105. Gherghi şi Ghirăghi

Primii locuitori ai Himalaiei au fost cei cu genericul de Ghirăghi sau Kirăti - reproducând Ghirăg / Gherga - parte a oamenilor numiţi sugestiv: “Rai”. Antropologii au documentat că au ajuns acolo din Bazinul Fluviului Galben, care izvorăşte din Munţii Kunlun / pentru Chinezi însemnând “Munţii Capului” (dintre Pamirul populat de Gherghi / Ghalcha şi Tibet, locul unde a apărut evantaiul, ce a inspirat vălul din portul Gherga - cu cârpe în Carpaţi - numit Khirqa în vechiul Egipt, acum Burqa la musulmane); sosirea Ghirăg / Kirăt în Himalaia a fost apreciată de cercetători că s-a întâmplat în urmă cu 10 milenii. Caracterizaţi ca “inimioşi”, Ghirăghii - ştiuţi şi drept cei din populaţia Rai - erau asociaţi cu leii, în ale căror piei umblau îmbrăcaţi. Teritoriul lor - întins de-a lungul întregului lanţ Himalaia, al celor mai înalţi Munţi de pe glob - a fost notat Antic “Kirradia” (de pildă de geograful Ptolemeu din Anticul Egipt); azi, urmaşii sunt mai ales în Valea Kathmandu, în care e capitala Nepalului. Spre deosebire de credinţele celorlalţi Nepalezi, religia Ghirăg / Kirăt s-a bazat serios pe animism, pe şamanism şi pe Cultul Strămoşilor, păstrându-şi practicile în festivaluri specifice (dintre ei lipsind brahmanii, fiind consideraţi doar ca luptători - uneori ca războinici “degradaţi” / “decăzuţi” - foarte fioroşi în bătălii: nemiloşi, lipsiţi de etică militară). De-a lungul vremurilor, Regatele lor au fost îndeosebi la sursele apelor sacre izvorând din Himalaia, ca de exemplu ei fiind Gardienii Sacrului Masiv Meru / Kailaş: Muntele Fericirii.
Perspectiva Himalaiei din S Indiei
În filozofia lor, credincioşii Ghirăghi / Kirăti n-aveau idoli, considerând divinul supranatural, de nevăzut şi de neatins, însă puterea divină putea fi simţită. “Yajur Veda” - una dintre cele 4 cărţi Vedice / cea a formulelor pentru sacrificii - i-a prezentat pe “Kirata” / Ghiraga ca din timpurile dinaintea existenţei oricărei scrieri, ei fiind vânătorii şi Muntenii chipeşi ai Himalaiei. Maha-Bhărata” 12:206 - importanta Epopee mitologică Sanscrită - a descris populaţia Ghirăg / Kirăt ca “Mleccha” Nord Indiană, adică formată din Uriaşi mesageri îngereşti (între care erau şi străvechii Ghalcha / Gherghi din Pamir); conform MahaBhăratei” 2:51, Kairaţii / Ghirăghii erau foarte bogaţi, primind tribut de la toţi din jur. În 2008, studiul religiei Ghirăg / Kirăt de către Bhim Subba Limbu din Nepal a enunţat: “Statutul femeilor în vechime - înainte de perioada vedică şi în timpul aceleia - a fost foarte înalt; cele mai apreciate femei erau numite ‘Gargi’. În societate, fără participarea feminină religia n-ar fi supravieţuit; femeile au fost sprijinitoarele valorilor şi normelor religioase iar credinţa Kirăt afirmă că religia sa a fost generată de o mare femeie. Hinduşii au început să considere femeile impure în timpul menstruaţiei; apoi, din perspectivă religioasă, statutul femeilor a devenit tot mai inferior. Numele Kirat nu este geografic, al nici unei caste sau neam; Kirat e civilizaţie, credinţă, stil de viaţă. De fapt, numele Kirăt este deformat, Kiryat regăsindu-se de pildă la aşezările din Canaan (‘Kereţii’ fiind acolo locuitorii). Conform legendelor, Kirăt e în legătură cu Muntele Kailaş, cu primii crescători ai viermilor de mătase Kereta, ş.a. În perioada ariană, se ştia că Valea Kirgram era sursa Kirăt. Mulţi s-au preocupat de originea Kirăt - sau Rai - care a format populaţia primordială a Nepalului, făcând istoria pentru milenii; ultimii regi Kirăt au domnit în centrul Nepalului până la începutul mileniului I”. (În Nepal, stăpânirea Ghirăg / Kirăt a fost înlocuită de cea Gurkă).