Jate în Kutch / Gujarat |
Leagănul Jat
|
Yama |
Cercetătorul Român Eugeniu Lăzărescu a studiat “Simbolul balaurului / șarpelui de la Cultul Vedic la Cultele Euro-Asiatice” în 2013: “Conform concepției Vedice, învățăturile sacre, Vedele și sunetele limbii vorbite, limba sanskrită, au fost primite prin revelație (‘Śruti’) de către înțelepți (‘Riși’), persoane considerate cu un înalt nivel spiritual. Conform textelor Vedice, prin intermediul sunetelor limbii sanskrite, Vedicii considerau că puteau realiza conexiunea cu celelalte ‘planuri existențiale’, planuri care scăpau percepției prin simțuri de către persoanele obișnuite. Conform aceleiași concepții Vedice, legătura între planul fizic și celelalte ‘planuri existențiale’ o constituia Energia Cosmică, energie pe care Vedicii au numit-o ‘Prāna’. Reflexia acestei forme de energie în ființa umană și ca operând asupra ei a fost numită ‘Kundalini’. Această energie, datorită modului ei de manifestare și acționare, a fost simbolizată printr-un ofidian (balaur, șarpe). În spațiul european, egiptean și asiatic, în mitologiile populare și în tradițiile populare, simbolul balaurului / șarpelui a fost este prezent ca o figură proeminentă și dominatoare. Pentru acest motiv, cultele care au apărut mai târziu, iudeo-creștinismul de exemplu, au încercat să dea acestui simbol o conotație negativă, malefică, încercând să estompeze conținutul primar al simbolului, în timp ce în Evul Mediu Ordinul Dragonului a fost unul din dintre cele mai răspândite ordine cavalerești. În spațiul european și asiatic, acest simbol a căpătat diverse denumiri intrând în mitologiile populare, unele mai mult sau mai puțin apropiate de denumirea originară sanskrită ‘dragon’, ‘drac’. Astfel, în spațiul european, la români e ‘dragon’ / ‘zburător’, la albanezi e ‘bolla’, la greci e ‘drákōn’ δρακων, la catalani e ‘drac’, la slavi e ‘zmeu’, la ruși e ‘Gorynich’, etc. În spațiul asiatic, la indieni e ‘Nāga’, la japonezi e ‘Ryū’, la filipinezi e ‘Bak’, etc. În formele cultice antice, balaurului / șarpelui i s-au dat diverse denumiri, denumiri legate de locul și perioada istorică; astfel, în India era Vrita, în Egipt era Apophis, în Babilon era Humbaba (doborât de Ghilgameș), Tiamat (folosit de Marduk în actul cosmogonic) sau Bashmu (Șarpele Mării), în Persia era Azdahā / Azdāg (pictat și pe stindardele de luptă), la greci erau Gorgona, Hidra sau Himera (ucisă de Perseu), în China era Yii (purtând pe frunte ‘Perla Puterii’, semnul dualității Yang / Yin), etc. Existența și marea frecvență în lexicul european de denumiri legate de fonetismul și semantica termenilor de ‘dragon’ și ‘drac’ au condus la orientarea cercetărilor în direcția căutării originii acestor termeni în limba sanskrită. În urma analizei rezultatelor pe latură istorică a cercetărilor lumii științifice, s-a ajuns la concluzia că limba sanskrită era existentă începând încă din mileniile V-IV î.C. Stabilirea acelei perioade de început a fost rezultatul coroborării evenimentelor mitico-istorice relatate de către epopeea Rāmayana și stabilirea pe baze științifice a datei de naștere a personajului Rāma (în mileniul VI î.C., anume 5114 î.C). Limba sanskrită este considerată cea mai închegată limbă din spațiul Euro-Asiatic, limbă care și-a conservat toate caracteristicele neschimbate de cel puțin 7 milenii (fonetismul, structura gramaticală, semantica termenilor. Privitor la termenul de ‘dragon’, Dicționarul limbii române pe baze indo-europenistice menționează pentru denumirea de ‘dragon’ termenul ‘drayco>dracus’, cu referiri la denumirile în lituaniană ‘drakas’, irlandeză ‘draic’ / ‘draig’, albaneză ‘dreq’, greaca veche și română ‘drac’ (Dicționarul Sanskrit-Englez menționează termenul ‘drrag’ cu înțelesurile de ‘a aluneca’, ‘a cutreiera’, ‘a străbate’, ‘a se lansa / înălța printr-o mișcare rapidă’ iar Dicționarul Sanskrit-Francez menționează termenul ‘dráġ’ cu înțelesul de ‘a ajunge la’, ‘a face rău’, ‘care împiedică’, ‘care se opune’, ‘care disprețuiește’). Privitor la termenul de ‘balaur’, Dicționarul limbii române pe baze indo-europenistice menționează termenul proto indo-european *bhel- cu înțelesul de ‘a crește’, ‘a se umfla’, care în sanskrită corespunde termenului ‘balina’ cu înțelesul de ‘scorpion’, în albaneză ‘bollë’ cu înțelesul de ‘șarpe mare’, în cymrică-galeză ‘bleddyn’ cu înțelesul de ‘brută, lup’, în bretonă ‘bleis’ cu înțelesul de ‘lup’: are o origine traco-ilirică. Dicționarul Sanskrit-Englez mai menționează termenii ‘bál-a’ cu înțelesul de ‘putere’, ‘vigoare’, ‘forță’, ‘-ra’ cu înțelesul de ‘posedare’, ‘bala-ari’ cu înțelesul de ‘dușman al lui Bala’ (eponim al lui Indra) iar Dicționarul Sanskrit-Francez menționează termenii ‘bála’ cu înțelesul de ‘luminos’, ‘bala’ cu înțelesul de ‘forță’, ‘vigoare’, ‘-ra’ cu înțelesul de ‘foc’, ‘rapiditate’, ‘mișcare rapidă’, ‘balarati’ cu înțelesul de ‘dușman al lui Indra’. Dicționarul Sanskrit-Francez menționează pentru ‘șarpe’ termenii ‘serpa’ și ‘serpent’ iar Dicționarul Sanskrit-Englez menționează ‘sarp-á’ cu înțelesul de ‘șarpe’, ‘ființe semidivine care trăiesc în Cer, în apă, pe pământ’ și ‘sarp-i’ cu înțelesul de ‘cel care se furișează’, ‘cel care alunecă’.”
“În urma experimentelor desfășurate de-a lungul a mai multor milenii, Vedicii au descoperit posibilitatea folosirii în scopuri benefice a energiei venite din Cosmos, a Energiei Cosmice. Ei au constatat că, în anumite condiții, această energie poate fi abordată de către ființa umană. Această energie este omniprezentă, omniscientă, omnipotentă și inteligentă, cu capacitate de decizie, abordabilă direct de către o ființă umană și benefică, atât timp cât folosirea ei de către om se face în condițiile propriei ei legi, Legea Armoniei Universului, a Legii Creației Universului. Este ceea ce la nivelul lumii terestre se înțelege în prezent prin respectarea legilor Naturii. Aceste condiții, odată determinate au dus la alcătuirea de către Vedici a regulilor și condițiilor care să armonizeze relațiile între om și această formă de energie, condiții și reguli pe care le-au denumit în ansamblul lor ‘Dharma’. Aplicarea ei a fost extinsă la nivelul organizării societății Vedice și concretizată în Legea lui Manu. Ultimele rezultate ale cercetărilor lumii științifice în microbiogenetică atestă veridicitatea acestor descoperiri făcute cu milenii în urmă. Principiul care stă la baza acestei legi este cel al armoniei în Univers. Este vorba despre relațiile naturale de armonie, de echilibru care există între elementele constituitive ale lumii cosmice. Date fiind condițiile existenței gregare în lumea materială ca urmare a acțiunilor omului prin folosirea neadecvată a Liberului Arbitru în raport cu cele ale Dharmei, pe acest edificiu de stări, aparent antagonice, al Naturii, Vedicii au căutat să-și explice și apoi să teoretizeze aceste relații în forme mitologice. În privința relației directe între această energie cosmică și ființa umană, Vedicii au descoperit existența în ființa umană a unui sistem energetic, sistem ale cărui elemente sunt interdependente cu energia cosmică. Această descoperire a fost favorizată de descoperirea sunetelor limbii sanskrite (‘Devanāgarī’), limbă care a permis ‘comunicarea’ cu această energie, compararea, discernerea și alegerea modalităților optime în stabilirea căilor care trebuie urmate. În această relație, un factor determinant era starea comportamentală a ființei umane. În condițiile în care la ființa umană această stare era compatibilă cu Dharma, între ființa umană și Cosmos relațiile erau armonioase, folosirea acestei energii era benefică pentru ea. În situația în care comportamentul uman era în dezacord cu Dharma și deci folosirea energiei era abătută de la legile ei, acțiunea acesteia devenea ostilă, punitivă. Drept consecință, descoperirea acestor stări ambivalente ale acestei energii a fost reflectată în mitologia Vedică. Această ambivalență, neînțeleasă în fondul ei de către istoriografi, a căpătat interpretări foarte diferite și contradictorii. Reacția similară interioară a ființei umane la acțiunile ‘externe’ ale energiei cosmice a condus pe Vedici la concluzia existenței în ființa umană a unei forme de energie similară cu cea cosmică, o reflexie a acesteia, energie cu care aceasta reacționează (în condiții de rezonanță). Această energie au numit-o ‘Kundalini’: energia care ‘animă’ corpul subtil. Această ‘animare’ a fost descoperită și percepută prin simțuri, ca urmare a legăturilor care există între acest corp subtil și organele interne ale corpului fizic. În urma experimentărilor privind latura comportamentală, Vedicii au constatat că ființa umană are 2 tendințe (Guţas), cea activă, rațională (Raja) și cea pasivă, emoțională (Tamas). În condițile de echilibru între aceste tendințe, energia internă face ca ființa umană să dobândească stări existențiale superioare, stări care să conducă la perceperea și conștientizarea existenței și a altor planuri existențiale (numite de Vedici cele 7 Ceruri). Vedicii au constatat că stările ‘trăite’ au efecte benefice asupra ființei umane, ele fiind reflectate până la nivelul planului fizic, la nivelul trupului. În cadrul experimentărilor făcute în aceste condiții, Vedicii au constatat prin intermediul simțurilor că acestă energie ‘internă’ pleacă de la zona sacrală a coloanei vertebrale (‘Osul sacru’) manifestându-se la nivelul simțurilor prin ascenderea sa de-a lungul coloanei vertebrale, în formă pulsatorie și serpentiformă. Funcție de starea ‘morală’ a ființei umane, ea ajunge să fie sesizată în toate părțile trupului / corpului fizic, la nivelele degetelor mâinilor și picioarelor precum și ale fontanelei generând o gamă de senzații, de la cele atenuate la cele mai intempestive. (Această formă de manifestare a constituit baza diagnozei în Medicina Ayurvedică, medicină existentă și în prezent în India). Pentru acest motiv, această energie internă, Kundalini a fost simbolizată printr-un ofidian (balaur, șarpe). Forma de energie cu manifestare pulsatorie, așa cum s-a redescoperit recent de către lumea științifică, este de origine electro-magnetică, definită ca una cu propagare longitudinală, formă deosebită de celelalte forme de energii electro-magnetice cunoscute până în prezent. Descoperită de Nicolae Tesla în 1897 ca parte componentă a energiei electromagnetice, ea a fost neglijată ca neprezentând interes tehnic la momentul respectiv”.
“Privitor la efectele celor 2 tendințe, Vedicii au constatat că stările emoționale afectează organele interne ale părții stângi a trupului legate de partea dreaptă a capului uman iar stările raționale afectează organele interne ale părții drepte a trupului uman fiind respectiv legate de partea stângă a capului. Drept consecință, Vedicii au ajuns la concluzia că celor 2 părți le corespund 2 canale energetice subtile (‘Nadis’) care le ‘alimentează’. Părții centrale i-au rezervat un canal central destinat activității de ansamblu al ființei umane, cea care realizează, în urma echilibrării între cele 2 părți, conectarea cu celelalte planuri existențiale, conexiunea făcându-se prin fontanelă. Această concluzie este rezultatul faptului că starea de echilibru are drept urmare apariția de senzații de răcoare în fontanelă precum și deasupra ei. Corelarea între starea de echilibru, starea benefică a ființei umane în general, ascenderea energiei Kundalini în manifestarea ei serpentiformă și percepțiile din fontanelă, toate acestea i-au condus pe Vedici la ideea reprezentării simbolice a puterii cosmo-creatoare / cosmogonice, sub forma unui balaur. Cosmogonia Vedică în toate formele evolutive ale ei a reprezentat Puterea Cosmo-creatoare sub forma unui ofidian: Vrita, Nāga. Relațiile între energia Kundalini simbolizată printr-un șarpe și partea subtilă a ființei umane (în prezent numit în bioenergie, corpul bioenergetic) i-au condus la teoretizarea acestor relații într-o reprezentare de ansamblu, într-o formă simbolică compusă din canalele energetice (Nadis), centrele energetice (Chakras) și Osul Sacru, ca loc de rezidență al lui Kundalini. Textele Vedice apărute după adoptarea scrierii sanskrite în arealul indian au consemnat pe manuscrise aceste reprezentări în forme diversificate, dar care au conservat toate aceste conexiuni. Ultimele cercetări ale lumii științifice au ajuns la redescoperirea acestei forme de manifestare a energiei cosmice, energie pe care au denumit-o ‘Energia Punctului Zero’ numită și ‘Energia Liberă’. În concluzie, simbolul ofidian (balaur, șarpe) în cultul Vedic, în mitologia și cosmogonia Vedică, în ambele ipostaze de Putere Cosmo-creatoare și energia de susținere a ființei umane Kundalini, reprezintă unul și același lucru, Energia Universală / Energia Cosmică”.
“A face o separare între partea cultică a unor evenimente istorice îndepărtate și reflexiile acestora în mitologie este foarte dificil, în expunerea lor separată apărând suprapuneri inerente și repetări. Este cazul problematicii legate de cult la geto-daci și reflexia acestuia în mitologia populară a românilor, în obiceiurile populare cu caracter cultic. Sursele documentare nu oferă date mai ample privind simbolul balaurului la geto-daci. Singurele referiri sunt cele ale istoriografiei antice, ale artefactelor descoperite în urma săpăturilor arheologice și reflexiile acestui simbol în tradiția populară a românilor. O explicație a acestei lipse de informații este faptul că, în mod asemănător Vedicilor, geto-dacii transmiteau cunoștințele numai oral. Ca o coincidență, termenii de ‘mit’ și ‘mut’ au în limba sanskrită aceeași rădăcină de cuvânt, *m-t. O serie de informații privind cunoștințele geto-dacilor au fost deduse indirect pe baza altor informații care fac trimitere la primele. Istoriografia antică greacă face referiri la concepția triadică zalmoxiană privind corpul uman, corp care era considerat a avea drept model, modelul divin. Modelul zalmoxian face referiri indirecte la corespondențele care există între părțile trupului și nivelul de transcendență, dar fără să facă referiri la energia care impulsionează acest proces, la energia internă care o produce. Deși actele de ‘inițiere’ în cultul zalmoxian se făceau conform modului în care era practicat de către Vedici, de unde acestea proveneau, inclusiv realizarea stărilor de trăiri extatice, deși aceste acte se bazau pe efectele unei energii interne (la Vedici, numită Kundalini), istoriografia greacă nu face nici o referire. Probabil, din cauza faptului că aceste date erau ocultate de la sursă sau neconștientizate de cei care le aflau, referirile la acestea ale grecilor rezumându-se exclusiv la efectele cu caracter aparte. Faptul că geto-dacii conștientizau existența acestei energii și că ea avea drept simbol balaurul / șarpele chiar în forme diversificate este modul în care acesta apare reflectat în mitologia populară a românilor, cum acesta apare în basmele și legendele acestora. Conform opiniei etnografului Romulus Vulcănescu, cultul șarpelui are o proveniență mitologică pre-dacică. La geto-daci, totemul șarpelui a existat în 2 variante: Șarpele Ceresc și Șarpele Subpământean. Șarpele Ceresc era o reflexie a Șarpelui Primordial Vedic Vrita iar Șarpele Subpământean, simbolul energiei telurice Vedice a Mamei-Pământ, Gaya. În figurarea iconografică, Cavalerul Trac moștenește reprezentarea Arborelui Cosmic Vedic (‘Skambha’), în jurul trunchiului căruia este încolăcit un șarpe, un șarpe cu trăsăturile Șarpelui Terestru. Era o moștenire a cultului Vedic, el simbolizând conexiunea energiei telurice cu energia cerească precum și ascenderea și transcenderea Energiei Kundalini în ființa umană. Balaurul / șarpele apare reprezentat în artefactele numite ‘brățările dace’. El apare configurat la extremitățile spiralei brățării sub forma unui cap însoțit de 7 amprentări prin ștanțare, semne ce sugerează cele 7 chakre ale corpului subtil prin care ‘trece’ energia Kundalini din Osul sacru, în traseul său ascendent-spiralat în jurul coloanei vertebrale. Podoabele de paradă ale căpeteniilor, coifurile - de la Aghighiol, Coțofenești, etc. - prezintă 2 șerpi încordați, reprezentări cu rol apotropaic; cnemidele ce acopereau genunchii și flancurile pulpelor cu chipuri de șerpi încolăciți marcau locurile care trebuiau protejate de puterea magică nefastă a inamicilor (de demonii ludici). În mod similar se explică și imaginile șarpelui pe podoabele pectorale. În privința ofidienilor în credințele populare, șarpele a predominat obiceiurile și producțiile populare; astfel au fost, de exemplu:
· credințele legate de ‘Șarpele casei’, ‘Știma casei’, ‘Vâlva casei’ considerate ca genii protectoare ale casei
· arhitectura țărănească, prin sculpturile de pe stâlpii pridvorului, ramele ferestrelor, pe grinzile camerei de oaspeți
· figurarea pe stâlpii de mormânt a șarpelui șerpuind pe vertical cu gura deschisă sub simbolul soarelui pe care voia să-l înghită
· interzicerea pronunțării numelui de ‘șarpe’ în ziua numită ‘Alexii’ (17 martie), un tabu ‘care-l ferea de mușcăturile de șarpe’
· ‘cântecul popular al șarpelui de casă’, cântec care povestește despre metamorfozarea unui șarpe de casă într-un șarpe antropofag care ‘înghite până la jumătate un voinic și apoi îl scuipă’, cântec care face trimitere la miturile de inițiere de factură Vedică”
Vaci sfinte |
Bivol Indian |
Nu e navă, ci prăjitură din care a fost scoasă o felie |
Cea mai înaltă clădire din lume (Dubai / Emiratele Arabe Unite) |