Vodă Mihai “Viteazu” în 20 V 1595, prin Tratatul de la Alba Iulia / Bălgrad, oraş în care a intrat pe Poarta Sf. Gheorghe, izbuti să treacă Biserica Ortodoxă Română din Transilvania sub jurisdicţia Mitropoliei Ţării Româneşti (următorul pas l-a făcut Gherganul Ioan, vlădica de la Prislop, care în 4 VI 1595 - a doua zi după înfăptuirea sistemului antiotoman de alianţe dintre cele 3 state Române - a dobândit integrarea celor 3 protopopiate din Ţinutul Făgăraşului sub jurisdicţia sa); astfel şi Biserica Ortodoxă “Sfântul Nicolae” din Lugoj - condusă de către preotul Ştefan Gherga - a trecut în “ascultarea” Târgoviştei (ea a fost construită în 1402 de Ecaterina Perian şi demolată în secolul XIX / azi mai e doar turnul-clopotniţă, în centrul oraşului - fiind cea mai veche clădire lugojană - renovarea din 1726 de către Ion Raţ acoperind lucrarea din 1580 a lui Ştefan Gherga, la demolare consemnându-se că nu se mai putea recunoaşte “chipul protopopului Gavril”). Conform documentelor vremii, în 1589 administratorul grânelor Gheorghe Gyraka / Giuraca “de Lugas” - înnobilat printr-o diplomă în 18 VII 1590 - avea casa pe strada Herăstrău “în vecinătatea caselor chibzuiţilor Lupu Voicu pe de o parte şi Gaşpar Haranga, pedestraş puşcaş, pe de altă parte, casă cumpărată anul trecut de la cinstita Ana Fava, soţia chibzuitului Nicolae de Armadia” iar în 1591 diacul Grigore din Oradea avea în Lugoj casă “pe strada Ţărmurani, în vecinătatea grădinii înţeleptului Ioan Grecu”; în 10 VI 1602, Gheorghe Gyraka / Giuraca a primit de la principele Sigismund Bathory moşia Rădmăneşti / judeţul Timiş iar în 1604 a fost decapitat în Caransebeş / judeţul Caraş-Severin de Simon Ludi, omul generalului Gheorghe / Giorgio Basta. Corespunzător Dr. Costin Feneşan - istoric din Timişoara / reşedinţa judeţului Timiş - în “Documente medievale bănăţene” din 1981, în dealul cu vii al Lugojului / judeţul Timiş unul dintre proprietarii de la 1600 era Radu Giurga. Conform academicianului Alexandru Xenopol, la începutul lui 1601 Mihai “Viteazu” şi-a întărit acolo oastea (Vodă şi-a echipat 100 de soldaţi cu cojoace din Lugoj, din vestita cergă albă produsă acolo, după cum a consemnat şi cronicarul oriental Evlia Celebi); Mihai “Viteazu” a apelat în Decembrie 1600 la rudele sale din familia preotului Ştefan Gherga, baza recrutărilor fiind organizată la Hanul Poştei din Lugoj (pe atunci Ghergana Stanca - soţia lui Mihai “Viteazu” - ierna împreună cu fiul lor, prinţul Nicolae, în cetatea Făgăraşului 45,50 lat. N, 24,58 long. E, Vodă Mihai “Viteazu” sosind în Lugoj via Mănăstirea Prislop, unde s-a refugiat după lupta de la Mirăslău 46,22 lat. N, 23,43 long. E / judeţul Alba, din 18 IX 1600, pierdută din cauza dezertării Cazacilor care împreună cu Secuii luptau de partea Valahilor / Românilor contra trupelor Habsburge, Sașilor și nobilimii Maghiare: Mihai “Viteazu”, stăpân absolut al Făgăraşului şi al zonei aparţinătoare - invocând vechiul drept al domnilor Ţării Româneşti asupra Ţinutului Făgăraşului - a dăruit cetatea respectivă soţiei sale). Este de ştiut că Vodă Mihai “Viteazu” (al cărui general Baba Novac de la Gherdap a cucerit Pocuția) în 1600 l-a instalat pe călugărul Serghie - stareţul Tismanei - în Muncaci 48,26 lat. N, 22,43 long. E din TransCarpaţi / acum Ucraina ca episcopul Maramureşului, acela în 1626 întorcându-se ca stareţ la Mănăstirea Tismana, fiind urmat în Muncaci ca episcop de Ioan Grigorie, pentru 7 ani. Este interesant că negustorul Paolo Giorgio / Paul de Giorgio din Ragusa, care a semnalat în 1590 că “Dobrogea era plină de ieniceri” - cu misiune de mare importanţă, devenit agentul imperial al Austriecilor pe lângă Vodă Mihai “Viteazu” începând cu bătălia de la Călugăreni din 1595 - a semnalat în 1599 neînţelegeri în privinţa Ardealului: “Boierii Români - şi mai ales Buzeştilor - nu le place ca domnul să rămâie în această ţară şi s-o ţie pentru el iar boierii Sârbi şi Greci sunt cu totul potrivnici părerilor lor” (şi “Cronica Buzeştilor” a consemnat acea împotrivire); Paolo Giorgio afirma că unii oşteni nemulţumiţi voiau să-l părăsească pe domnitor (un document consemnând chiar că Paolo Giorgio i-ar fi îndemnat s-o facă / era de fapt în spiritul retragerii dorite de credincioşii fraţi Buzeşti, sprijinitorii lui Vodă până la moarte). Dr. Petre Panaitescu - fost legionar, membru corespondent al Academiei Române - a sintetizat: “Căderea lui Mihai nu s-a datorat unor greşeli în politica lui socială sau naţională, nici unor greşeli militare, el a căzut pentru că n-a avut înăuntru o temelie economică a operei sale iar în afară a fost victima imperialismelor din jur, toate împotriva lui”. Ienicerii / “Ieni-Cerii” (însemnând “Noii ostași”) erau recrutați la început dintre prizonierii de război iar mai târziu dintre pruncii islamizați ai celor ocupați: se zice despre islam că e religia păcii (și vestita “pace Romană” / “pax Romana” ori apoi “pacea bizantină” au rămas de pomină, vechile “pacificări” efectiv însemnând eliminările fizice ale oponenților); a fost interesant că șefilor ienicerilor li se ziceau Dahi.
Turnul “Sf. Nicolae” din Lugoj |
Populația Maghiară în istorie |
Banatul a fost pentru Imperiul Habsburgic cea mai agricolă provincie, fiind în acele timpuri “grânarul Europei” (de pildă, în secolul XVIII, o mulțime de Austrieci s-au stabilit în regiune, aglomerând Timișoara ca “Mica Vienă” iar o mulțime de Catalani s-au stabilit în regiune, numind mai jos pe Râul Bega ca “Barcelona Nouă” localitatea Becicherecu Mare / acum Zrenjanin în Banatul Sârbesc, etc.); pe de altă parte, Dr. Vasile Șoimaru din Basarabia a documentat în N Caucazian - la actuala graniță a Rusiei cu Georgia - că încă există sate ale Românilor Bănățeni emigrați acolo din Imperiul Habsburgic în 1751: ei au plecat din Banat după începerea colonizării regiunii lor natale - inclusiv de către Maghiari - pentru libertatea religioasă ortodoxă din “Estul sălbatic” și pentru pământul oferit acolo de către Imperiul Țarist (în drum, o parte a rămas între Bug și Nipru, denumirile zecilor de sate ale lor din Stepa Ucrainei repetându-le pe cele originare, de lângă Mureș).
Diversitatea genetică umană a Estului Europei în Epoca Modernă |
Belinţ, 1772 |
Biserica Ortodoxă Română din Belinţ, județul Timiș |
Damaschin Gherga scria Româna foarte îngrijit, cu ambele alfabete, Latin şi Slavon (care a fost oficial până în 1868); vorbea şi Maghiara. În Școala primară din Belinţ, învăţător i-a fost Ioan Haţeg; de exemplu, în anul şcolar 1856-1857 (când erau 105 elevi) iar director era protopopul Constantin Gruici, el a învăţat: Gramatica Românească, Citirea cu litere Romane, Vocabularul Româno-German, Citirea Germană, Aritmetica, Geografia, Cântarea Sfintei Biserici, Istoria Biblică, Datorinţele supuşilor, Ceaslovul, Psaltirea, Octoinul şi Purtarea morală. A studiat în 1867-1868 la Institutul Teologic Ortodox din Arad iar apoi, în 1868-1869, la Institutul Pedagogic Român Greco-Oriental (Preparandia) din Arad. În Belinț a existat - ca un avatar - dublura Damaschin Gherga, în paralel / în același timp: numiți la fel, unul a devenit preot iar unul a devenit dascăl (similari din Belințul secolului XIX au fost inclusiv Gherganii Constantini, Corneli, ș.a). Strămoșul direct Damaschin Gherga al autorului = a fost bunicul bunicului a părăsit Belinţul - localitate care atunci când a plecat avea 3473 locuitori / azi în comuna Belinț sunt mai puțini localnici - pentru postul de preot ortodox în Pădurani, unde a funcţionat între 1869 şi 1902; a fost căsătorit doar 4 ani (în 3 II 1869 - 31 VII 1873) cu Ana, născută Petrovici, fiica lui Vincenţiu şi a Mariei, care a murit tânără, la numai 23 de ani, lăsându-l văduv pe când el avea 30 de ani: tragedia preotului Damaschin Gherga - rămas văduv devreme - s-a repetat la nepot, preotul Aureliu Gherga, rămas văduv pe când soția lui (preoteasa a fost bunica autorului lucrării “Originea Gherga”) a căzut răpusă de tuberculoză având împliniți doar 35 de ani. S-ar remarca o legătură Gherga-Petrovici mai timpurie cu jumătate de secol față de cununia lui Damaschin Gherga cu Ana Petrovici: tatăl său Achim Gherga a fost botezat și uns cu mir în Belinț de preotul Damaschin Petrovici așa cum apare în actul de la 1819 (transcriere din vechiul alfabet):
“ÎNSEMNĂRILE CELOR CE S-AU BOTEZAT
1819
ÎN LUNA
decembrie
ZIUA 21
S-A NĂSCUT PRUNCUL PARTE bărbătească ÎN LUNA decembrie ZIUA 19, ANUL MAI SUS PUS. TATĂL PRUNCULUI Rusalin Gherga ŞI MAMA lui Anişca, LOCUITORI în Belinţ. S-A BOTEZAT ŞI S-A UNS CU SFÂNTUL MIR PRIN MINE, PREOTUL Damaschin Petrovici, PAROH AL SFINTEI BISERICI Învierea Domnului, CARE SE AFLĂ ÎN satul Belinţ, ÎN LUNA ŞI ZIUA CE S-AU PUS SUB AN ŞI S-A DAT ÎN SFÂNTUL BOTEZ PRUNCUL CU NUMELE Achim. NAŞUL SĂU A FOST Iovan Veche, LOCUITOR.”
Act din urmă cu peste 2 secole: Registrul botezaților (1819, Belinț / județul Timiș) |
Preotul Ioan Gherga, soția Talida și pruncul Aureliu |
Eugen Gherga în costum popular, vegheat de tatăl Vasilie Gherga |
Gherga în Belinţ |
G/herburi Bulgare (secolele XIII și XVIII) |
Bacău de Mijloc (Banatul Nordic, 2020) |
Iată textul din post-fața semnată Gherga în acea carte a preotului Eugen Babescu de la vechea Catedrală Ortodoxă a capitalei Banatului - din Piața Mocioni / Timișoara - apărută la sfârșitul anului 2019 și lansată public în 2 II 2020 la Biserica Ortodoxă Română din Icloda, în prezența mitropolitului Banatului (care a scris prefața) și a lui Vasilie Gherga / nepotul ctitorului: “Din Martie 1896, bunicul meu a fost preot ortodox în Parohia Icloda. Bunicul și tatăl meu s-au născut în Imperiul Austro-Ungar, eu m-am născut în regatul României iar copiii și nepoții mei s-au născut în republica Română. Bunicul meu, preotul ortodox Ioan Gherga, în Icloda a ctitorit Biserica Ortodoxă Română de zid, în Septembrie 1901; a slujit 45 de ani în Icloda. Tatăl meu, preotul ortodox Aureliu Gherga, în Mai 1946 a ridicat lângă Biserică monumentul regalist pentru eroii din Icloda, ce a reușit traversarea dictaturii comuniste fără să dispară iar ca atare dăinuie și azi; el a slujit 19 ani în Icloda. Mă rog inclusiv acum - am 88 de ani - să fie sănătoși toți din Icloda și felicit autorul acestei lucrări pentru realizare. Cu deosebită recunoștință, ‘Ceacea’ Vasilie Gherga, Decembrie 2019”. Tatăl autorului lucrării “Originea Gherga” - “Ceacea” Vasilie Gherga - abuzat de mai multe ori, de diverse conjuncturi, a fost un om minunat, extraordinar de bun la suflet: s-a stins curând - în dimineața Zilei Înălțării, 28 Mai 2020 - datorită bolii de inimă; s-a ținut mândru până la sfârșit, apt mental și fizic, nu s-a chinuit și nici nu a chinuit pe alții (fiu de preot, a trăit după un calendar Magic, căci s-a născut odată cu nașterea Anului Nou 1932 și a fost chemat la Domnul chiar de Ziua Eroilor = de Înălțare, în 2020).
Ctitorul Bisericii Ortodoxe Icloda |
Cum de a ajuns preotul Ioan Gherga din Pădurani / comuna Mănăștiur în Icloda / comuna Sacoșu Turcesc: e de știut că în Icloda anilor 1803-1826 a slujit preotul Gruia Petrovici iar apoi preotul Iclodei în 1826-1846 a fost fiul său, Nicolae Petrovici; preotul Ioan Gherga - fiul Anei fostă Petrovici și al preotului Damaschin Gherga din parohia Pădurani - a preluat parohia Icloda la jumătate de secol după ruda sa maternă. În 1901, la inaugurarea de zid a Bisericii Ortodoxe Române din Icloda, în stil baroc (acolo Biserica din lemn de la 1755 a ars), a fost prezent inclusiv preotul Damaschin Gherga al Păduranilor / tatăl ctitorului, al preotului Ioan Gherga: Damaschin Gherga - locuind în Pădurani la casa cu nr. 31 / de lângă vechea Biserică de acolo, din lemn - s-a născut în Belinț (pe atunci, la terminarea de zid a Bisericii Iclodei, preotul Damaschin Gherga / tatăl ctitorului avea 58 de ani iar fiul său, preotul Ioan Gherga, avea 31 de ani); de asemenea, a fost prezent preotul Nicolae Gherga = fiul preotului Damaschin Gherga, fratele vitreg al preotului Ioan Gherga (aveau mame diferite). Din 1910, Ioan Gherga a fost la “Revista preoţilor” din Timişoara în comitetul de redacţie (tipărirea era la Lugoj): publicația a apărut de 3 ori pe săptămână, timp de un deceniu (până după unirea Banatului cu România). În piatra monumentului său funerar - a răposat după 4 decenii de la ridicarea Bisericii Iclodei, în 1941 - stă scris: “Luptă bună am luptat / Credinţa am păstrat / Lucraţi şi vă rugaţi / Că pe Dumnezeu nu uitaţi”.
Monumentul funerar al preotului Bănățean Ioan Gherga (în Icloda / județul Timiș) |
Biserica Ortodoxă Română din Icloda, județul Timiș Ctitor Ioan Gherga |
Monumentul regalist din Icloda |
Bunica paternă a autorului: Domnica Gherga / născută Jugariu 17 IX 1902 - 23 III 1938 |
Stema MunteNegrului
|
Serbia lingvistică actuală |
Bunicul patern al autorului: preotul Aureliu Gherga 27 I 1898 - 9 I 1958 |
Credințional pentru Unire: președinte Nicolae Gherga |
Biserica Ortodoxă Română din Rădmănești, județul Timiș Ctitor Constantin Gherga |
Biserica Ortodoxă Română din Fărășești, județul Timiș Ctitor Nicolae Gherga |
Fostul județ Bănățean Timiș-Torontal în România “Mare” |