Punctele cardinale |
Varuna, justiţiarul oceanelor |
Difuzia culturală în mileniul IV î.C. |
“Nenumăratele relatări despre Gargari şi Gherghiani indică de asemenea alt fapt, anume că - indiferent de versiune - au avut acelaşi strămoş Garga în trecutul foarte îndepărtat; din acela au provenit familiile Gargas, Gargyas, Gargis sau Garga-yanas, toate derivând din acelaşi nume Garga. Astfel, diverşii Gargari, Gherghiani, Gherghi ori Ghergyeiani sunt de considerat ca urmaşii aceluiaşi Garga, cu diferite circumstanţe de loc şi timp. Oricum, merită de reţinut că Garga / Gargarii nu erau persoane obişnuite / ordinare. Ei apar cu excepţionale contribuţii la Cultura Indiană în domenii variate ale ştiinţelor şi artelor: contribuţia lor la ritualurile şi literatura vedică este în mod asemănător de distinsă / remarcabilă; ei au contribuit la etimologie şi gramatică, la astrologie şi politică, la filozofie şi religie, la exegezele vedice şi scopul vieţii”.
“Unii dintre descendenţii Garga sunt menţionaţi cu numele proprii de variate texte tradiţionale; câteva sunt enumerate aici:
Gargya apare ca anterior regelui Janaka Videha din Nepal, ce a fost discipolul filozofului Yajnavalkya” (un mare prieten al lui Gargya / Gargi, cu care a avut intense dialoguri intelectuale, inclusiv mistice, frumos redate de scriptura Sanscrită “Brihadaranyaka Upanişad” 2:16); regele respectiv a fost socrul lui Rama - descendent direct din Manu, primul om / fiul cuplului primordial Cerul şi Pământul, ajuns în Himalaia / Ghoorka după Potopul Pontic - care a fost avatarul lui Vişnu / “Veșnicul” înainte de Krişna (Rama s-a născut, conform calculului unor specialişti Indieni, la 10 I 5114 î.C. în marele oraş Ayodhya / Pali, însemnând “de necucerit” 26,50 lat. N, 82,20 long. E, pe malul drept al Râului Gorga / Gharghara, în prezent Gaghra sau Karnali - populat de delfinii din specia “Platanista Gangetica”, pe cale de dispariţie acum - ce curge de lângă Muntele Meru / Kailas în Fluviul Gange, în Nepal fiind cea mai mare apă curgătoare, Râului mai spunându-i-se şi “turcoaz” datorită culorii sale, fiind ştiut ca “apa sfântă ce vine din muntele sacru de pe acoperişul lumii”; e de observat că despre avatarul Rama sunt mai multe versiuni, inclusiv ale familiei, de exemplu Dr. Padmakar Vartak din India - după unele indicaţii astronomice - calculând naşterea lui chiar înaintea începerii oficiale a calendarului Indian, în 4 XII 7323 î.C). Brahma, Şiva şi Vişnu - trinitatea hindusă - aveau fiecare câte o soţie care le era în primul rând o putere feminină vitală; mai mult decât soţii, ele le erau “şakti”: energia lor. Epopeea “Ramayana” îi înfăţişează pe prinţul Rama şi pe credincioasa lui Sita: un cuplu perfect care - prin jocul avatarurilor - nu era altul decât cuplul format de “Veșnicul” / Vişnu şi de “şakti” Lakşmi (puterea avatarurilor e recunoscută ca putând resuscita dispăruţii). Este de ştiut că Râul Gharghara / Gagra a fost denumit Isamos / Sambos de vechii Macedoni şi Greci (care în Antichitate au ajuns cu posesiunile lor până acolo); de altfel, în acea parte a Indiei lângă oraşul Bokaro 23,29 lat. N, 86,09 long. E se află Barajul Garga de pe Râul cu acelaşi nume: Garga.
Locul naşterii lui Rama |
“Textul Sanscrit ‘Praşnopanişad’ începe menţionându-l pe Souryăyani Gărgya ca discipol al şamanului Pippalăda, dorind să ştie natura brahmană (Gherghia / Gărgya apărea din clanul / ‘gotra’ Garga)”.
“În ‘Vamşa Brăhmana’ (lista învăţătorilor vedici din NV Indiei) din ‘Sama Veda’, câţiva Gherghia / Gărgya au fost menţionaţi cu prenumele: Şarvadatta 1:2, Maşaka 2:8 şi Sthiraka 2:9; toţi erau capii propriilor lor familii”.
“Autorul Paţanjali - cel care a fixat limbajul ştiinţific Indian Antic - în marele comentariu intitulat Mahabhaşya despre ‘Mahăbhărata’ a menţionat pe Kuni Gherghia / Gărgya 9:51 şi pe Kroştuki Gherghia / Gărgya în ‘Purăna Văyu’ 34:63 iar Kălăyani Gherghia / Gărgya a fost specificat 3:4 ca învăţăcel în ‘Purăna Vişnu’.”
“Sutrele - adică scrierile - învăţătorilor Ăşvalăyana 10:2, Şănkhăyana 16:22 şi Kausika 8:23 pomenesc de Festivalul Garga ţinând primăvara 3 zile şi 3 nopţi: Garga-Trirătra. Un imn - mantra 5 - din scriptura formulelor de sacrificiu a ‘Cărţii cunoaşterii Veda’ a explicat provenienţa Festivalului Garga: ‘Aceasta a fost la începutul apelor, a oceanului. În el apariţia lui Prajapati / Brahma a provocat o adiere. Văzând-o şi devenind vier, a prins-o. Deoarece ea s-a făcut Vişvakarma - mare arhitect al Universului - el a curăţat-o. Ea s-a extins, a devenit Pământ şi de atunci Pământul se numeşte aşa. Brahma / Prajapati s-a forţat pentru ea. El i-a făcut pe zeii Vasu reprezentând fenomenele cosmice, Rudra reprezentând furtunile şi Aditi reprezentând eternitatea solară. Zeii i-au cerut lui Brahma / Prajapati: Lasă-ne s-avem urmaşi. El le-a spus: Pentru că v-am creat din privaţiune, căutaţi-vă urmaşii la fel. Le-a dat pe Agni - zeul focului - în sprijin, zicând: Străduiţi-vă cu acest sprijin. Ei s-au sforţat cu sprijinul lui Agni. După un an, au făcut o vită. Agni le-a cerut: Păziţi-o. Vasu, Rudra şi Aditi au păzit-o. Vita a produs pentru fiecare dintre cei 3 câte 333 de urmaşi. Astfel încât cu ea împreună au fost 1000. Zeii i-au spus lui Brahma / Prajapati: Ce sacrificiu pentru noi cu 1000! El a determinat ca sacrificiul să fie făcut de către Vasu cu Agnistoma. Ei au câştigat această lume şi au avut 1000 de urmaşi. El a determinat ca sacrificiul să fie făcut de către Rudra cu Ukthya. Ei au câştigat atmosfera şi au avut 1000 de urmaşi. El a determinat ca sacrificiul să fie făcut de către Aditi cu Atiratra. Ei au câştigat Lumea Cealaltă şi au avut 1000 de urmaşi. Acum atmosfera s-a rupt. Prin urmare, Rudra / Şiva este ucigător. De aceea, ei au spus: mijlocul celor 3 zile şi nopţi n-a fost fixat; pentru el s-a mutat. Mijlocul numit Ajya / Castra este în rima Tristubh. Se recită imnul Samyana, apoi Sodacin, astfel încât ziua să fie fermă şi nu pierdută. În ritualul tri-nocturn, prima dată trebuie să fie Agnistoma, apoi Ukthya şi pe urmă Atiratra, pentru separarea acestor lumi. În fiecare zi corespunzătoare nopţilor, el dă câte 300 de urmaşi, pentru continuitatea acestor lumi. Perioadele nu trebuie întrerupte, ca nu cumva să fie distrusă manifestarea divină Viraj produsă de radiere. Acum se tinde spre Indra şi Vişnu. Indra cugetă: Prin aceasta Vişnu se va potrivi tuturor. Ei şi-au făcut aranjamentul astfel încât Indra a luat două treimi din sacrificiu iar Vişnu a luat treimea rămasă. Faptul a fost reţinut de versul: Părţile într-adevăr stăpânesc. Achavaka - preoteasa care oficiază sacrificiul - recită aceasta. Cineva anunţă: A mia parte să fie a preotului invocator Hotri; ceea ce rămâne, să rămână pentru Hotri, căci Hotri primeşte ceea ce n-a fost luat. Atunci ceilalţi spun: Ceea ce rămâne după mia parte să fie primit de preotul Unnetri. Apoi unii zic: Este de dat tuturor Sadas, adică acelora care au ceva de spus. Atunci ceilalţi spun: Restul trebuie îndepărtat şi permisă alegerea la întâmplare. Apoi unii zic: Sunt de dat două treimi Brahmanului şi o treime preotului Agnidh, deoarece Brahmanul e conectat cu Indra şi Agnidh cu Vişnu, însă numai dacă ei consimt asta. Atunci ceilalţi spun: Doar ce e frumos şi colorat să fie dat. Apoi unii zic: Ceea ce e în 2 culori sau pestriţ să fie dat. Acela este marşul miei Sahasra. Sunt 1000 de cântece Stotriyas şi 1000 de cadouri (pentru preoţi), pentru că măsura Raiului este 1000 şi serveşte într-adevăr câştigării lumii paradisiace’.” (Aditi era mama înaltului Akra, ştiut ca Zeul Surya / “Soarele” sau “Dyaus Pita”: în vechiul Egipt, patroana Cerului era Nut - partenera lui Gheb, divinitatea Pământului - ea protejându-l acolo pe Ra / Soarele, care a ieşit din apa primordială Nun; “Rig Veda” 10:182 a consemnat că fiul Soarelui / Surya era Gharma). Este de remarcat că în N Indiei, în Epoca Pietrei, din când în când era practicat sacrificiul uman dar când au apărut caii, sacrificiul acelora a devenit cel mai important festival (în scopul purificării participanţilor, asigurării fecundităţii femeilor, a fertilităţii ogoarelor şi a prosperităţii generale) iar Argi / Agni - primul născut al lui Brahma, având ca fraţi pe Dakşa, Zeul Creaţiei şi Manu, primul om - făcea legătura între Cer şi Pământ: tema Gherga.
Argi=Agni |
“Şi lucrarea Vedică ‘Atharva-Parisiştas’ 51:1, etc., des menţionează Garga şi Gherghia / Gărgya. Lucrarea ‘Sarvanukramani’ 2:6 indică Garga ca înrudit cu Bharadvăja; prin comparaţie cu lista epico-puranică Bharata, redă doar genealogia redusă, autorul Kătyăyana fiind conştient de relaţia dintre Bharadvăja şi Bharata (numele oficial al Indiei). Concluzia este că Garga, Nara, Rjisvan, Suhotra şi Sunahotra au fost descendenţi Bharadvăja şi de asemenea, erau vlăstare ale lui Bharata pentru că Bharadvăja a fost adoptat ca fiul său; astfel, Garga a fost un ‘dvyamuş-yayanakaulina’ (termen însemnând - conform şi Australianului Sarva Daman, autorul cărţii ‘Poliandria în India Antică’ - vlăstar cu tată incert)”.
“Garga, Brhat, Mahavirya şi Nara au fost specificaţi ca fiii lui Bhumanyu (feciorul lui Bharadvăja), aşa că au fost strănepoţii lui Bharata. Purănele au consemnat că un băiat al lui Garga a fost profetul Şini, ale cărui progenituri au constituit în Caşmir gruparea Şainya, însemnată ca şi Garga drept ‘kşatropeta’, adică brahmană suverană”. Conform “Enciclopediei Indice” din 1998, “brahma-kşatra” era echivalent cu “brahma-raska” (îmbinând sinele şi non-sinele) iar în perioada Ariană, linia brahmană respectivă s-a împărţit în profeţi şi regi, care au contribuit la creşterea culturală, printre cele mai pregnante exemple din casta Kşatriya fiind Garga; ascendența frățească în perioada Vedică dintre Garga și fondatorii Indiei / Țara autonumită Bhărat (adică statul fraților, căci Sanscritul “barat” era “frate) a dus la interdicția mariajelor dintre ei: sănătatea conta, ceea ce a încurajat exogamia și dezvoltările dinastice ulterioare.
“Însă la sfârşitul secolului V î.C., învăţăcelul Ăşvalăyana s-a mirat că Garga ar fi fost fiul lui Bharadvăja; e de crezut că dubiul său despre descendenţa Garga a rezultat probabil din faptul că Garga era din casta regală Kşatriya şi deci n-ar fi putut fi brahman (din casta superioară) ori că Garga s-a îndepărtat de Dinastia Bharadvaja cu mult înainte de a putea fi urmaşul său. La sfârşitul secolului III î.C., învăţatul Kătyăyana - el însuşi descendent Bharadvăja - privit ca o importantă autoritate, când a afirmat că Garga era fiu Bharadvăja n-a vrut să acorde greutate adopţiei de către Bharata / India, notând doar că urmaşilor Garga şi Bharadvăja nu le erau premise căsătoriile între ei”.
“Oricum, manualul de revelaţie Vedică ‘Şrautra Sutra’ al lui Ăşvalăyana a notat în lista de nume a descendenţilor Bharadvăja pe Garga, prin 4 seturi de identitate sacră ‘Pravara’ (însemnând de excelenţă), ca supremi ‘rişi’, adică sfinţi:
· Ăngirasa, Bărhaspatya, Bhăradvăja, Gărgya şi Şainya
· Ăngirasa, Bărhaspatya, Bhăradvăja, Şainya şi Gărgya
· Ăngirasa, Gărgya şi Şainya
· Ăngirasa, Şainya şi Gărgya
Prima şi a treia înşiruire sunt concordante listelor genealogice dar a doua şi a patra violează ordinea prin introducerea Şainya înainte de Gărgya, însă ceea ce este important e numărul de rişi / sfinţi ataşaţi: cei din rândurile de câte 5 nu aveau voie să se căsătorească între ei. Pe lângă faptul că Garga erau descendenţi Bharadvăja, motivul restricţiei a fost suprapunerea cu rândurile de câte 3 sfinţi unde apăreau Bharadvăja cu cele de câte 5 sfinţi unde apăreau Garga: rândurile Bharadvăja de câte 3 sfinţi cuprindeau Ăngirasa şi Bărhaspatya, repetaţi în rândurile Garga de câte 5 sfinţi, ceea ce însemna că aceia erau comuni pentru Garga şi Bharadvăja, deci ‘samana-gotra’ (adică înrudirea), exista între Garga şi Bharadvăja, de aceea căsătoriile între ei fiind oprite. Acele relaţii apropiate dintre Garga şi Bharadvăja au fost consolidate: primul făcea parte din dinastia lărgită Bharadvăja şi provenind din ea, căsătoria nu era permisă; însă aşa convenţie nu se aplica pentru Garga din listele scurte de câte 3 sfinţi, care nu erau rude cu Bharadvăja, ci cu Keval dintre puternicii zei Ăngiras (confirmări fiind conferite şi de alte liste Indiene, ca ale lui Ajamidha, Kanva, Mudgala, etc. ce de asemenea s-au referit la directa ascendenţă Ăngiras). Sutra ‘Apastamba Pitrmedha’ - deoarece în perioada Vedică ordinea numelor era foarte importantă - a confirmat prima linie scurtă: Ăngiras - Gărgya - Şainya; învăţatul Kătyăyana chiar a precizat că discipoli ca Tittiris, Kapibhumis şi Khandins au adoptat-o în uz (ei fiind brahmanii cei mai buni ai lui Kutsa / unul dintre patriarhii hinduşi)”.
Templul Karkotakeshwar din Ujjain / India |
Răspândirea
misionarilor împăratului Aşoka
|
Este de remarcat că la fel cum Gargarii / Gherganii din N Indiei au ajuns în Ionia prin valuri de migraţii începând cu mileniul VI î.C. şi cei din Ionia - adică din N Cariei / Țării Gherghite - au ajuns în N Indiei, mai ales organizat în mileniul I î.C., inclusiv prin invazia cârmuită de împăratul Makedon Alexandru “cel Mare” din 326 î.C. dar şi după aceea (la sfârşitul mileniului I î.C. chiar ajungând să existe Regatul Indo-Grec pe aria fostei Civilizaţii Ghaggar): de exemplu, Valea Fergana - având onomastica vecină cu Ghergana - din N Pamirului și din N Bactriei / Daxiei (din marea Vale strângându-și apele Fluviul Sîr Daria, cu gura în Lacul Aral) s-a numit Dayuan / Da Yuan, adică a “Marilor Ioniani” după ce a fost organizată de către stăpânirea imperială Makedonă, îndeosebi cu Ioniani din V Anatoliei / așa cum a scris diplomatul Chinez Zhang Qian la exact 2 secole de atunci; în secolul II î.C., coloniștii “Mari” Ioniani din Fergana = Da Yuan au fost atacați de “Marii” Geți, notați Yuezhi de către Chinezi.
“Un Garga a fost preotul prinţului Arjuna, fiul regelui Kartavîrya. Când Arjuna a preluat domnia, a fost îmbogăţit de acela: l-a implorat pe preotul Garga să-l sfătuiască şi a aflat că trebuie să-l venereze pe Datta, fiul lui Atri. Garga i-a spus că mai demult Uriaşii Daitya au fost nimiciţi de către Datta (care era avatarul Sfintei Treimi Brahma-Vişnu-Şiva). Garga a zis că Uriaşii Daitya împreună cu populaţia Dănava (din Bazinul Ghaggar, în legătură onomastică a denumirii cu unele ape curgătoare din Europa ca Don, Dunăre, etc.) odată - la sfatul piosului Deva / Brihaspati - au invadat tărâmul îmblânzit de Datta, care pe atunci se iubea cu Lakşmî, Mama Divină. Deoarece Uriaşii Daitya au răpit-o pe Lakşmî din sihăstria lui, Datta i-a exterminat. Arjuna - acţionând la sfatul lui Garga - l-a divinizat pe Datta, care l-a avantajat cu o domnie dreaptă, prosperă şi glorioasă; Arjuna era din clanul Haihaya (descendent din Yadu, venit dinspre apus în actualul Maheshwar 22, 18 lat. N, 75,58 long. E), însă e dificil de stabilit care Garga a fost acel preot, mai ales că documentele sunt mult ulterioare faptelor”. (“Mahabharata” 43:99 a notat că Arjuna zbura cu un car divin, cu care călătorea prin spaţii prin care mai treceau şi alte “mii de care uluitoare la chip”).
“Sutra - adică documentul - ‘Sankhayana Grhya’ 3:4 face referire la Gărghia. În ‘Rig Veda’ 6:47, versurile 22, 24 şi 26-31 iar în ‘Sama Veda’, versurile 1:80, 2:12, etc., îl au ca autor pe Garga, care pe când se întorcea victorios de la o luptă - încărcat cu bunuri - l-a întâlnit pe Indra; de altfel, lucrări ca ‘Bhumika Palakşana’, ‘Candra Pratipadika’, ‘Grahasamgraha’, ‘Grahayuddham’, ‘Grihalagnava’, ‘Utpatalakşana’, etc. sunt atribuite tot autorilor Garga”.