În 1897, arheologul Francez Jacques Morgan a observat că în Egiptul mileniului IV î.C. vârfurile de săgeţi au devenit identice cu cele din Europa, deosebindu-se complet de cele folosite până atunci în N African iar reprezentările primilor faraoni îi înfăţişau ţinând în mână cârja îmbârligată a păcurarilor / păstorilor din Carpaţi (vechii Egipteni pomeneau de înaintașii lor “Djed” - în pronunție “Jet” - Geții fiind cunoscuți în Lumea Veche ca “Oamenii pământului”; în Egipteana veche, “Djet” / “Get” - termen echivalat cu “în veci” - practic însemna “Etern” / “Nemuritor”, în Sârbă “đed” având aproape același înțeles, de stră/bunic). “Pilonul Get” - Egiptean “Djed” - provenea din Cultul Fertilităţii; psihologul Evreu Erich Neumann 1905-1960, privind acea structură emblematică prezentă masiv în Egipt, a remarcat despre străvechiul simbol al stabilităţii vieţii - inclusiv a celei de după moarte - că a fost fetiş / idol de arbore (ceea ce era foarte sugestiv, în general Egiptul fiind lipsit de arbori): el a indicat că acela reprezenta acolo importanţa arborilor (străvechiul şi potentul “Djed” - prezent în arta şi arhitectura pre-dinastică - a fost atestat în Egipt din mileniul VI î.C). După cum a observat şi cercetătoarea Britanică Gerladine Harris Pinch de la Universitatea Oxford în 2002, Zeul Ptah - ocrotitorul Egiptului - avea un sceptru combinând coloana Djed şi crucea Ankh (cu timpul, Djed - pronunțat și “Ged” - a devenit ferm asociat Zeului Osiris) iar savantul American Thomas McEvilley 1939-2013 a studiat temeinic puternica legătură dintre pilonul Djed / Get şi conceptul energetic Kundalini din Yoga, care şi-a avut apariţia paralelă în Bazinul Ghaggar din NV Indiei.
|
Piloni “Djed” |
Dr. Hakim Awyan - arheolog Egiptean specialist în perioada pre-dinastică Egipteană - a afirmat despre piramida din Saqqara că era situată într-o “curte” mult mai veche decât piramida, având podeaua şi zidurile înconjurătoare din bolovani cuarţoşi lucioşi albi, la fel fiind şi la Templul din Ghiza, în plus existând “pădurea” zidită de piloni “Djed” (în pronunție “Ged”); despre “Ged” - Djed sau Get - savantul a afirmat: “Get e un termen străvechi, folosit şi acum de unii Egipteni la adresarea către omul bătrân (similar cu bunic). În Egiptul pre-dinastic se practica o tehnică de tratare cu sunete, transmisă din vechime - din generaţie în generaţie - de către acei bătrâni Geţi: sunetele erau folosite la diagnosticarea şi vindecarea pacienţilor. La Saqqara au rămas ruinele a 3 camere din ‘Casa Spiritului’, unde pacientul era invitat să intre singur şi să-şi aleagă locul unde să stea (în camera din mijloc exista şi o masă din piatră pe care se putea întinde): fiecare punct din acel spaţiu sacru - încăperile nu aveau tavane, fiind sub cerul liber - era sub influenţa sunetelor sosite de la apa ce curgea printr-o reţea masivă de canale (având diverse diametre) din subteran, ce se aflau inclusiv sub piramida din vecinătatea structurii. Ansamblul era o construcţie armonică sofisticată de terapie prin sunete, reproducând deopotrivă poziţiile astrelor şi cavităţile trupului uman, încăperile realizate putând replica tonuri muzicale specifice, rezonând cu frecvenţa internă a pacientului (în funcţie de locul unde acela simţea că e cel mai potrivit ca să se aşeze, pentru a urma procesul tratării): fiecare încăpere avea câte o nişă, loc pe unde ‘doctorul’ / vraciul - care se găsea în exterior - putea să-şi bage capul pentru a supraveghea ceea ce se petrecea înăuntru; inclusiv piramida de lângă structură era o construcţie armonică sofisticată, cu fiecare încăpere din interior setată specific să rezoneze diferite tonuri muzicale (în fiecare piramidă există camere ce aveau tehnologii sonore cu tonuri distincte, creând câmpuri rezonatoare imense)”. Cercetătorul Român George Grigore a scris despre “Simbolistica înălțării Pilonului Get / Djed” în 2015: “Pilonul egiptean numit ‘Djed’ este declarat a fi un fetiș preistoric, a cărei semnificație n-a fost nici până acum complet explicată științific. Se spune că era, poate, imitația stilizată a unui copac fără frunze, sau poate că era un stâlp cu crestături. Unii cercetători consideră că pilonul, columna sau stâlpul Djed a fost inițial un simplu par, în jurul căruia erau legate circular și în trepte spice de cereale. La ritualurile agrare ale fertilității acel stâlp juca un rol important; el era un semn al puterii, în care trebuia păstrată forța cerealelor. Dincolo de toate acelea, el a devenit în modul cel mai general simbolul ‘duratei’ și astfel a intrat și în pictograme. La Memphys existau încă din vremea Regatului Vechi preoți ai ‘venerabilului Djed’, și chiar principalul zeu al Memphysului, Ptah, era numit ‘venerabilul Djed’. Tot la Memphys a apărut ritualul ‘înălțării stâlpului Djed’, executat chiar de către faraon cu ajutorul unor funii și cu contribuția preoților, acțiune simbolică ce se crede că indica durata separată a regalității. Odată cu identificarea lui Ptah cu zeul necropolelor Sokaris și a aceluia din urmă cu Osiris, începând din Regatul Nou, fetișul de odinioară a devenit un simbol al lui Osiris. Djedul era interpretat drept coloana vertebrală a zeului. Prin identificarea celui mort cu Osiris, sarcofagele din timpul Regatului Nou arătau adesea - în locul unde se află coloana vertebrală a mortului - un stâlp Djed pictat. Înălțarea stâlpului simboliza, în afara semnificației arătate, și victoria lui Osiris asupra rivalului său Seth, care ‘a pus deoparte Djed-ul’. Datorită introducerii sale în simbolistica lumii de dincolo, Djedul a ajuns în cele din urmă o podoabă plină de sensuri a celui mort. Djedul avea de multe ori la partea superioară 2 ochi (ochii afrontați, ca și pe coifurile getice princiare, semn al lui ‘să pot vedea mai bine’)”. În continuare se poate vedea Arborele Vieții pictat pe un vas din Gârla Mare 44,13 lat. N, 22,46 long. E / județul Mehedinți (din Epoca Bronzului), un coif Get cu ochi apotropaici - din Coțofenești 45,07 lat. N, 25,59 long. E / județul Prahova, deci tot din N Dunării - și pilonul Djed din Templul de la Abydos, cu ochi similari, inscripționați pe partea sa superioară:
Dr. Mihai Zamfir în “Studii și cercetări restitutive” din 2016 a scris că “vorba ‘ce ți-e scris, în frunte ți-e pus’ are pentru noi, românii - urmașii dacilor - următoarele sensuri: primul, că soarta omului este recognoscibilă prin analiza liniilor frunții; cel de-al doilea, folosirea termenului scris, de fapt cu sensul de înscris, conduce la concluzia existenței unui anumit tip de citire. Dincolo de acestea, poate că ar trebui să considerăm cu mai multă atenție ideea că zona frunții este una în care manifestarea identității este foarte avantajată. Acest lucru este foarte vizibil la feline, unde această zonă este locul în care se înscriu relațiile de rudenie. În principiu nu există nici un motiv să respingem o asemenea idee, odată ce de mult timp există practica metoposcopiei. O altă expresie populară foarte specifică mediului rural, însă cu răspândire mare la români, este acea că un anumit lucru ‘a fost dat pe ochi frumoși’. În prezent expresia are sensul unui act de favoritism, întemeiat pe criteriul estetic al ochilor frumoși ai cuiva, adică în temeiul atracției estetice. Este însă foarte posibil ca, inițial, să fi fost vorba nu despre un criteriu estetic, ci despre unul etic, asociat unor anumite calități ale ochilor, eventual și a zonei asociate lor. Cum aceste calități nu erau cunoscute tuturor, se ajunge la formularea estetică ochi frumoși, după binecunoscutul procedeu al asocierii legitimității cu frumusețea. Făt-Frumos este personajul pozitiv, iar spânul, zmeul etc., în general personajele negative, sunt, invariabil, urâte. În mod special atragem atenția asupra cazului spânului, omul cu pilozități faciale foarte reduse (putând vorbi aici și despre sprâncene). O altă expresie din aceiași categorie este și cea de ‘ales pe sprânceană’, de astă dată vorbind în sensul direct că alegerea s-ar fi făcut după forma sprâncenelor ca garanție a calităților celor aleși. Chiar dacă expresia ajunge să exprime, în general, cea mai bună alegere, să zicem pentru exemplificare a unui coș cu mere, este clară originea antropică și ar fi absurd să aplicăm sensul direct acestei situații. Această generalizare pornește de la concepția infailibilității criteriului de a stabili calitatea umană cea mai bună conform examenului sprâncenelor. Lucrurile merg până acolo încât există și expresia om sprâncenat. Oare ochii coifurilor nu sunt sprâncenați sau chiar suprasprâncenați? De ce expresiile își găsesc sensul ‘ad literam’ în aceste coifuri? Înainte de a face orice apreciere asupra celor spuse de mine mai sus, oricare de bună credință va trebui să admită că:
· aceste coifuri ale dacilor sunt de o absolută originalitate, nefiind cunoscute nicăieri și nicicând în antichitate altelea asemenea lor
· situarea lor în nordul Dunării le definește ca fiind strict dacice
· aceste coifuri nu sunt nici de luptă, nici ceremoniale, adică nu sunt unele cu rol estetic
· aceste coifuri sunt piese de cult, ele fiind din metale prețioase (aur, argint aurit sau argint)
· aceste coifuri prezintă o standardizare absolută a zonei frontale, celelalte zone variind de la un exemplar la altul; această standardizare materializează un principiu religios unic
· purtătorul lor era un rege-mare preot
· ele erau echivalentul coroanei monarhilor nedacici
· regele-preot provenea din casta militară”
Legăturile dintre Valea Nilului și Valea Dunării de pildă au fost dinaintea sacerdotului Deceneu, învățat în Egiptul Antic, care a ajuns - din Mare Preot - rege al Daco-Geților, la sfârșitul mileniului I î.C.: coifurile Geților din N Dunării erau anterioare lui cu secole - după cum au fost datate de arheologi - și aveau 2 ochi, spre deosebire de singularul ochi al minții lui Ra din Egipt, așa că influențarea nu a fost din Africa în Europa, ci foarte veche și poate în sens invers; în plus, casta cârmuitoare a Daco-Geților din Bazinul Dunării a ajuns în Antichitate să fie formată preponderent de dinaștii Zuraz / Duras = Đerđa / Gherga - sub semnul Cavalerului Derzis / Gherghis, înrădăcinat și ca SânGiorz în Anatolia - în mileniul I î.C. pe coasta Maritimă a Dobrogei și pe cursul inferior al Fluviului European Dunărea stabilindu-se mulți coloniști Gherghiți din Caria / Karia (adică din Asia “Mică”), care pe atunci călătoreau des și în Egipt. Cercetătorul Român George Grigore a mai scris despre “Simbolistica înălțării Pilonului Get / Djed” în 2015: “Dacă ar fi fost întrebat un simplu țăran egiptean ce semnificație are Stâlpul Djed sau Columna Djedă, ar fi aflat cu siguranță și cercetătorii noștri mult mai repede. Datorită traducerii hieroglifelor într-un anumit fel, s-a alterat sensul inițial al denumirii sale. Simplificând totul, este vorba despre Stâlpul Get (sau Columna Getă), vechi simbol al Geților de Aur, care au condus Egiptul în acea perioadă. Djed în limba croată înseamnă ‘Moșul’ (Cel foarte bătrân). La egipteni avea același înțeles. Cei mai bătrâni erau numiți Djeți / Geți. Pentru că au salvat omenirea, Geții de Aur erau considerați Stâlpii Pământului. În jurul lor se reorganizau societățile umane noi. Stâlpul reprezenta Pomul Vieții jupuit de crengi după cataclism; la partea superioară apărea câteodată Soarele și lateral Maimuțele Soarelui, cele care ‘se jucau’ cu poziția astrului pe boltă. Cele 4 orizontale de la partea superioară reprezentau cele 4 zări, cele 4 laturi ale Pământului pătrat (noi nu realizăm în mod normal sfericitatea planetei noastre). Stâlpul reprezenta stabilitatea Pământului; nemișcarea lui după atâtea și atâtea cataclisme ce avuseseră loc la ridicarea munților și la mutarea mărilor din locul lor. Get-ul / Djed-ul era cel care a reorganizat totul pe planetă, în jurul acestui stâlp. Acesta era simbolul echilibrului cosmic al planetei noastre. Geții de Aur, strămoșii geto-dacilor, aflați la jumătatea mileniului II î.C. în jurul Mării Negre (Marea Getică), au fost civilizația primordială a lumii rezidite. Toate celelalte seminții umane au pornit la un moment dat de acolo. Geții de Aur au fost înainte de Egipt, Mesopotamia și alte civilizații străvechi. Acestea sunt adevăruri istorice documentate și recunoscute de mari istorici ai lumii noastre actuale. După ‘rezidirea lumii’, a reînceput Cultura Vechii Europe - civilizația din Valea Dunării - din zona Bulgaria, România, Moldova, cea care ființa la mijlocul mileniului VII î.C., cu mult înainte de existența Mesopotamiei. Acei oameni străvechi geți, după ce au refăcut nucleul primordial uman, au creat rute intercontinentale și internaționale, spre a repopula planeta, în toată Europa și Asia, chiar și în Africa și posibil America. Au ajuns atât de avansați în știința metalurgică, încât puteau crea temperaturi de topire de multe mii de grade. Ei aparțineau unei aceleiași culturi și aveau orașe uriașe, pentru vremea aceea. Ei au avut cea mai veche scriere din lume, ei au inventat roata, simbolul ciclului vieții Yin&Yang era al lor cu un mileniu înainte de a exista China. Ei au inventat svastica cu milenii înaintea restului lumii. Descoperiri importante s-au făcut despre aceste lucruri și fapte, dar nu au fost mediatizate. România este o țară care are o moștenire arheologică fantastică. Simbolul coarnelor (bucraniile) tot aici a apărut în neolitic; simbolul a ajuns apoi până la faraoni, zei geți și aceia. Părinții primilor faraoni din Regatul Vechi Egiptean erau geți. Zeii Soarelui - Osiris și Isis - erau geți. În fața templelor egiptene se ridica pilonul getic (Djedul), cel care simboliza locul unde trăia zeul suprem Osiris, cel adunat din bucăți și refăcut (după ultimul cataclism planetar, Cavalerii Dunăreni au alergat și au strâns restul omenirii în jurul Mării Getice). Get este un cuvânt străvechi pe care îl folosesc egiptenii și în prezent, când se adresează oamenilor foarte bătrâni. Geți sunt la ei numiți stră-bunicii. Povestea lui Osiris (om alb, zeu al soarelui, vopsit în albastru, ca agatârșii) și a fratelui său (ucigaș negru) Seth era o poveste getică. Seth l-a tăiat pe Osiris, l-a pus într-un sicriu și l-a aruncat în apa mării (cataclismul a ‘rupt’ în bucăți omenirea, a dezmembrat-o; semn al Potopului Val-Hala sau ‘Hala cea Mare’ / ‘Groaza cea Mare’); sicriul a plutit pe lângă țărmuri, până când copacul sacru l-a oprit cu rădăcinile sale (Arborele Vieții, Stâlpul Djed / Stâlpul Get, cel care a stat pavăză intemperiilor). Acela a fost apoi găsit de zeița Isis, sora și soția lui Osiris. Isis a plâns, lacrimile l-au atins pe Osiris, care a înviat și au trăit împreună o perioadă, până când l-au făcut pe Horus. Ridicarea stâlpului Get reprezenta stabilitate, fixarea tuturor elementelor de care depindea o evoluție normală a unei societăți (cele 4 puncte cardinale, calendarul, anotimpurile, poziția stelelor pe cer, etc). Osiris = ‘Os-Iris’ se afla în interiorul acelui Arbore al Vieții jupuit de cataclism (‘povestea’ vieții lui simboliza adunarea datelor despre lume - adică refacerea corpului zeului - fixarea ordinii în tot și toate / respectiv ‘Os’ = ‘Cel tare’ și supravegherea cu atenție a echilibrului: Iris = ‘Ochiul care vede tot’). Ca model, după acel simbol, împăratul Traian al Romanilor - care a aflat rostul și sensul școlii și filosofiei getice strămoșești după cele 2 războaie cu geto-dacii - a dispus ridicarea la Roma a ‘Columnei Traiane’, în anul 113. Acea columnă era de fapt un stâlp Djed / Get, o Columnă Getică autentică. Statuia împăratului așezată la partea superioară oferea aceluia rolul de zeu (similar cu Osiris) care asigura echilibrul statului său, Imperiul Roman. Prin așezarea urnei cu cenușa împăratului la baza Columnei se asigura și permanetizarea prezenței lui în ‘verticalitatea’ echilibrului imperial, chiar dincolo de moarte. Pe departe, cel mai impresionant monument triumfal construit vreodată, ‘Columna lui Traian’, a fost una dintre operele sculptate în marmură cele mai complete pe care ne-a lăsat-o antichitatea, ca sursă prolifică de studiu pentru istorici, arheologi și artiști din întreaga lume. ‘Columna lui Traian’ este dintotdeauna unul din monumentele cele mai celebre din Roma. După modelul celui care a înțeles istoria Geților de Aur și a dorit să o fixeze în marmura Forului său imperial cu numeroase statui de geto-daci, alți împărați au ridicat Columne Getice / Stâlpi Djed. Astfel, în anul 161 a fost ridicată la Roma ‘Columna lui Antonius Pius’, apoi ‘Columna lui Marcus Aurelius’, în anul 193. În perioada 268-337 s-a ridicat ‘Columna Goților / Geților’ din Constantinopol. La Alexandria / Egipt, s-a ridicat în perioada 296-305 ‘Columna lui Domițian’. ‘Columna lui Constantin cel Mare’ a fost ridicată în anul 330 la Constantinopol. Ș.a.m.d. Pe lângă acestea, ca simbol al fixării cerului și a pământului, au mai fost obeliscurile egiptene, cele din țara mamă sau cele mutate în alte locații (în Italia fiind 11 în total, Marea Britanie are 4 obeliscuri egiptene, în Franța se află 1 obelisc egiptean, în Germania e 1, în Turcia 1, în SUA 1, în Israel 1). În România, ‘Coloana Infinitului’ a marelui sculptor Constantin Brâncuși a fost ridicată tot ca o Columnă Getă. Clădirile cu rol religios au avut și au în componența arhitecturală cel puțin câte un astfel de pilon: acesta e minaretul, clopotnița sau turla (‘T’, cel care ține cerul, care ‘urlă’ = turn al cerului care dă de veste). Ca emblemă-simbol era ‘Ankh’ (crucea cerului, cea care având toartă, putea fi agățată de cer; An-Kh, atunci când nu era fixată reprezenta deopotrivă ‘Timpul câh’, cel mizerabil, când ploaia din cer era murdară, Egiptul numindu-se și ‘pământul negru’ - la acel lucru făcând referire - iar mumiile se ‘îmbrăcau’ în bitum din aceeași cauză) dar și ‘Stâlpul Djed’ - cel fixând totul de pământ - acela fiind și sceptrul regal (el a apărut mai întâi în perioada predinastică, cum ar fi pe etichetele-cartușe ale primului faraon Narmer și a continuat să fie folosit de-a lungul întregii istorii a Egiptului). De obicei, acele embleme alături de arme însoțeau faraonii peste tot; ca exemplu, imaginea de la mormântul lui Ramses III, semnificând stabilitatea, are un pilon Djed ce prinde cu 2 mâini 2 sceptre (‘stăpânirea’) și are ‘ankh’ (‘crucea cerului’) atârnând de cele 2 brațe (semn al echilibrului): acea imagine complexă se află pe un coș și reprezintă semnul pentru ‘toți’ (împreună) sau ‘domnul’, criptograma tradusă fiind ‘Toată stăpânirea și viața sunt în modul de abordare a stabilității’ (așa cum era Ramses, care a devenit Osiris asumându-și rolul de conducător). La români, imaginea stâlpului avea să însoțească ritualurile religioase și funerare. Stâlpul se punea la capul mortului iar celui decedat ‘i se citeau stâlpii’. Pe plăcuțele geto-dace de la Sinaia apare o imagine asemănătoare celor din Egipt, dar cu 2 coloane ale cerului asigurând stabilitatea, între care ‘trona’ conducătorul sau zeul. Din cele mai vechi timpuri poporul român, cu a sa civilizație a lemnului, a ridicat Troițe. Ca semn al ‘Troianului’ val mareic ce a dus la dezastrul potopului, s-a perpetuat și acest nume (exemple: Cetatea Troia, Troesmis (sau Trosmis, cetatea getică din județul Tulcea; de acolo a putut deriva și Tomis), Valurile Troiene de pământ ridicate în România dar și Troițele (‘Ițele Troianului’ sau taina acelui eveniment), ș.a. La noi, acolo unde este o răscruce de drumuri, apare și o Troiță (de la Troia). Numărul foarte mare de Troițe care umplu drumurile satelor noastre vădesc cinstirea deosebită de care s-au bucurat acestea din partea poporului român. Țăranul român făuritor și păstrător al fondului nostru spiritual și identitar este cel care a ‘rostogolit’ până mai azi semnul și semnificația acestui element de perenitate și mesaj ancestral. Locurile unde sunt amplasate aceste Troițe sunt foarte importante pentru mesajul pe care îl poartă acestea. Astfel, întâlnim Troițe în vatra satului românesc (în centru, ca semn de stabilitate și echilibru), la întretăierea drumurilor (pentru echilibru și noroc), la fântâni (apa, ca semn de viață), la hotare (ieșirea și intrarea din sate), sau la capete de pod. În centrul așezărilor erau ridicate în trecut adevărate Coloane ale Cerului (cele în formă de ‘T’ fiind cele pe care se sprijinea cerul ca să nu cadă pe pământ), ca semn de comunicare cu divinitatea și asigurarea echilibrului mult dorit. La necaz românul spunea: ‘Mi-a căzut cerul în cap!’ Dacă am ști că acest lucru chiar a fost posibil în erele trecute, când cerul coborâse atât de mult că putea fi atins cu mâna, am privi cu alți ochi semnele și însemnele lăsate de strămoși. Roata planetei noastre s-a întors și invers, bulversând total stabilitatea. Troița avea în general mai multe ‘brațe’. Nu are doar 3, așa cum am crede, după denumire. Există chiar Troițe cu 4 semne ale orizontului planetar, asemănătoare cu Stâlpul Get egiptean. Troițele au fost continuatoarele menhirelor (‘Men-hir’, cu semn de ‘Aici Omul’, ‘Cel care susține cerul și pământul’); Troița ca o cruce înscrisă în cerc - făcută din piatră sau lemn - era ‘roata valahă’, semn al rostogolirii planetei noastre, cel al Bisericii Veche Valahă Egipteană. Pe Troițele românești cu iconografie apar imaginile sfinților care patronează pe ctitori sau portrete de ctitori iar unele din Troițe aduc cu imaginea Pomului Vieții. Armonie și echilibru aduc semnele Columnei Getice sau cele ale Stâlpului Get / Djed oriunde sunt amplasate, dar mai mult ca oriunde, ele se simt ‘ca acasă’ în vatra noastră românească milenară a Geților de Aur”. În studiul “Dacia preistorică”, cercetătorul Nicolae Densuşianu - care a fost arhivarul Academiei Române - a indicat traseul geografic de la sfârşitul mileniului V î.C. (pe hartă ca un “S” întors, mişcare datorată şi primului val Kurgan): “Încă din neolitic, numeroase triburi de Pelasgi au plecat cu turmele lor cele mari de la Carpaţi către Elada şi Asia Mică iar din Asia Mică s-au întins încet pe lângă coastele Libanului în jos, trecând dimpreună cu alte triburi din Elada şi din Insule pe şesurile cele întinse ale Nilului” (parcursul African detaliat fiind via Tunisia şi Sahara, pe Calea Ghirga, până în Valea Nilului / locul unde s-au stabilit fraţii Osiris şi Isis: tărâmul numit Gherga, unde apoi a apărut primul faraon); contemporanul său Nemati Kalman - istoric din Ungaria - în 1912 (după moartea autorului Român) a susţinut acelaşi lucru. De altfel, mitologia Greacă a reţinut că iubita Io a lui Zeus - reprezentată ca o junincă albă - a traversat Strâmtoarea Bosfor, ale cărui maluri erau locuite încă din mileniul VII î.C. (în Greacă însemnând “Vadul Vacii” - denumit aşa în cinstea ei - vechiul Bosfor fiind numit Kerkel / Cherchel) şi a ajuns în Egipt, unde înfăţişarea ei umană a fost identificată cu cea a divinei Isis; istorici Antici - ca Sicilianul Diodor 1:13 în secolul I î.C. - au consemnat că strămoşii divini ai Egiptenilor au fost Pelasgii iar Plutarh a scris: “unii spun că Isis era fiica lui Mercur”, adică a lui Hermes / Thot, respectiv - conform vechilor Evrei, în Vechiul Testament - bunicul Ham al lui Gherghe-seu.
|
Simboluri Egiptene |
Egiptenii vechi au avut o perioadă predinastică de peste un mileniu de la Osiris până la Narmer - primul faraon - care era din aşezarea Gherga de pe Nil, unde acela a instaurat prima capitală a Egiptului unificat; Nilul (apărut în dimensiunile actuale de debit după ultima glaciaţiune, când apele Lacului Victoria au început să se reverse şi e întreţinut de ploile ecuatoriale) servea ca arteră de comunicaţie pentru crearea unei naţiuni: Fluviul oferea un transport sigur în ambele direcţii (căci curge spre N iar vântul bate în general spre S) şi în vechime era mai lat decât acum, căci de la sfârşitul mileniului II Lacul de acumulare de la Asuan a schimbat geografia Văii sale inferioare.