Atenianul Socrate s-a concentrat nu pe natură / cosmos - adică lumea externă - ci pe lumea internă / om şi s-a sinucis, silit de Elenii vechi din oraşul lui: nu a lăsat nimic scris. Carianului Hipocrate, “părintele medicilor” (născut în Insula Kos din largul oraşului Halicarnos / azi Bodrum), Anaxagora i-a spus că Universul este multidimensional: “Deoarece totul este infinit şi etern, prin materie sunt create nenumărate lumi, co-existente şi succesive în spaţiu şi timp. Nu numai natura în ansamblul ei este infinită, ci şi tot ce o compune în număr şi dimensiuni. Trebuie să ştii, o Hipocrate, că totul este în tot şi că separarea absolută nu este în nici un fel posibilă, fiindcă în tot este o parte din tot. Nimic nu se naşte şi nimic nu dispare; este vorba doar de amestecuri şi separări între lucrurile care există sau - dacă vrei, pentru a înţelege mai bine silogismul - ceea ce produce aceste transformări aparente sunt deplasările diferitelor substanţe, cantitatea fiecărui element fiind incalculabilă şi ea va rămâne mereu în lume egală cu ea însăşi”. În Lampsacus, de exemplu unul dintre discipolii lui Anaxagora a fost filozoful Carian Archelau, născut în Milet - profesor al lui Euripide - care credea că stelele sunt locurile “metalelor fierbinţi” (tot din Milet a fost şi profesoara lui Socrate, ea învăţând cele ştiute din Caria); contemporan cu profesorul Anaxagora a fost Diogene care trăia în colonia Milesiană - adică a celor din Caria - Apollonia / azi Sozopol 42,25 lat. N, 27,42 long. E, Bulgaria: acela - referindu-se la meteoritul de pe Râul Aegospotami din N Sestos / de pe malul opus Farului din Abydos - a fost primul Grec care a spus că meteoriţii proveneau din spaţiu, el mai postulând că energia înseamnă materie (abia la sfârşitul mileniului II a fost demonstrată ecuaţia respectivă, de către savantul Evreu Albert Einstein). La Şcoala din Lampsakos / Lampsacus a predat şi filozoful Epicur 341-270 î.C., continuator al ideilor Carianului Leucip din Milet (care a exprimat teoria atomistă, inspirat de ideile învăţatului Fenician Mochus din Sidon, contemporan Războiului Troian; elev al Carianului Leucip dar şi al unor Magi Chaldei / Gharghei după cum a scris Diogene Laerţiu, a fost şi Tracul Democrit din Abdera, care a explicat că lumea e compusă din “idei” sau atomi în număr infinit, cu existenţă eternă - diferenţa lor fiind doar prin formă - mişcarea provocând combinaţiile ideilor / atomilor provenind din izbirea lor, totul în lume datorându-se schimbările de poziţie ale acelora: e de remarcat că “ideea” aparţinea Idei / Marii Zeiţe care era celebrată pe creştetul Gargaros al Sacrului Masiv Ida, la poalele căruia - pe lângă fosta Troadă / Troie - se afla şi Lampsac). Abordarea filozofului Epi-kuros / Epicur a fost opusă abordării platonice: în 306 î.C., el s-a mutat din Anatolianul Lamp-sakos / Lampsac în Atica Gerakas - suburbie a Atenei - pe Moșia unde a trăit străvechiul Anatolian Gargittos (și de unde provenea taică-său); acolo Epicur și-a deschis “Grădina”, anume propria instituție educativă, orientată împotriva “Academiei” lui Platon din relativa vecinătate. La intrare în “Grădină” = “Școala Epicureică” - dăinuind pe terenul Gherghit din E Atenei până în secolul III - scria “Străinule, te vei simți bine aici, unde cel mai înalt bun e plăcerea”: doctrina morală a filozofului Epicur și a discipolilor se baza pe fericirea rațională a persoanelor (acolo - spre deosebire de “Academia Platonică” - înțeleptul Epicur care a condus-o 36 de ani, până a murit de pietre la rinichi, nu pretindea nici un onorariu pentru cursuri, lecțiile fiind gratuite). Aşadar, la începuturile Antice, Şcoala din portul Gherghiților Lampsac - evident gospodărită de Gherghiți - era una de elită, cu învăţături de mare profunzime, ce uimesc ştiinţa actualului mileniu III; pentru a aprecia nivelul tehnologic al vremurilor Antice, e de remarcat că lui Hiparh / Hipparchos - “fondatorul trigonometriei”, cel mai mare astronom Grec, născut în Anatoliana Niceea / azi Iznik (din răsăritul Troiei, la N de fostul Far Troian) şi mort în “Insula Soarelui” Rodos - i s-a atribuit realizarea mecanismului găsit lângă Creta, în Antikythera 35,52 lat. N, 23,18 long. E, un computer analogic portabil realizat în secolul II î.C. pentru calcule astronomice, redând și “nodurile lunare” Rahu-Ketu, după cum erau denumite de Vedici, reconstituit recent, așa cum se poate observa:
Steagul Kerch și emblema Kerch |
A rămas în legendă povestea de dragoste a chipeşului Leander de pe malul Anatolian, care pentru ca nopţile s-o întâlnească pe preoteasa Hero din Sestos, de pe malul Balcanic, regulat înota Strâmtoarea, călăuzit de lumina Farului - până la un moment dat când surprins de o furtună s-a înecat iar iubita lui auzind de tragedie s-a sinucis - poetul Roman Ovidiu Naso, aflat la Marea Neagră (exilat în deceniul 8-17 în așezarea Kerch din Peninsula Crimeea - cu populație formată și din coloniști Cariani / Gherghiți, de la care s-a numit așa, localnicii zicându-i Tomis, fiind în contacte și cu orașul Tomis / Constanța populat de coloniști Gherghiți / Cariani - răsăriteanul Tomis având Farul Kerch la Strâmtoarea Kerch legând Mările Neagră și Karga / Azov), compunând despre aceasta:
“Abydianul cu drag te salută, copilă din Sestus,
Fără-ale mării furtuni, însuşi la tine-ar veni.
Dacă ţin zeii la mine şi sunt în iubire ferice,
Tu vei citi cu ochi plânşi vorbele-acestea ce-ţi scriu.
Plin de-ndrăzneală un singur năier a ieşit din port astăzi,
Ai să primeşti dar, prin el, cartea ce-acum îţi trimit.
Îl însoţeam dac-atunci când da drumul odgoanelor prorei
N-avea Abydosul tot ochii spre noi aţintiţi.
Mi-am aruncat de trei ori pe uscate nisipuri veştmântul
Şi m-avântai de trei ori drum prin primejdii să-mi tai.
Furiile mării-mi întoarseră însă nebuna-ndrăzneală
Şi-n ale apei vâltori mai că era să m-afund.
Dar tu, cel mai sălbatec din vânturi cu repezi aripe,
Spune-mi de ce, îndârjit, pururi cu mine te lupţi?!
Tu, dacă nu ştii, Boreu, doar pe mine mă bântui, nu marea.
Ce-ai face dacă şi tu ai ştii de-al dragostei dor?
O să înot la tine, fată frumoasă
Chemat de puterea dragostei tale, o să vin la tine
Iar tu o să mă aştepţi, cu privirea plină de emoţie
O să înot la tine, chiar dacă valurile n-or să lase nici măcar corăbiile să treacă
O să înot la tine prin valurile sălbatice.
Fie o vreme senină atât cât trec marea la tine,
Când al tău ţărm am atins, iar bată vântul cât vrea.
Ocrotitor al corăbiei mele e portul acesta,
Altundeva nicăieri nu mă pot adăposti.
Şi să mă-nchidă Boreu unde traiul îmi e aşa dulce,
Leneş voi fi la-notat şi-am să mă fac chibzuit.
Undelor n-am să arunc niciodată vreo vină că-s surde,
Că-notătorilor pun piedici la trecerea lor.
Ţină-mă vântul cel aspru şi dragostea-n braţele tale,
Două pricini ce doresc să mă oprească mereu.
Când înceta-va furtuna, din mâini îmi voi face iar vâsle,
Ai însă de felinar grijă să fie aprins”.
Primul Far
|