Desigur că sunt multe asemănări privind originea Aromână şi de nume ca Gherga; iată nişte exemple, ca Ghica, Goga, Iorga, Gherca, ş.a.:
În Ghergani, Ion Ghica / “bei”, adică şef al Insulei Samos pentru Imperiul Otoman din 1854 (mason care a uneltit împotriva domnitorului Ioan Cuza pentru înlăturarea aceluia de la cârmuirea României), devenit preşedintele Academiei Române şi premier, a avut moşie - cumpărată în 1785 pentru tatăl său de bunicul Scarlat Ghica / “venerabilul” Lojii Galaţi - murind acolo la 22 IV 1897: capela Ghica din Ghergani e uriaşă; e de știut că Maria Văcărescu - fiica marelui ban Barbu Văcărescu - s-a cununat în 1748 cu marele ban Dumitrache Ghica, aducându-i ca zestre părți din moșia Ghergani, întregite apoi prin cumpărarea din 1785 de fiul Scarlat Ghica 1750-1802: acolo, conacul familiei Ghica a fost zidit pe ruinele celui vechi Gherga (ce iniţial a fost culă, în arhitectura tipică Munteană Medievală). Tabloul “Ţigancă la Ghergani” de Nicolae Grigorescu (numele artistului derivând din Grigore), realizat în 1868, a fost cumpărat de Ion Ghica - fiul marelui logofăt Dimitrie Ghica - în 1872, cu cel mai mare preţ plătit vreodată până atunci pentru vreo pictură Românească; în 2008, autorul Bănăţean Mircea Bălan observa în “Istoria violenţei la români” că boierii deseori aveau prunci ilegitimi cu focoasele Ţigănci de pe moşiile lor. Inclusiv în Europa actuală, România găzduiește cea mai mare populație de proveniență Indiană de pe continent, anume populația Țigănească / Romă: totuși - și în prezent - multora le e greu să admită legături între spațiile Indian și Român ori să accepte (în general sau specific) influențările Românilor de către Asiatici / răsăriteni care au fost documentați încă din Antichitate, deci cu mult înaintea Țiganilor, că au tot intrat masiv în tărâmurile stră-Românilor.
Ţigancă la Ghergani |
Iconostasul Bisericii Ortodoxe din Mişcolţ |
Religiile Europei actuale |
Pământ în Europa |
În urmă cu 2 milenii și jumătate, Herodot Karka - “părintele istoriei” - a scris (1:196) despre cum era târgul de fete în Vechea Lume: “În Babilon cea mai înțeleaptă rânduială de viață - după socotința mea - era una pe care am aflat că o au și Eneții, un neam Iliric. În fiecare sat, o dată pe an, se ținea următoarea sărbătoare: câte fete erau de măritat, toate erau strânse la un loc și, în jurul lor, se așezau roată o mulțime de bărbați. Ridicându-le pe rând în picioare, un crainic le scotea la vânzare pe fiecare în parte; începutul se făcea cu cea mai frumoasă dintre toate, apoi, după ce fata era vândută la mezat pe bani buni, era strigată alta, care venea la rând, ca frumusețe, după prima. Vânzarea se făcea în vederea cununiei. Tinerii babiloneni aflați la vârsta însurătorii, câți erau bogați, întrecându-se unii pe alții, își cumpărau la mezat cele mai frumoase fete; tinerii din popor, și ei buni de însurat, care n-aveau ce face cu o înfățișare frumoasă, luau fetele mai urâte, dar totodată și ceva bani. Căci, de îndată ce isprăvea cu vânzarea celor frumoase, crainicul obișnuia să ridice pe cea slută, sau chiar pe una schiloadă - dacă era vreuna - și-i striga numele, întrebând cine voia s-o ia de soție, oferind totodată și cea mai mică sumă de bani, până când o dădea celui care primea s-o ia și pentru banii aceia puțini. Banii proveneau din vânzarea frumoaselor, și astfel, cele frumoase le măritau pe cele slute și pe cele schiloade. Nimănui nu-i era îngăduit să-și dea fata după cine voia, dar nici să ducă acasă fata cumpărată fără a-și găsi pe cineva care să dea chezășie pentru el; cumpărătorul trebuia să găsească mai întâi chezași c-o va lua de nevastă și abia după aceea putea s-o ducă la el acasă. Dacă cei 2 nu se potriveau, legea zicea ca banii să fie dați îndărăt. În schimb, era îngăduit oricui să ia parte la târg, chiar dacă venea dintr-un alt sat. Prin urmare, aceasta era cea mai înțeleaptă din rânduielile de odinioară ale Babilonenilor, care însă nu mai dăinuie azi. De curând au născocit altceva, pentru ca fetele lor să nu îndure trai rău din partea bărbaților și nici să nu fie înstrăinate în alte locuri: de când au căzut sub jugul robiei și, asupriți de vrăjmaș, și-au prăpădit averea, tot omul din popor, ajuns la mare nevoie, își lasă fetele să se vândă pe bani”.
Dr. Ioan Mărginean a cules “Legenda Muntelui Găina”: “Cândva, demult, oameni şi zei îşi împărţeau deopotrivă cerul şi pământul, lumina şi întunericul, bucuriile şi tristeţile. Aşa se face că sus, la poalele norilor, sub lăcrimarea sfântă a razelor soarelui, rostogolite ca un pocal de nestemate peste chipul Muntelui ce străjuieşte şi azi un mănunchi de case, locuiau moţii, stâlpi vii ai albastrului cer troienindu-i cărările ascunse, drumurile, potecile, văile, pădurile, cărările, iar tot acolo îşi avea culcuşul şi-o găinuşă ce făcea ouă de aur şi moţii se mirară cât se mirară, şi-au început s-o ocrotească, să-i închine gânduri şi fapte şi cântece. Pentru găina lor cu ouă de aur erau în stare să facă moarte de om, astfel că ea se afla în siguranţă dintr-un anotimp în altul. O singură dată moţii îi vedeau faţa, chipul ei enigmatic şi singuratic, cu aripile deschise peste imensitate. Era ziua de Sfântu Ilie, în care moţii se adunau ca pâraiele în aceeaşi matcă, să-şi spună păsurile, visele, să dea prilej tinerilor copii să se întâlnească, să se îndrăgească şi să-şi propună inimii să se unească pe viaţă, prin cununie. De acei tineri se apropia găina, ce cobora de pe cuibul ei nevăzut, chiar pe vârful Muntelui, bătea o dată din aripi şi se transforma într-o zână fermecătoare, ce se apropia de tinerii cununaţi ţinând un ou de aur în palme, oferindu-l acelora pentru fericire şi viaţa lungă. Oamenii şi Muntele aplaudau, se rugau, mulţumeau. În aplauzele lor zâna ridica mâinile spre cer şi devenea Găină, repede acoperindu-se de neprivire. Aşa i-au prins anotimpurile, într-un obicei nestrămutat al iubirii şi încrederii, de aceea Muntele acela semeţ s-a numit şi se va numi cât veacurile: Muntele Găina. Numai că armonia dintre ei a fost spartă de-un ochi nechibzuit, care o viaţă întreagă a urmărit să descopere cuibul Găinii să-i fure ouăle de aur. Şi, până la urmă, a reuşit. Găina, devenită zână, tocmai coborâse la altă serbare, pe creasta unui alt munte, să împace locuitorii şi nişte vizitatori neaveniţi şi omul acela nesăbuit a tăbărât pe cuibar, a luat ouăle, le-a ascuns în sân şi-a dispărut. Întoarsă acasă şi descoperind furtul, zâna s-a supărat foarte, şi a hotărât să părăsească acel loc pentru totdeauna. A ridicat mâinile la cer, a devenit Găină şi-a zburat nevăzută în alt munte. Şi muntele acela era la Roşia Montană. Oamenii s-au supărat, au jelit-o, au implorat-o să se întoarcă, dar minunea nu s-a mai întâmplat. A rămas Muntele Găina, cu vârful acela pleşuv, bântuit de ploi şi crivăţ, de lacrimi şi legendă. Oamenii se întâlnesc mereu cu el, să-l îmblânzească, să-i astâmpere aşteptarea, răbdarea, armonia. Se spune că hoţul ce furase ouăle a căzut într-o prăpastie şi ouăle s-au pierdut în adânc devenind izvoare. Apusenii suferă de-atunci”. Octavian Goga - care “şi-a permis să vorbească masonilor despre creştinism, greşeală ce masonii nu-i vor ierta niciodată” / după cum a declarat în 1932 legionarul Vasile Trifu în Parlamentul României - a murit în conacul său din Ciucea 46,57 lat. N, 22,48 long. E (aflat la N de Muntele Găina).
Mocani (la E de Moți) |
Graiuri Româneşti (Spiridon Cepleanu, 2008) |
Un obicei păstrat până în secolul XX la Aromâni, pentru a fi deosebiţi de ceilalţi Balcanici, a fost la mulţi o cruce albastră tatuată pe frunte, între sprâncene, ce le demonstra credinţa ocrotitoare, creştină (Copţii şi acum au cruci tatuate la încheieturile mânilor); în Imnul naţional “Deşteaptă-te, române!” - ale cărui versuri au fost realizate de poetul Ardelean Andrei Mureşanu 1816-1863 - nu e clar dacă “Preoţi, cu crucea-n frunte!” se referă la crucea însemnată pe frunte ori la crucea purtată în fruntea alaiului. Răspândite în România sunt şi nume ca Gherca, Ghierga, ş.a - care se remarcă prin sonorizarea apropiată de Gherga - dar şi variaţii mai mult sau mai puţin elaborate, ca Gorga, Gherghel, ș.a. Poetul Radu Demetrescu - cu pseudonimul literar “Gyr” - născut la poalele Gruiului din CâmpuLung Muscel 1905-1975 a compus capodopera “Ridică-te Gheorghe, ridică-te Ioane” (ce rezonează şi ca un ecou artistic al ancestralilor înrădăcinaţi strămoşi ai Românilor, Gherga şi An):
“Nu pentru-o lopată de rumenă pâine,
nu pentru pătule, nu pentru pogoane,
ci pentru văzduhul tău liber de mâine,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Pentru sângele neamului tău curs prin şanţuri,
pentru cântecul tau ţintuit în piroane,
pentru lacrima soarelui tău pus în lanţuri,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Nu pentru mânia scrâşnită-n măsele,
ci ca să aduni chiuind pe tăpşane
o claie de zări şi-o căciulă de stele,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Aşa, ca să bei libertatea din ciuturi
şi-n ea să te-afunzi ca un cer în bulboane
şi zarzării ei peste tine să-i scuturi,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Şi ca să pui tot sărutul fierbinte
pe praguri, pe prispe, pe uşi, pe icoane,
pe toate ce slobode-ţi ies înainte,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Ridică-te, Gheorghe, pe lanţuri, pe funii!
ridică-te, Ioane, pe sfinte ciolane!
şi sus, spre lumina din urmă-a furtunii,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!”
Pentru această poezie - pe care a scris-o în 1958, pe când se afla în libertate - poetul Radu Gyr a fost condamnat la moarte de către comunişti.