Faptul că Gherghiții erau “singurii reprezentanți ai acelei cândva faimoase națiuni” - corespunzător și studiului cercetătorului respectiv - impune concluzia firească a echivalării lor (de-a lungul timpurilor și locațiilor în care au fost atestați); Gherghiții Troiei / “Gergithes” și Gherghiții Cariei / “Gergithes” nu erau decât aceiași Gherghiți / “Gergithes” din V Anatoliei, la fel cu Gherghiții de la Istru / Dunărea inferioară (din actuala Românie): cei mai mulți Gherghiți din lume nu se mai găsesc acum decât mai sus de Gherdap - adică de Porțile de Fier - la N de Dunăre, în Banat. În lume, în partea opusă / Sudică, principalii urmași - beneficiari / moștenitori - ai piraților Gherga din Ciclade și din Caria Epocii Fierului au fost Fenicienii / Cartaginezii. Acum, Insula Delos face parte din patrimoniul mondial UNESCO (fostul responsabil NASA Maurice Chatelain a plasat mult veneratul loc al naşterii lui Apollo / Phoebos în centrul energetic mistic - de tipul vârtejului cosmic - al unui şablon întâlnit Medieval la Cavalerii Ioaniţi / foști “de Rodos”, ajunși apoi “de Malta”). Pirații Gherga - ai Cariei - din Epoca Fierului au fost războinici redutabili, model regăsit inclusiv Medieval printre Vikingi (la sfârșitul Epocii Fierului și începutul Antichității, serviciile militare ale Carianilor - adică a celor din Țara Gherghiților - erau recunoscute ca grozave pretutindeni în Vechea Lume, concret fiind de pildă în Egipt în garda faraonilor / așa cum Medieval, la apogeul Vikingilor, aceia au ajuns în garda împăraților bizantini); între “Oamenii Mării” = pirații Cariani / Gherghiți puternici în Marea Mediterană a Epocii Fierului și Varegii / Vikingii Garðar puternici în Marea Baltică a Evului Mediu au fost continuitățile ce se pot remarca deopotrivă în modurile:
· temporal (între Epoca Fierului și Evul Mediu a fost doar o mare perioadă istorică - anume Antichitatea - când manifestările și-au păstrat continuitatea)
· profesional (între străvechii pirați / corsari ai Sudului European și mai recenții Varegi / Vikingi ai Nordului European au fost preocupări similare)
· geografic (între Mările Mediterană și Baltică există Marea Neagră, Antic știută ca Getică, pe malurile sale trăind Valahii / urmașii Geților)
· onomastic (între Gergithes din Sudul Europei și Garðar din Nordul Europei fiind Valahii Gherghiți / Ghergari din centrul Europei)
· etc.
Diodor din Insula Sicilia 5:20 în secolul I î.C. a consemnat (posibil despre Canare sau Capul Verde - numite de Romanul Pliniu “cel Bătrân” în “Istoria naturii” 1:6 ca Insulele Gorgade - ori Caraibe): “Când Fenicienii au cercetat ţinuturile de coastă de dincolo de Gibraltar - plutind de-a lungul Libiei / Africii apusene - au fost zvârliţi în ocean, la o mare depărtare de coastă, de o năpraznică furtună; după ce, vreme de mai multe zile, fuseseră jucăria valurilor, ei au fost împinşi pe o Insulă şi, după ce văzură bogăţia pământului de acolo, Fenicienii au făcut cunoscută descoperirea lor. Când însă Tirenienii - în răstimpul în care stăpâneau mările - au voit să trimită o colonie într-acolo, Cartaginezii i-au împiedicat pentru ca nu cumva mulţi cetăţeni ai Cartaginei să plece în acea Insulă minunată şi, pe de altă parte, deoarece voiau să-şi păstreze un refugiu, dacă loviturile soartei s-ar fi abătut asupra lor pe neaşteptate iar Cartagina ar fi fost într-o grea primejdie. Şi, cum ei erau stăpânii mărilor, le era uşor să se mute împreună cu nevestele şi copiii pe Insula ce ar fi rămas neştiută de cei care i-ar fi învins”. Dr. Nikolay Jirov în cartea “Atlantida” din 1964 a scris: “Să subliniem că mitologia greacă cunoaștea - în general - Insule situate în apusul îndepărtat, în ocean. Acolo se aflau ‘Insulele Blajinilor’, unde domnea primăvara veșnică și bătea mereu zefirul răcoros. Într-acolo porneau favoriții lui Zeus, care nu cunoscuseră moartea. Mai târziu, acele Insule au fost identificate cu ‘Insulele Fericiților’, sub care se înțelegeau - de obicei - Insulele Canare de astăzi. Undeva, în Extremul Apus, se aflau ‘Insulele Hesperide’, având o minunată grădină cu mere. Unii cercetători socotesc că merele de aur ale Hesperidelor erau fructe citrice. Departe de Hesperide se găseau ‘Insulele Gorgade’, patria strămoșească a Amazoanelor. Uneori se presupune că Gorgadele erau Insulele Capului Verde. În general, informațiile au fost transmise - în diferite variante - de numeroși scriitori din antichitate, ca Pseudo-Aristotel în ‘De mirabilis auscultationibus’, Plutarh în ‘Sertorius’, ș.a.” (Este de corelat despre Atlanți că Blajini / Fericiți au fost documentați și în spațiul stră-Român). În 1979, istoricul Constantin Daniel din România a scris în cartea despre “Civilizația feniciană”: “Este sigur că navigatorii cartaginezi au ajuns în Insulele Canare, în Insula Madeira și în Insulele Azore. Nu este cu neputinţă de admis că o corabie cartagineză împinsă de vânturile alizee să fi ajuns până la coastele Mexicului de azi. O serie de temeiuri arheologice vin actualmente să întărească opinia acelora care susţin că fenicienii au ajuns în America şi au întemeiat aşezări acolo. În 1936 s-au descoperit în SUA în statul New Hampshire, nu departe de orașul North-Salem, ruine de construcții cu caracter ciclopic; toate vestigiile arată originea lor neindiană și o serie de specialiști au afirmat că astfel de construcții ar fi putut fi realizate de fenicieni. Pe vârful muntelui Show au fost descoperite pietre având întru totul aspectul unor altare de jertfă similare celor feniciene. Tot în SUA, în statul Massachusetts s-au descoperit săpate pe stâncă 2 reprezentări de corăbii tipic feniciene. Dar au fost aflate de asemenea în SUA un pumnal, o suliţă, un scut de bronz şi câteva obiecte de fier. În America de Sud s-au găsit borne de drum (pietre miliare) marcate cu litere feniciene. Pe o stâncă din vârful muntelui Havea, la o înălţime de 840 metri, nu departe de Rio de Janeiro, fiecare din semnele unei inscripţii ocupă un spaţiu cu o lungime de circa 3 metri, fiind, deci, vizibile din depărtare; aşezată într-un perete drept şi scrisă cu caractere feniciene, inscripţia începe astfel: ‘Badezir din Tyr în Fenicia, cel dintâi fiu al lui Ithobaal’. Regele Ithobaal a domnit în Tyr în secolul IX î.C.. Pe de altă parte, e de accentuat că pe stânci de lângă cursul Amazonului inferior s-au descoperit şi alte inscripţii menționând conducători din Tyr şi din Sidon din acel timp. În jungla braziliană Francesco Pinto a explorat 20 de peşteri pe pereţii cărora a întâlnit peste 250 de inscripţii cu caractere net feniciene, dar pe care nu le-a descifrat nimeni. În America de Sud s-au găsit și ruinele unor edificii care au fost construite cu o tehnică apropiată de cea feniciană. Astfel, la Tiahuanaco tehnica construcţiei unor ziduri, cu pietre fixate cu scoabe de aramă, înfipte în alte pietre şi apoi turtite la nivelul feţei zidului prin ciocănire, este un mod de construcţie extra-american, folosit de fenicieni, dar şi de etrusci ori de asirieni, avându-se în vedere că nici incaşii, nici preincaşii nu foloseau scoabe de aramă. Trebuie să arătăm, în aprecierea posibilităţilor vaselor feniciene şi cartagineze de a ajunge până în America, că galerele lor acţionate de 50 de vâslaşi parcurgeau zilnic circa 100 mile marine, adică 180 km, deci ar fi putut străbate cu mult mai repede distanţa dintre Europa / Africa şi coastele Americii decât caravelele lui Cristofor Columb, împinse doar de forţa vântului. Dar triremele feniciene aveau şi pânze, astfel că puteau naviga şi când vântul le împingea, lăsând pe vâslaşi să se odihnească. În acelaşi fel navigau şi drakkarele vikingilor, care aveau şi vâslaşi şi pânze, spre deosebire de caravelele lui Columb, mult mai lente şi depinzând de regimul vânturilor. Astfel că fenicienii ‘a priori’ ar fi fost mult mai capabili să ajungă până în America decât caravelele lui Columb. De aceea trebuie să considerăm ca posibile călătoriile feniciene în America, iar lipsa relatărilor despre ele să le punem pe seama misterului cu care îşi înconjurau rutele şi pieţele comerciale, mister de care a relatat şi Strabon, marele geograf grec, care a arătat că un vas fenician urmărit a preferat să naufragieze decât să-și dezvăluie destinația reală”. În secolul I, Mandeenii / Ioaniţii din zona Gherge-seilor / Ghirga-siţilor de pe Valea Iordanului, conduşi de Samariteanul Mag Simon menţionat în “Faptele Apostolilor” 8:9 - legaţi de Esenieni, fiind inspiratorii maniheismului - afirmau că Iisus a pervertit învăţăturile lui Ioan “Botezătorul” luate din Cultul Gherganului Osiris, ei crezând că sufletele morţilor ajungeau într-un Ținut dincolo de Mare, marcat de steaua “Merica” / numită identic ca în vechiul Egipt (în 1507, călugărul German Martin, care n-a călătorit vreodată undeva, când a auzit de America i-a corelat numele cu al călătorului Italian Vespucci, însă şi-a dat seama de greşeală, retrăgându-şi public afirmaţia în 1513: succesiv - cu însuşiri geografice şi aceeaşi rimă - au fost Muntele Meru, centrul lumii Su-mer, steaua Merica, etc.); în Merica / America, numele Mexicului a provenit de la locuitorii din Valea Lunii, leagănul Civilizaţiei lor precolumbiene, unde îşi aveau vechile zigurate iar în prezent îşi au capitala (după existența miticei nimfe Maia, fiica lui Atlas - cea mai mare și mai frumoasă dintre Pleiade, care l-a născut pe Gherganul Hermes - e interesantă iluzia descoperirii Maya acolo unde conchistadorii credeau c-ar fi fost India, când Maya în reala Indie însemna chiar iluzie).