Faptul că vechii Greci l-au apropiat pe Gheorgos / Ghiorgos de înţelesul “plugar” / “agricultor” a confirmat că Gherga / Gheorghe era de fapt exponentul falic al foştilor Pelasgi, care s-au sedentarizat, ca ţărani; tratarea în batjocură a “ţărăniei” (ca de pildă despre agricultorul / plugarul Gherga) n-ar fi decât ecoul tardiv al celor invidioşi pe potenţa cuiva care a fost clar evidenţiat şi drept fecundatorul fruntaş în societăţile vechi. Ca atare, interpretarea oricui că Gherga ar fi derivat din Gheorghe e chiar superficială (Gherga e literalmente exact notat aşa în Greaca veche ori în Română, Gheorgos / Ghiorgos în noua Greacă fiind Gheorghe în Română). Printre dovezile fizice de nume în formă scurtă precedând forma lungită sunt de pildă cele Anatoliene, unde Cavalerul SânGiorz - regăsit ulterior în Balcani şi România ca Trac / Dunărean - exista în marele Sanctuar Gherga din Caria / Anatolia săpat în piatră din mileniul I î.C. exact sub numele “Gherga” iar Sf. Gheorghe (Cavalerul creştin) a apărut ulterior, în mileniul I, tot din Anatolia / anume din Capadochia: aşadar - inclusiv acolo, în Anatolia - forma numelui Gherga a precedat forma numelui Gheorghe. Despre cum a fost la stră-Români, Dr. Ion Ghinoiu a scris în “Zeii pastorali” din 2014: “Sângiorzul, patron al verii pastorale, protector al animalelor şi holdelor semănate, a fost substitutul zeului geto-dac cioplit în piatră numit de arheologi Cavalerul Trac. Din suprapunerea zilei de celebrare a Marelui Mucenic Gheorghe peste Cavalerul Trac a rezultat o reprezentare mitică cu nume de sfânt şi cu atribuţii de zeu (în privinţa reprezentărilor mitice, românii au - se pare - mai multe asemănări cu panteonul celtic decât cu cel greco-roman). Dacii şi celţii pe de o parte iar urmaşii pe de altă parte au avut unele reprezentări mitice comune şi un calendar pastoral cu sărbători şi obiceiuri asemănătoare”. (Egalarea Cavalerului Trac Derzis - Duras / Zuraz la Geto-Daci - cu SânGiorz a fost sugestivă prin sine atât la Români, cât şi la vechii Greci: onomastic având multe posibilităţi, echivalarea tocmai aşa a anteriorului Cavaler, atât de către stră-Români, cât şi prin inscripţionarea cu numele Gherga în Sanctuarul Anatolian din Caria cu acel nume, incluzând apariţia ulteriorului Cavaler creştin Gheorghe originar tot din Anatolia care n-a fost accidentală, mai ales că s-a petrecut în timpi diferiţi, la etnii diferite, în medii religioase şi geografice diferite, acumulează prea multe coincidenţe pentru a fi o întâmplare).
Despre simbolistica numelui Gherga poate consideraţiile Dr. Traian Stănciulescu din “Miturile creaţiei” sunt utile: “Motivaţia simbolică a mitului filtrează ontosul prin logos, imitând nu de dragul lucrurilor, ci pentru a exprima atitudinea oamenilor faţă de ele. Dreapta potrivire a cuvintelor-nume invocată de Platon, respectiv ipoteza unei anumite ‘naturalităţi a limbajului’ se regăseşte în limbajul mitic în simbolistica numelui, în convingerea omului arhaic că legătura dintre nume şi persoana denumită cu ajutorul acestuia nu este numai o asociaţie arbitrară şi ideală, ci o legătură reală şi esenţială ce uneşte numele cu persoana. Tocmai prin această consubstanţialitate - având deopotrivă rol de cauză şi efect pentru practicile magice - se explică repetarea rituală a scenariului cosmogonic. Credinţa arhaică presupunea că participarea la prototip, prin reiterarea - de câte ori era nevoie - a gestului unic şi primordial al creaţiei cosmogonice, conferea celui care îl repeta puteri mari asupra lumii. Trecerea de la ontosul natural (universul fizic) la ontosul artificial (universul cultural) a echivalat cu procesul de transformare a creaţiei cosmice într-o paradoxală creaţie umană: mitul cosmogonic. Abordarea psihanalitică i-a condus pe hermeneuţi la concluzia că gândirea primitivă era o gândire de tip oniric. Asemeni visului, ea se servea de simboluri, prezente deopotrivă în rituri şi mituri. Relaţia simbolică ce apropia discursul mitic de realitate pare a fi de natură ontogenetică: ceea ce astăzi este corelat simbolic, probabil în timpuri preistorice era unit printr-o identitate conceptuală şi verbală. Având în vedere că lumea este dihotomic împărţită între sacru şi profan, sacrul - definit negativ din punctul de vedere al acţiunii umane (intangibil, insesizabil, incognoscibil, etc.) - apare ca fiind neprofanul, respectiv tot ce nu este profan. Paradoxul constă în aceea că, asemeni ‘principiului’ grecilor de odinioară, sacrul nu poate fi cunoscut decât prin intermediul semnelor sale. Or, fiind la îndemâna intuiţiei şi a percepţiei umane, aceste semne sunt deja profane. Ipostazierea simbolică a lor în cuvânt, idol sau gest ritualic evidenţiază doar aspiraţia omului către sacru, dorinţa sa de a rezona cu acesta, prin intermediul unor mijlocitori sacralizaţi într-o modalitate convenţională”.
Prenumele cele mai frecvente în Europa actuală |
Zeul luminii Mitra
(“Soarele nebiruit”), fiul Zeului Mazda
|
Bazinul Dunării
|
Academicianul Petriceicu Haşdeu a scris în 1894: “Cine anume să fi fost Pelasgii, acei autohtoni dintre Marea Neagră şi Marea Adriatică şi din care în timpul lui Herodot abia mai rămânea licărind o urmă? Este probabil că Pelasgii n-au fost Indo-Europeni, ci mai curând Hamiţi. Aşezămintele lor în Asia Mică şi Europa Sudică sunt în dreptul continentului African, unde Egiptul a strălucit ca centru al Hamitismului. Zidurile Ciclopice ale Pelasgilor par a fi surori cu piramidele Egiptene - cu care le şi asemăna în vechime Pausania - pe când Indo-Europenilor nu le plăceau niciodată construcţiile uriaşe. Oricum, fie Hamiţi, fie Indo-Europeni, Pelasgii n-au fost Greci şi n-au fost Traci; însă Tracii şi Grecii, descălecând în Europa, găsiseră o groasă pătură Pelasgă şi pretutindeni s-au amestecat cu ea, astfel că ei ştiau că nu sunt Pelasgi dar ştiau totodată că se trăgeau din Pelasgi, de unde aserţiunile contradictorii în aparenţă la scriitorii Antici, care deosebeau foarte lămurit pe Pelasgi, pe Traci şi pe Greci unii de alţii şi totuşi adesea îi împleticeau laolaltă. Cu acest raport de strat şi substrat s-a început istoria Peninsulei Balcanice”. Este de reținut că fenomenul “descălecării” practicat de Kurgani a fost precedat de fenomenul “debarcării” practicat de Pelasgi: în Vechea Lume, înaintea sedentarizărilor au existat deplasările / migrările, caracterizând ancestralele populații (începând cu străvechii vânători, culegători, pescari, neguțători, transportatori / navigatori, ș.a).
O situaţie manipulată similar s-a înregistrat de exemplu privind limba vorbită în Macedonia Antică (Țară azi împărţită faţă de dimensiunea sa istorică, ocuparea din prezent fiind sub forma: Sudul de către Eleni, Nordul de către Slavi); izvoarele istorice de pildă au anunţat în mod explicit că limba maternă a împăratului Macedon Alexandru “cel Mare” nu era Greaca (populară pe atunci în Peninsula Balcanică, în N căreia a crescut el, vorbită de Eleni în S şi de Greci ca limba lor maternă în vecina Peninsulă Anatolică / din E). Din secolul precedent împăratului Makedon, în vecina Peninsulă Italică / din V a apărut Latina, tot din secolul precedent ştiindu-se despre cel mai numeros popor din lume - după cel Indian / din Asia - ca fiind cel Trac / din Europa (iar nu populația Romană din zona unde acum e capitala Italiei). Limba maternă vorbită de Macedonii Antici (care a fost atestată că nu era Greaca iar Slavii au apărut doar Medieval) putea fi atunci ori “Barbară” / a apropiaţilor şi numeroşilor Traci ori Latină / a Romanilor mai îndepărtaţi şi mai puţini; evidenţele - până azi - dau doar o limbă constantă a autohtonilor Makedoni, anume Macedo-Româna / Aromâna, versiune Românică vorbită de Vlahii / Armânii arealului, ceea ce în Epoca Modernă a şi fost recunoscută oficial în Macedonia Nordică = fosta republică iugoslavă a Macedoniei drept “limba naţiunii constituante” (neadmisă însă de către celelalte state Balcanice care în secolul XX au hăcuit Macedonia istorică): de altfel, în prezent propaganda oficială Elenă îi consideră Eleni / Greci deopotrivă pe Macedoni / Makedoni și pe Traci / Traki - o parte dintre aceia trăind în Nordul actualei republici Elene și acum - în ciuda dovezilor evidente atât la Traki, cât și la Makedoni, ca diferiți de Eleni (de exemplu, Tracii au fost printre strămoșii Românilor - iar Românii nu se trag din Eleni - vechimea Tracilor fiind în istorie mai mare decât a Elenilor, etc). Romanii din Peninsula Apenină / Italică apoi - când au ocupat Peninsulele Balcanică şi Anatolică - au afirmat, tot conform izvoarelor istorice, că s-au întors în patria strămoşilor lor, rădăcinile Troiane (din care s-au desprins Tracii, vecinii răsăriteni ai Makedonilor) fiind foarte stimate de ei, până la sfârşitul Imperiului Roman. Un element important de considerat despre cele vorbite de cei vechi trăind în N Balcanic - între Mările Neagră şi Adriatică / Mediterană - a fost faptul admis de toţi lingviştii ca fiind mai aproape de Română decât de Italiană (limba Italiei, statul cu capitala Roma, din Peninsula Italică), însă paradoxul indus de unii este apariţia Românei ca ulterioară dispariţiei Imperiului Roman, ceea ce o pune doar în legături Medievale cu Graiurile Nord Balcanice; în consecinţă, concluzia - ce nu convine unora, din motive / interese obscure - este că până la mijlocul mileniului I î.C. “Barbara” Tracă era limbă proto-Română / proto-Latină (de altfel, străvechii Români - din vremuri îndepărtate, dinaintea apariției Indo-Europenilor - nici n-au fost așadar Indo-Europeni, fiindu-le anteriori acelora; dacă n-au fost Indo-Europeni, atunci n-au fost nici Latini, aşa după cum neştiinţific şi chiar violent s-a acreditat ulterior). O altă diversiune a fost acreditarea în Epoca Modernă a așa-zisei “perioade Elenistice” de aproape 3 secole - declarată între dispariția împăratului Makedon Alexandru cel Mare și apariția primului împărat Roman - când rolul major în Lumea Veche nu l-au avut Elenii Balcanici din Sudul Makedonilor, ci Grecii din Anatolia (ca urmare a colaborărilor EurAsiaticilor, anume a celor din Asia “Mică” / Micro-Asiaticilor cu Europenii Makedoni / din Nordul Balcanicilor Eleni): atunci a fost “Grecizarea” unora din Asia Centrală / Orientul Mijlociu și din Bazinul Mediteran - inclusiv din Galileea - însă unii propagandiști interesați în Epoca Modernă de Balcanizarea Elenistică insistă cu “Elenizarea”, cu perioada “Elenistică”, etc. (în dispreț față de dovezile istorice). Stolnicul Constantin Cantacuzino a pomenit în “Istoria Țării Românești” de existența la limita apuseană - în Ținutul Hațegului din Ardeal / vecin cu Ținutul Gugulanilor din Banat - a unor vechi Makedoni: “Cum dupre Alexandru Machidon voivozii lui cei mai aleși prin țările cele mai mari și mai bune în Asia au rămas și s-au așezat, și feciori și nepoții lor pe urmă multe neamuri moștenire le-au rămas acele țări. Așa și aici dară au rămas de aceia, și până în vremile de pre urmă s-au tras; și doară vreo rămășiță de ale acelora și până astăzi, de nu aici, iar în Ardeal pot fi, cum unii den Hațeg adeverează și să țin să fie. Acum dară, acestea și aceștia așa viind și fiind, iată mai încoace numele Vlahi le-au răsărit, și așa și până astăzi să trage. Ce dară ce de acest nume să zice, și de când acest nume să zice, și de când acest nume le-au rămas mai osebit al lor, de nu le zic alții acum nici Gheti, nici Dachi, nici Romani, ci Vlahi mai ales”. Este de știut că până în Epoca Modernă, preoții Gherga din răsăritul Banatului - din vecinătatea Ținutului Pădurenilor / Ținutului Hațegului - și-au afirmat sorgintea Makedonă / Aromână; de exemplu, bunicul autorului acestei lucrări “Originea Gherga” / preotul ortodox Aurel Gherga din Blajova, tatăl său / preotul ortodox Ioan Gherga din Icloda și bunicul său / preotul ortodox Damaschin Gherga din Pădurani - toți decedați în secolul XX - și-au susținut ascendența Aromână / Makedonă, la fel ca și tatăl autorului / Vasilie Gherga din Timișoara: așadar acum, autorul acestei lucrări “Originea Gherga” / Eugen Gherga ori fiul autorului acestei lucrări “Originea Gherga” / Șerban Gherga - trăind în Timișoara secolului XXI - n-au motive pentru a respinge cele mai recente și mai apropiate mărturii (culese chiar în propria familie) despre înaintașii neamului, fie că acestea “convin” sau nu, pe linie paternă, adică bărbătească / masculină, despre Gherga fiind de reținut și elementul Aromân / Makedon. La începutul secolului XVIII, “Istoria Țării Românești” / “Letopisețul Cantacuzinesc” a notificat prezența Makedonă / Aromână în Ținutul Hațegului; în secolul XIX, tot la S de Râul Mureș ca și Ținutul Pădurenilor, a fost înregistrată - în Tradiția tipică a cununiilor între Aromâni / Makedoni - cununia dintre neamurile preoțești Makedone / Aromâne Gherga și Barzu, ș.a.m.d.: în consecință, în timpul ultimelor secole s-a confirmat o realitate mult mai veche, a prezenței Makedone în areal, confirmările provenind atât de la stolnicul cronicar din București, cât și după peste 3 secole de la Gherga din Banat. Ținutul Pădurenilor - din răsăritul Bănățean - are denumirea sugestivă; despre Ținutul Hațegului - din vecinătatea sa Ardeleană - e de știut că însemna Ținutul “Pădurii Tinere” (căci “hațeg” avea acel înțeles), fiind fostul domeniu Gherțeg / regal de vânătoare al liderilor Geto-Dacilor, aflat înspre Sarmați: codrul vechi a fost în Munții Rușchei / Poiana Ruscă - în care e Ținutul Pădurenilor - la N de Ținutul Gugulanilor, existent tot în răsăritul Bănățean (corespunzător “Dicționarului de arhaisme și regionalisme” publicat în 2002 de Dr. Gheorghe Bulgăr și Dr. Gheorghe Constantinescu-Dobridor “ruscă” = “râpă”, Munții Poiana Ruscă - găzduind Ținutul Pădurenilor - având multe râpi dar și plaiuri cu multe pășuni, acolo platoul cu pajiște, din poiană, purtând denumirea concludentă de “ghergheleu”). Autori Antici ca Elenul Eschil în fragmentul 73 a notat că Fluviul Istru era o mare apă curgătoare a Munților Riphaei, Romanul Pliniu “cel Bătrân” în “Istoria naturii” 5:7 a scris despre Munții Riphaei ai Hiperboreilor, ș.a. (Munții “Riphaei” erau notați și “Ripaeos” = “Ri-Paeos”): unii cercetători au localizat acei Munți ca fiind Carpații Vestici populați de Geto-Daci; la invazia Romanilor, mulți băștinași s-au refugiat în Poiana Ruscă (o analogie onomastică se poate face cu o grupare umană din Canaan / Trans-Iordania, anume cea a Uriașilor / Găliganilor Refaiți / Refaimi - “Rephaimi”, consonantic notați de Fenicieni “RPM” / aceiași consonantic având “RMN” pentru ceea ce ulterior a devenit Liban - menționați de vechii Evrei în Vechiul Testament ca vecinii biblicilor Gherghe-sei). În 1892, academicianul Simeon Marian în “Naşterea la Români” a scris că “Românii numeau binecuvântata femeie însărcinată drept ‘grea’ - în Banat ‘greoană’ - iar un proverb străvechi zice: ‘mulţimea copiilor, bucuria Românului’ sau ‘mulţimea copiilor, averea Românului’; deci, una dintre dorinţele cele dintâi ale noilor însurăţei - şi cu deosebire ale tinerei neveste - era şi aceea de binecuvântare cu naştere de fii şi fiice sau, cum se mai zice, cu ‘gloată’. La Români pentru mult timp s-a păstrat obiceiul ca soţia să ia numele soţului nu de la cununie, ci după ce a născut primul prunc”. Între spaţiul etnogenetic Român - care din Epoca Pietrei până în prezent a produs nenumărate generaţii, unele foarte numeroase la timpurile lor - și cel al Vechii Civilizaţii Europene (iar pre-diluvian, acel spaţiu a aparţinut Raiului) sunt echivalențe clare:
Spațiul Vechii Europe și spațiul etnogenetic Românesc |
O scurtă privire în urmă este tema următoarelor rânduri: în înţeles străvechi, Gherga ar însemna “cultivator de păducel” (de exemplu, meşterul grădinar în gardurile vii la grădini, etc.); în vechea Greacă, “ăkherdos” însemna tot “păducel” / “gherghin” în Română (cele mai bune săgeţi se confecţionau din gherghin / păducel). Planta respectivă a însoțit oamenii permanent, încă din preistorie. În zonele așezărilor lacustre din Epoca Pietrei au fost găsite cantități importante de semințe de păducel / gherghin, ceea ce sugerează că a fost utilizat și ca aliment pe atunci. Vechii Greci - care au folosit pentru păducel vechiul termen “ăkherdos” - considerau gherghinul un simbol al speranței, fericirii, dragostei și cununiei. Păducelul / Gherghinul a provenit din Asia Centrală și Bazinul Mediteran (N Africii și S Europei): tulpina îi e contorsionată, are lemnul tare, crește îndeosebi în zonele de stepă, până pe dealurile chiar înalte. De numele Gherga este legată denumirea arhaică Gherghin / Ghergh’in a păducelului (arbust cu ramuri spinoase de mai mulţi metri - ce înfloreşte primăvara - care preferă soarele direct cât mai mult, aflat îndeosebi la marginea pădurilor de foioase de pe coline; planta, numită inclusiv Gherghinar, ştiută ştiinţific drept “Crataegus” din familia trandafirilor “Rosaceae”, este cu frunze crestate, are flori albe, dispuse în bucheţele - uneori spunându-i-se “măceş alb” sau “mărăcin alb” - şi face fructe rotunde de culoare roşie, comestibile, din ea producându-se un ceai a cărui infuzare ajută mai ales tratarea bolilor cardiace); de altfel, în vechea Română - conform şi lingvistului Român Vasile Ioniţă - pentru mărăcini se folosea şi radicalul “arcia” (regăsit şi în vechea Latină).
Ghergher
în manuscrisul lui Dioskorid
|
Caduceu |
Europenii (femei şi bărbaţi) în timp |
Schiţă de Sabine Deviche, 2015 |
Indo-Europenii |
Îngerași străvechi |
Sf. Gheorghe
|
Ardeal, în centrul României |
Exact în anul 982 - când în Dobrogea Gheorghe cârmuia ca jupan iar George era cel care judeca - în Guzgan / N Afgani-stanului, lucrarea de geografie “Limitele lumii” = “Hodud al-Alam” a consemnat că la răsărit de Carpaţi existau Români. Este de ştiut că - fiind alofonia lui cioban - jupanul era stăpânul feudal iar jupa era rezidenţa sa (denumirea derivând din Anticul Jupiter, care era “tatăl stăpân”); în secolul IX - cu jurisdicţie asupra Dobrogei - şi-a început activitatea Episcopia “Sil-Istriei” = Silistrei, întemeiată în 870 de către Gheorghi (acelaşi episcop Gheorghi / George înfiinţând - tot pe Dunăre - şi Episcopia “Bel-Gradului” = Belgradului): la 836 - în Bălţile Dunării, Delta Dunării şi pe ambele maluri, cu un târg important Gherghina / acum Galaţi, jurisdicţia fiind îndeosebi în Dobrogea - a luat fiinţă, cu sprijin bizantin, primul stat Românesc atestat istoric (în 839 atestat şi de către prima cronică Turcă). Despre începutul aceluia, e de ştiut că în 813 Bulgarii / Sciții au deportat mii de familii creştine Rumâne din S Dobrogei peste Dunăre iar în 836, prin lupte dure în Dobrogea cu Sciții / Bulgarii, bizantinii câştigători au împuternicit Blahii / Vlahii autohtoni de la Dunărea inferioară - dintre Silistra şi Sulina - să se organizeze într-o formaţiune statală proprie, pentru stăvilirea Sciților / Bulgarilor din S şi a Ungurilor / Maghiarilor din N (influenţa acelei Ţări Rumâne, după cum a notat cea mai veche cronică Turcă, nu era doar în Dobrogea ci în răsărit şi după gurile Dunării, până la Nipru, acolo ajungând în atingere / vecinătate cu Garðarii care apoi, în acelaşi secol IX, au întemeiat statul Rus, dinastia cârmuitoare peste Ruşi - denumită Rurik / Ru-rik, a “regilor roşii” ai Ruşilor - având, conform analizelor efectuate la începutul secolului XXI, acelaşi tipar patern genetic ca Gherga). Este de remarcat că la vărsarea celui mai vechi braţ al Fluviului - în extremitatea răsăriteană a Deltei - singura localitate unde se pot vedea laolaltă Dunărea şi Marea Neagră e Sf. Gheorghe 44,53 lat. N, 29,36 long. E / judeţul Tulcea (cu atestarea documentară Medievală ca San Giorgio / de exemplu şi pe harta realizată de Petrus Vesconte la 1327 în Veneţia); de altfel, Tulcea 45,11 lat. N, 28,48 long. E - oraşul de la intrarea în Delta Dunării, ce a dus la denumirea judeţului Românesc din N Dobrogei cuprinzând Delta Fluviului - îşi are etimologia bazată pe Gurga / Turcea (poetul Roman Ovidiu a notat în “Scrisori din Pont” 1:8 despre cetatea Tulcea - bine protejată prin valuri de pământ - că a fost întemeiată de Caspianul Aegisus iar în “Tristele” 2:190 a scris că “Iazigii, Colhii și Geții cu greu pot fi opriți de apele Dunării”: Sarmații / Iranienii Iazigi s-au stabilit în susul Dunării la gura Tisei iar Colhii / Georgienii erau din V Caucazian, în Dobrogea - unde erau gurile Dunării - fiind demult deja stabiliți Cariani / Gherghiți din V Anatoliei, toți acei Estici / răsăriteni trăind împreună cu Geții în spațiul Antic Românesc). Cei 2 lideri nominalizaţi în Biserica din Basarabi - jupanul Gheorgu / Gheorghe şi judecătorul George - cârmuiau formaţiunea Română întemeiată în Dobrogea cu ajutor bizantin (că era a Rumânilor / Românilor - pe lângă că geografic se afla în vatră Română - au indicat şi istoricii bizantini, orientali, ş.a). În lucrarea “Complexul rupestru de la Murfatlar-Basarabi” din 2009 a Academiei Române, Oana Damian de la “Institutul de Arheologie Vasile Pârvan”, împreună cu Andra Samson şi Mihai Vasile de la “Muzeul Naţional de Istorie” al României, au scris: “Inscripţiile runice au fost considerate asemănătoare cu aşa zisele rune turcice descoperite în Mongolia, în sudul Rusiei, cu unele semne izolate aflate în aşezările de la Pliska, Madara, Preslav sau de pe teritoriul Ungariei. O încercare de clasificare a runelor de la Basarabi-Murfatlar stabileşte existenţa mai multor categorii de texte gotice, gotico-vechi, germane, vechi germane şi proto-bulgare, putând fi atribuite populaţiilor turcice (protobulgari, pecenegi) sau unor rămăşiţe ale goţilor creştini, care trăiau în apropierea Constanței ori chiar unor populaţii nordice (vikinge). Ca încercări de descifrare amintim numele greceşti Agathon, Khariton şi Agathonik pentru inscripţia formată din 3 rânduri scurte din stânga intrării bisericii rupestre 4, numele patriarhului monofizit al Constantinopolului, Ioan din Efes, pe peretele de est al aceleiaşi bisericuţe şi numele George Areopagita în cea cu 11 semne de pe peretele de vest al naosului bisericii rupestre 4”, acea “biserică rupestră nr. 4” fiind cea mai mare dintre Bisericile complexului (în vechea Greacă, prin calificativul “Areopagit” al lui George se înţelegea “Judecător” / “Jude”).
Gheorgu / George “Areopagitul” = Judecătorul Gherga |
De sărbătoarea ce începea la o lună după echinocţiul de primăvară - aşa cum onomastic de Gherga sunt legaţi Grigore şi Gheorghe - au fost legate ambele semnificaţii post-diluviene ale principalelor profile ocupaţionale (pastoral şi agricol), derivate din preocupările faţă de animale ale vânătorilor Nordici şi faţă de plante ale culegătorilor Sudici, din Epoca Pietrei: în 23 IV era debutul sezonului pastoral prin sărbătoarea lui Gheorghe, nume ulterior major consacrat agricol; cumularea celor 2 virtuţi - pastorală şi agricolă - în aceeaşi celebrare, sub acelaşi patronaj, reflectă sorgintea comună Gherga. Etnologul Maria Cristea din Viena / capitala Austriei a cercetat “Sângiorz - Anul Nou Pastoral”: “Sân-Georgiul, ipostaza populară românească a sfântului creştin, este stăpânitorul vremii calde, sfântul cel mare peste câmpuri, înverzitorul naturii şi semănătorul tuturor seminţelor, cel ce înfrânge vrăjitoarele şi le zădărniceşte actele magice, în special pe cele de luare a manei laptelui, protejând astfel cirezile şi turmele, cel care arată aleşilor comorile, smulgându-le de la diavol, chezaşul tuturor tocmelilor şi patronul tinerilor şi al armoniei familiale. Popularitatea în general nu este legată, în principal, de martiriul eroului sărbătorit şi sanctificat de biserică, ci de vechi ritualuri legate de ciclurile vegetaţiei, care şi-au găsit un ecou larg în folclorul multor popoare. Sfântul Gheorghe este agricultorul care ucide ‘balaurul’ - elementul teriomorf, malefic, duhul rău al pământului - pentru a-i elibera forţa vitală, energia biologică, germinativă, care este primăvara, cu întregul ei cortegiu de binefaceri. De fapt, grecescul ‘Georgos’ înseamnă ţăran, cultivator de pământ. Ziua lui fixată la 23 IV marchează începutul primăverii, începutul păstoritului, un nou ciclu de vegetaţie. În ipostaza populară erau folosite numeroase practici magice, de-a lungul unui ciclu de 3 zile, cu scopul de a se asigura protecţia gospodăriei, oamenilor, animalelor, recoltei, pentru fertilitate, belşug, sănătate şi pentru atragerea ‘forţelor benefice’. Funcţia apotropaică a apei a fost preluată în creştinism ca purificatoare, în ritualurile ecleziastice. Peste această zeitate a vegetaţiei, protector al cailor, vitelor cu lapte şi holdelor semănate, identificat în Panteonul românesc cu Cavalerul trac, creştinismul a suprapus pe Marele Mucenic Gheorghe. Această reprezentare mitică se numeşte Sângiorz în Transilvania şi Banat şi Sfântul Gheorghe în rest. Sângiorzul şi Sântoaderul cel Mare - celebrat prin Caii lui Sântoader - divinităţi pastorale de origine indo-europeană, au în credinţele, folclorul şi iconografia românească trăsături comune cu Cavalerul trac: sunt divinităţi tinere, purtate în spate de cai (Sângiorz) sau au ei înşişi copite (Caii lui Sântoader), purifică spaţiul de forţele malefice, omoară balaurul, încuie iarna şi descuie vara. Mânecătoarea e o divinitate a Panteonului românesc, soră cu Sânjorjul, celebrată la Sângiorzul Vacilor (22 IV), sărbătoarea nocturnă din ajunul zilei de Sângiorz. Acum vitele sunt lăsate să pască libere, pe unde vor. Este timpul când se crede că se fac diferite vrăji şi farmece pentru a se fura mana vitelor (fertilitatea şi laptele) şi rodul pământului, de către vrăjitoarele (moroaie sau strigoaie) care, dezbrăcate până la brâu, rostesc diferite formule magice, efectuează diferite practici rituale, cu efecte ‘sigure’ care se pare că au credibilitate în majoritatea zonelor ţării. La Mânecătoare se pune măcieş în coarnele vacilor, pentru ca vrăjitoarele să nu le poată lua mana, pentru ca descântecele lor să nu le poată atinge deloc. Pentru a se apăra, oamenii îşi împodobesc acareturile cu Ramura Verde. Atât de întemeiată era credinţa şi spaima oamenilor că strigoii vii, care în acea noapte îşi părăsesc trupurile, se bat cu limbile meliţelor la răscruci şi hotare de drum, apoi vin şi intră din nou în trupurile lor, ca să ia ‘mana vacilor, rodul câmpului, visul fetelor şi norocul băieţilor’, încât în această noapte, pentru a-i speria şi pune pe fugă, pentru a contracara farmecele vrăjitoarelor, toată aşezarea participa la nişte contrafarmece şi mijloace de luptă, pentru a se apăra de forţele malefice. În primul rând era zgomotul - strigăte puternice, chiuituri, tulnice, buciume. Se ascundeau limbile de meliţă pe care călăreau strigoii sau se ungeau cu usturoi, mai mult chiar, se folosea o unsoare făcută din usturoi şi plante apotropaice. Pentru a ţine departe strigoii şi a apăra gospodăria, cu acea unsoare se ungeau pragurile uşilor, porţile, ferestrele, fântâna, vitele şi oamenii. La sate, în ziua de Sângiorz se puneau la stâlpii porţilor, la ferestre şi uşi, la streaşină şi fântână, grajduri şi coteţe, în cimitire şi pe morminte, crenguţe verzi care, după trecerea sărbătorii, erau strânse şi uscate de către gospodină, pentru a fi folosite la oameni ca leacuri împotriva frigurilor iar tocate mărunt se puneau în nutreţul animalelor pentru a fi sănătoase şi fertile. Creanga era tăiată întotdeauna de un bărbat - capul familiei - şi era ‘un substitut al zeului vegetaţiei, protector al vitelor, cailor şi holdelor semănate’. Se credea că în această zi de cumpănă între Vechiul An şi Noul An Pastoral, forţele malefice erau deosebit de active, iar crengile verzi aveau rolul de a apăra oamenii, vitele, semănăturile, de a contracara farmecele făcute la Mânecătoare şi pentru rod bogat, fertilitate şi noroc în Noul An. În unele regiuni, flăcăii, în semn de prietenie sau dragoste, împodobeau în ascuns porţile caselor fetelor de măritat. Bucăţi de pământ cu iarbă erau puse sub cloşcă pentru ca puii să fie feriţi de boli şi primejdii. Era o tradiţie cu caracter de carnaval bucolic, care s-a păstrat în unele aşezări din Transilvania până spre mijlocul secolului XX, având drept scop stimularea forţelor creatoare a naturii, a fertilităţii vitelor şi pământului. Ea purta denumiri diferite, în funcţie de localitate, cum ar fi: Gheorghe, Goţoi, Păpălugă, Păpăluhară, Plugari, etc., de fapt fiind denumirea costumului şi măştii din frunze şi scoarţă de copac, purtate de flăcăul care dorea astfel să sugereze reînvierea simbolică a zeului vegetaţiei şi fecundităţii. Întregul ceremonial aminteşte de riturile de iniţiere. În noaptea de ajun a zilei de Sf. Gheorghe, flăcăii se strângeau în pădure, stabileau cine va interpreta personajul Sângiorzului, îşi confecţionau straie din frunze înverzite prinse direct pe veşminte, mască şi opinci din coajă de copac şi dimineaţa, cu un băţ înfrunzit în mână, însoţiţi de un alai de băieţi care chiuiau sau cântau din fluiere improvizate, într-o larmă îngrozitoare spărgeau liniştea satului, stârnind hămăitul câinilor şi veselie între săteni - dar mai ales între copii. Cel care reprezinta pe zeul fitomorf intra în curţile caselor, încerca să sărute fetele şi femeile, atingea oamenii cu urzica, iar gospodarii aruncau asupra lui găleţi întregi de apă. Felul acestui cortegiu era diferit, în funcţie de regiune. Dacă un gospodar nu reuşea să ude Păpăluga (deoarece era apărată de anumiţi membri ai cortegiului), era semn rău pentru bunul mers al gospodăriei. Ceata Sângiorgiului era apoi cinstită de către stăpânii casei, cu diferite daruri. În final, după ce a cutreierat întregul sat, personajul ‘murea simbolic’, era aruncat în apă, sau costumul de frunze era dezbrăcat în anume locuri: în codru, pe malul apei, în curtea gospodarului care a ieşit primul la arat - în funcţie de ritualul regional. În unele regiuni, el era îngropat ca un mort. În altele, din frunzele costumului se alcătuiau cununile pe care mirii le purtau pe cap - ca simbol al fertilităţii. După unele surse, acest obicei s-a mai păstrat în sudul Ardealului. Deosebit de interesant este faptul că o tradiţie asemănătoare este consemnată în anumite regiuni din Austria, unde în fiecare an, la sărbătoarea Sf. Gheorghe, este celebrată de sate întregi. În ajunul sau în ziua de Sângeorz - străvechi început de An Pastoral - se aprinde Focul Viu, după metode primitive, pentru ca prin puterea purificatoare a focului, a luminii şi a fumului să se alunge forţele malefice rămase din timpul iernii, pentru a goni vrăjitoarele, forţele distructive ale naturii (furtunile, grindina, trăsnetul, bolile animalelor, atacul animalelor sălbatice). Producerea Focului Viu se face de către bărbatul casei, frecând 2 lemne uscate până se aprind. El se aprinde în fiecare gospodărie şi la hotarul satelor. Acest Foc Viu se păstrează apoi cu mare băgare de seamă ca să nu se stingă niciodată peste tot anul, crezându-se că acea casă în care s-ar afla un astfel de foc are mare noroc şi nici un rău nu se poate apropia de ea. Acest obicei ancestral de obţinere a focului ‘curat’ mai este folosit de către bulgari şi în India de către brahmani. La stână ciobanii aprindeau 2 focuri vii - prin acelaşi procedeu ancestral. Odată aprinse, ei săreau peste - spunând diferite descântece magice cu caracter pastoral, pentru a se purifica, iar când flăcările se mai ogoiau, printre cele 2 focuri erau trecute şi oile, tot în acelaşi scop precum şi pentru a le feri de primejdii şi de boli. Aceste focuri trebuiau păstrate aprinse până la coborârea oilor de pe munte şi era interzis de a se împrumuta. În cadrul ceremonialului era şi purificarea oilor - într-un vas de lut se punea untură de porc, usturoi zdrobit şi verdeţuri, peste care se punea jăratic iar când acea combinaţie începea să fumege, ciobanii afumau oile, blana şi ugerele lor. Din acea compoziţie se făcea o alifie tămăduitoare pentru bolile de piele, de la oameni şi animale, de asemenea se ungea ugerul oilor la Sângiorz, pentru a preveni Furatul Manei de către vrăjitoare. Ziua de Sf. Gheorghe era termenul la care se tocmeau ciobanii, pentru toată vara. Este o datină a păstoritului, la început de an pastoral, ca proprietarul oilor împreună cu oierii să stabilească exact timpul când trebuiesc scoase oile la păscut, locul exact al păşunii, locul unde se face strunga oilor precum şi coliba ciobanilor. Obiceiul este să se unească mai mulţi proprietari de oi şi să se formeze o turmă mare, apoi să se dea arvună păstorilor şi să se stabilească Alesul (Timpul). De obicei Timpul este în 21-23 IV. După ce se face strunga şi coliba, se separă şi se închid mieii iar oile sunt lăsate toată noaptea să pască (21 IV) timp în care ciobanii le veghează, stând răzămaţi în bote (bâte), cântând din cimpoi, tulnice sau fluiere. În dimineaţa următoare vin cu oile la strungă iar primul muls se face într-un ritual special, în găleţi spălate cu apă neîncepută şi iarbă, pe buza cărora este pus un colac din pâine nedospită, care, după terminarea lucrului este împărţit şi mâncat de păstori. Din acel lapte se face primul caş. Seara, păstorii pleacă din nou cu turma la păscut, de data aceasta şi cu mieii. În dimineaţa de Sf. Gheorghe se reia ritualul mulsului, după care stăpânii şi oierii petrec până seara. Iar de acum, sezonul păstoritului este deschis. O piele de şarpe, jupuită de Sf. Gheorghe şi purtată la gât, se credea că ferea de friguri. La Sf. Gheorghe se ungea cu usturoi ţâţele vacilor, pentru ca fermecătoarele să nu le poată lua mana. La Sf. Gheorghe se ungeau şi ferestrele / uşile cu usturoi. În Muntenegru, fetele se duceau la fântână în zorii zilei de Sf. Gheorghe pentru a privi în adâncul ei până ochii li se umpleau de lacrimi, crezând că astfel vedeau în apă chipul ‘ursitului’ lor. Băieţii le udau pe fete ca să nu se apropie de ele strigoaicele sau pentru ca fetele să nu se transforme în strigoaice. Se credea că udatul se face de bucurie primăvara; cine se spala în dimineaţa acestei zile cu rouă, toată vara urma să fie sănătos şi nu-i ieşeau pete pe obraz: în ajunul zilei de Sf. Gheorghe, fetele se spălau pe faţă cu rouă pentru a fi mai frumoase şi mai atrăgătoare. Avem o mitologie bogată cu care orice popor s-ar putea mândri. Dacă sunteţi obosiţi, dacă doriţi să faceţi o adevărată infuzie de vigoare spirituală, părăsiţi pentru câteva zile lumea oraşului şi faceţi de sărbători o incursiune în lumea satului (acolo unde tradiţiile s-au mai păstrat - cel puţin în parte); profitaţi atâta timp cât ele mai există, cât se mai păstrează. Chiar dacă istoria, timpurile şi în ultimul timp natura este parcă potrivnică, ţăranul român continuă să-şi respecte tradiţiile, atâtea cât s-au păstrat, din respect pentru înaintaşii lui, deoarece ‘în sufletul lui nu va mai trăi atunci omul cel vechi, omul din viaţa de toate zilele - în sufletul lui se vor deştepta sufletele strămoşilor lui, care vor trăi clipe de viguroasă viaţă în cadrul vieţii unui îndepărtat strănepot’.” Cercetătorul Român Ilie Tudor a scris: “Se credea că în Focul Viu sălăşuia însuşi Gheorghe; prin acel foc era încuiată iarna şi era declanşată înverzirea pajiştilor şi codrilor, Gheorghe ferind păstorii şi turmele de fiare. Focul Viu de SânGiorz era unul dintre focurile importante de peste an (cum era de pildă cel ritualic de la solstiţiul de iarnă - al bucuriei şi comuniunii - destinat strângerii relaţiilor dintre rude, vecini şi prieteni, cel de Dragobete, ş.a.m.d.; pentru cei cu inima slabă, în Focul de Dragobete se puneau câteva mâini de gherghine / păducel iar câte un pic din cenuşa rezultată - strânsă într-o oală - era pus apoi în fiecare dimineaţă în ceai şi era dat pentru întărirea inimii)”.
Primii regi din lume se numeau Gherga; asemenea afirmație - poate tulburătoare - izvorâtă din străvechea divinitate / regalitate Gherga, cu transmiterea în decursul vremurilor a nobilului nume Gherga, s-ar explica prin cel puțin 5 argumente semnificative:
· argumentul arheologic (primele sceptre - divine ori regale - din Vechea Lume, denumite și “Kerykeion” au fost atestate chiar în spațiul stră-Român, unde și în prezent e cel mai răspândit numele Gherga)
· argumentul genetic (elita emancipată la sfârșitul Epocii Pietrei - în vremurile descreșterilor severe ale numărului bărbaților din cauza răspândirii agriculturii unde s-au implicat multe femei - cu acumulări de mari bogății, puteri, acces la muieri, etc., a fost formată mai ales din războinici și preoți, ale căror bunăstări s-au acumulat îndeosebi în fertilele Bazine ale celor mai importante ape, succesul transmițându-se peste multe generații inclusiv prin numele reținut de vechii Greci ca Gheorgos, echivalentul fermierului)
· argumentul lingvistic (adică onomastica Gherga, începând de la stăpânirea Pământului - ca “Ghe-rga”, unde “Ghe” = Pământ și “rga” = regalitate - până la a fi expresia cumulată “Gher-Ga” a Cerului “Gher” și a Pământului “Ga”, fie datorită cununiei între acelea, fie datorită veștilor purtate între acelea)
· argumentul mitic (cu relatări chiar mitologice despre primii cârmuitori Gherghi în Vechea Lume, transmise încă de la Uriași prin Marea Zeitate Ghirghe - Kirke / Circe - până la îngerii Veghetori Gregori sau ulteriorii lideri)
· argumentul logic (mai mult ca intuiția, gândirea - nu Magică, ci rațională - ar corela / corobora elementele existente, pentru dispunerea lor la baza numelui Gherga)